Goedemorgen,
Mijn Transalp 650 uit 2006 is aan de voorzijde voorzien van een Michelin Anakee III en nu is de achterband aan vervanging toe (is nu nog Battlewing 130/80)). Uiteraard wil ik ook achter een Anakee III monteren. Ik heb op het forum diverse discussies over de breedte van de achterband gevolgd, maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Op zich ben ik wel gevoelig voor het argument dat Honda zelf 120/90 voorschrijft, maar dan zou ik van radiaal naar diagonaal moeten overstappen (toch?). De vraag is natuurlijk of dat erg is. Ik heb weleens begrepen dat een radiaalband een betere wegligging en grip zou hebben, maar aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat een 120/90 band zorgt voor meer druk op de weg omdat er domweg meer kilo´s per vierkante cm rubber op drukken (om dezelfde reden heb ik juist wat bredere bandjes op mijn racefiets: voor de lagere rolweerstand!).
Voor mijn gevoel is het vooral belangrijk hoe de band zich gedraagt in bochten op nat wegdek. Welke band zou, logischerwijs, meer grip geven?
groeten, Martijn