Banden vraag

23 feb 2014 23:02 #1 door Puggy
Banden vraag werd gestart door Puggy
Hallo allemaal, ik heb sinds een tijdje een Alpje ( XL650V bj 2003) en ben de afgelopen periode in de avonduurtjes lekker bezig geweest met onderhoud etc. Ik heb nog niet veel gepost op het forum maar wel meegelezen en de nodige info gevonden. Op mijn Alpje heeft de vorige eigenaar Annakee II banden laten monteren welke nu aan vervanging toe zijn. ( achterband is vierkant)

Ik wil leren allroad rijden dus ik wil "allroad" banden monteren die redelijk " offroad gericht zijn maar liefst nog geen noppen.

Ik heb via de zoekfunctie best eea over banden gevonden dus wellicht zijn de antwoorden op mijn vragen al eerder gegeven maar ik zie onderhand door de bomen het bos niet meer.(ook omdat de info verdeeld over diverse topics is)

Zodoende heb ik hieronder mijn vragen opgesomt.

- Wat is nu de juiste maat van de achterband? 120 /90/17 of 130/80/17 ? ( onder mijn motor zit 120 maar volgens mijn Haynes manual zou dit 130 zijn)

- wat is het voor of nadeel van een 130 tov 120 band? ( stuurt ie dan beter of slechter? Of heeft het voordelen offroad?

- wat is de juiste snelheidindex? ( ik heb nu een Annakee II TL voorband met "H" en achterband TT "S"

- welke binnenbanden adviseren jullie te gebruiken? Ik heb hier en daar gelezen dat hier "dikkere" soorten voor zijn?

- ik zat zelf te denken om Metzler Enduro3 sahara banden te nemen. Zijn hier goede ervaringen mee onder de TA?

Gr.
Puggy

R1200GS LC / Suzuki DRZ400E

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2014 23:22 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Banden vraag
Heidenau k60(vind ik wel fijne bandjes),
Pirelli mt21 (goede ofroadband en ik vind het op de weg prima rijden en gaat m.i. lang mee)
tkc80 (was ik minder/niet tevreden over)

Dikke binnenbanden zijn fijn, je rijd ze niet snel lek als je op lage bandenspanning rijd. Als je een klein lek hebt is mijn ervaring dat de band wel zacht word maar niet snel helemaal leegloopt.

Als je meer gaat doen dan een hard zand/gravel pad wil je namelijk de banden spanning aflaten tot ~1,5bar. Wil je lager moet je eigenlijk ook bandenklemmen monteren.

24 feb 2014 01:21 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Banden vraag

- Wat is nu de juiste maat van de achterband? 120 /90/17 of 130/80/17 ? ( onder mijn motor zit 120 maar volgens mijn Haynes manual zou dit 130 zijn)

kan beiden maar 120/90-17 heeft de voorkeur

- wat is het voor of nadeel van een 130 tov 120 band? ( stuurt ie dan beter of slechter? Of heeft het voordelen offroad?

een smallere band laat zich gemakkelijker in de bocht leggen, en dit geldt ook voor off road

- wat is de juiste snelheidindex? ( ik heb nu een Annakee II TL voorband met "H" en achterband TT "S"

volgens homologatie minimaal de S maar  een hogere waarde mag

- welke binnenbanden adviseren jullie te gebruiken? Ik heb hier en daar gelezen dat hier "dikkere" soorten voor zijn?

dikke binnenbanden zijn officieel niet toegelaten voor normaal weg gebruik
dit komt omdat de opgebouwde warmte van de band afgevoerd moet worden en dit gaat moeizamer met dikkere binnenbanden
ze zijn echter wel slijt vaster
bedenk dat spijkers ook door dikke binnenbanden gaan

- ik zat zelf te denken om Metzler Enduro3 sahara banden te nemen. Zijn hier goede ervaringen mee onder de TA?
ja, dit zijn zonder meer zeer fijne banden en bieden veel grip op de weg

Gr.
Puggy

ps.. ik heb de banden nog in de opruiming (zeeeeerrr interresant prijsje)

24 feb 2014 10:56 #4 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Banden vraag

ps.. ik heb de banden nog in de opruiming (zeeeeerrr interresant prijsje)

Metzeler Tourance exp (130) ? Dan kom ik snel een keer langs Ad! De huidige heeft > 20.000km  en nog steeds profiel!

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

24 feb 2014 11:54 #5 door Waffie
dan ben jij goed bezig

en vast wel een spannend prijsje voor een 130-80/17 te vinden bij me

mvg ad

25 feb 2014 00:01 #6 door Puggy
Beantwoord door Puggy in topic Banden vraag
Bedankt voor jullie reacties.

Ps waffie, ik ben natuurlijk wel geinteresseerd in een zeeeer interessant prijsje :) ik stuur je morgen een mailtje

02 mrt 2014 18:09 #7 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Banden vraag
Heb er zelf de Sahara 3 onder liggen. Bevalt mij prima. Hij is wel iets 'noppiger' dan een Anakee 2, maar absoluut geen noppenband. Beetje 'middle of the road'. Als je er de bagger mee in gaat, kom je misschien 2 meter verder dan met een Anakee.

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat de Sahara 3 iets meer geluid maakt en ook op hogere snelheid (>130km/h) naar mijn gevoel iets eerder lijkt te gaan 'zoeken'. Ik had hiervoor ook Anakee eronder liggen, die waren voor puur asfalt gebruik iets fijner (maar dat is uiteraard persoonlijk).

Wil je af en toe eens een zandpad, of heel even de blub in, dan is de Sahara 3 een prima keuze vind ik.

“Never Stop Exploring”

02 mrt 2014 20:12 #8 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic Banden vraag

Wil je af en toe eens een zandpad, of heel even de blub in, dan is de Sahara 3 een prima keuze vind ik.

Het zou ook niet best zijn als een band die "Sahara" heet, het slecht op een zandpad zou doen !  ??? ;D ;)

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

03 mrt 2014 15:28 #9 door Puggy
Ik kom vaak de Heidenau K60 Scout tegen op het forum en internet etc. Ik heb de indruk dat deze band meer gebruikt wordt dan de Enduro3. Zijn deze misschien nog wat meer geschikt voor " offroad " dan de Metzler Enduro3 ?

03 mrt 2014 16:58 #10 door Waffie
de heidenau is een echte all rounder maar heeft een hogere slijtage en minder grip dan de enduro 3 op de verharde weg

maar zie dit als een minimaal  en is verschil enkel door de ware kenner te ervaren(de meest hebben dit gevoel niet en gaan vaak voor de k 60

ze is iets gunstiger in prijs

05 mrt 2014 17:24 #11 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic Banden vraag

de heidenau is een echte all rounder maar heeft een hogere slijtage en minder grip dan de enduro 3 op de verharde weg

maar zie dit als een minimaal  en is verschil enkel door de ware kenner te ervaren(de meest hebben dit gevoel niet en gaan vaak voor de k 60

De K60 SCOUT dan hè, de K60 is eigenlijk een heel andere band.

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

16 mrt 2014 12:33 #12 door Bram
Beantwoord door Bram in topic Banden vraag
Ik zou ook eens naar de Dunlop trailmax kijken. (niet de tr91)

Een ontzettend fijne band zowel op de weg als daarnaast. Wat dat betreft een alleskunner die ook bij nat weer erg veel vertrouwen geeft!
Het enige wat ik jammer vind is dat ze snel slijten, vooral als je meestal op de weg rijd.

Daarom ben ook ik nog steeds op zoek naar de ideale all-road band die het liefst aan het bovenstaande voldoet, maar wat langer mee gaat.
Bijlagen:

16 mrt 2014 12:46 #13 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Banden vraag
Als je een band zoekt die het goed doet op de weg, heel goed in de regen en op onverharde paden ook redelijk rijd en lang mee gaat, kom je bij Metzeler Tourance (zonder toevoeging).

Transalp RD16 2024

16 mrt 2014 20:36 #14 door Puggy
Iedereen bedankt voor de feedback.

Ik heb bij MSD een setje metzler Enduro 3 banden laten monteren. Deze dus www.metzeler.com/site/com/products/tyres...alogue/Enduro-3.html

Ik ben benieuwd hoe ze rijden ik zal mn bevindingen hier posten

@ bram die trailmax zien er inderdaad ook goed uit.

@ xrvtuur die ken ik die zat ook onder mn vorige GS. Ik heb nu onder de nieuwe torance next maar dat is meer een straatband met opgeleukt profiel toch?

17 mrt 2014 11:43 #15 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Banden vraag
Ik rij momenteel met een Mefo Explorer achter en een TKC80 voor. De TKC80's bevielen mij goed maar de achterband slijt vrij hard op asfalt. Aan de andere kant geven ze veel vertrouwen (aan mij...) op het onverharde. Daarom deze combinatie. Combinatie stuurt op de weg heel goed met mijn 650, geeft nog steeds vertrouwen onverhard en mijn hoop is dat de slijtage voor en achter nu gelijk op gaat.

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

17 mrt 2014 12:41 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Banden vraag

Iedereen bedankt voor de feedback.

Ik heb bij MSD een setje metzler Enduro 3 banden laten monteren. Deze dus www.metzeler.com/site/com/products/tyres...alogue/Enduro-3.html

Ik ben benieuwd hoe ze rijden ik zal mn bevindingen hier posten

@ bram die trailmax zien er inderdaad ook goed uit.

@ xrvtuur die ken ik die zat ook onder mn vorige GS. Ik heb nu onder de nieuwe torance next maar dat is meer een straatband met opgeleukt profiel toch?

Begrijp ik niet zo goed waarom je voor de Enduro 3 kiest, als je zo'n soort band zoekt zou je bij Metzeler toch eerder voor een Karoo 3 kiezen, die doet alles beter als de Enduro 3 ( volgens het bolletjes systeem van Metzeler)

En ja een Tourance next heeft inderdaad meer een straat profiel maar ik had het over de gewone Tourance, het eerste model, nog gewoon in de metzeler catalogus.

Transalp RD16 2024

17 mrt 2014 16:27 #17 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Banden vraag

Begrijp ik niet zo goed waarom je voor de Enduro 3 kiest, als je zo'n soort band zoekt zou je bij Metzeler toch eerder voor een Karoo 3 kiezen, die doet alles beter als de Enduro 3 ( volgens het bolletjes systeem van Metzeler)

Toch ff je bril opzetten dan, want de Enduro3 heeft een bolletje meer voor on-road (en is inderdaad ook iets meer straat georienteerd) :)

De normale Tourance is nog iets straat georienteerder dan de Enduro 3. Ik denk dat de goede keuze is gemaakt :)

“Never Stop Exploring”

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden