constante toeren motor valt uit

24 mrt 2014 18:58 #1 door xisxof
constante toeren motor valt uit werd gestart door xisxof
Hoi, Ik ben Peter uit Alkmaar en heb recent een Transalpje 600 voor weinig bij gekocht omdat ik er veel goeds over hoor. Het was een Transalpje met een verhaal, had lang stil gestaan, wilde niet starten etc.
Na wat sleutelen (benzinekraan revisie en carburateur uit elkaar en schoon) loopt ie als een dijker! Een heerlijke motor maar...

ik moet niet de snelweg op gaan. >:( Zolang ik blijf optrekken, remmen, schakelen in de stad etc is er niets aan de hand. Maar ga ik een paar kilometer in een constant toerental rijden op een lange weg dan stopt ie met lekker rijden :( en valt ie uit..

Ik verdenk zelf de vlotter ervan dat deze niet naar beneden komt bij een volgezogen vlotterbak door constante toeren in combinatie met het motorvacuüm en dat de naald de toevoer dicht blijft drukken. Misschien heb ik het daar niet goed genoeg schoon gemaakt en "plakt"de naald wat 8) maar...

misschien heb ik het wel helemaal mis en is er iemand die dit verhaal herkend en aanvoelt wat het anders wel zou kunnen zijn??? Ik ben heel benieuwd naar jullie mening over dit fenomeen  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2014 19:05 #2 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic constante toeren motor valt uit
Misschien trekt de tank vacuum (pijl tankdop moet naar voren wijzen)

of kapotte vacuumleiding naar de bezinekraan of membraan in de benzinekraan stuk

Vervuiling benzinefilter

Spuit eens remmenreiniger op de leidingen en inlaatrubbers loopt het toerental op dan zit ergens een lek

Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2014 20:17 #3 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic constante toeren motor valt uit
Eh Lennert, benzinefilter op transalp is niet standaard zover ik weet...?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2014 20:31 #4 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic constante toeren motor valt uit

Eh Lennert, benzinefilter op transalp is niet standaard zover ik weet...?


Er zit een soort bezink bekertje onder je kraan das een soort van filter en ik geloof dat er ergens een gaasje zit dus....

Part: filter cup (gek plaatje maar dat maakt niet uit)
http://www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1991-spain_model6557/filter-cup_16959mf5841/#.UzCIm5iVsdA

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2014 22:28 #5 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic constante toeren motor valt uit
Ha, die kende ik nog niet. Weer wat geleerd! :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2014 23:52 #6 door xisxof
Beantwoord door xisxof in topic constante toeren motor valt uit

Misschien trekt de tank vacuum (pijl tankdop moet naar voren wijzen)

of kapotte vacuumleiding naar de bezinekraan of membraan in de benzinekraan stuk

Vervuiling benzinefilter

Spuit eens remmenreiniger op de leidingen en inlaatrubbers loopt het toerental op dan zit ergens een lek

Lennert


oef! Das lekker snel zeg! Echt top dat hier mee gedacht wordt! ;D ik ben net even gaan kijken na het lezen van het tankdopadvies gezien dat nog lukt vlak voor slapen gaan in het donker buiten..

en die zit met de pijl wijzend naar mij!! :-\ zal het echt zo simpel zijn!!?? Dat zou wel heel top zijn! 8) Hier zou ik nooit aan gedacht hebben! Heeft de Transalp geen tankontluchtingsslang? Ontlucht deze in de dop? Dat ie dan ook andersom past!!?? Ik ben heel benieuwd en hoop hoop hoop hoop!!! Ik laat het weten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2014 08:23 #7 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic constante toeren motor valt uit
In de stad verbruik je minder per minuut, verbruik per kilometer ligt wel wat hoger dan op de snelweg maar je rijdt geen 2 kilometer per minuut. Ergo, op de snelweg is de benzinestroom en luchtstroom groter.
Vriend van me waar ik mee in Oostenrijk was had exact hetzelfde probleem. Luchtfilter was helemaal vol gaan zitten met olie en vuil (geen transalp).
Getest of dat het probleem was door even een paar kilometer zonder filter te rijden, daarna nieuw filter erop, en ja hoor, nooit meer problemen gehad....

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2014 10:32 #8 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic constante toeren motor valt uit
Tankontluchting gaat idd via de tankdop, mits goed gemonteerd. Het kan zijn dat bij stadsverkeer de boel net genoeg tijd krijgt om weer lucht te krijgen, hopelijk gaat het nu goed.

Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2014 12:11 #9 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic constante toeren motor valt uit
Welk bouwjaar heeft je Transalp?

Op het lijstje kunnen we misschien dan nog carb-icing toevoegen.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2014 23:47 #10 door xisxof
Beantwoord door xisxof in topic constante toeren motor valt uit
Nou, het is opgelost! De tankdop was het niet. Vol goede moed draaide ik de tankdop met de pijl naar voren en reed ik de snelweg op maar stond na anderhalve kilometer stil. ;D In dit moment van stilte, hard nadenkende en ondertussen kijkende naar mijn Transalpje schoot me te binnen dat ik het tijdens het reviseren van het kraantje nogal bijzonder vond dat er 3 aansluitingen waren ipv 2. Maarja...toen de motor eerder die week goed bleek te lopen na revisie kraan en schoonmaken carburateur ben ik dit kraantjes fenomeen straal vergeten.  ::) Dus...het eurekamoment kwam daar! Een beetje tape erover heen plakken, beetje zuigen aan slang om te testen, leek wel wat meer tegendruk te geven dus rijden met die hap!
en... het was opgelost! Hij rijd als een trein! Beter dan een trein zelfs! 8) Ik heb geen idee waar dat 3e middelste tuutje voor is maar het is opgelost met een stukje slang en een boutje erin gedraaid.  :)

iemand een idee waar dat tuutje voor is? Hoe zit dat normaal? Ik heb de motor natuurlijk stukkende gekocht dus misschien ontbrak er wel wat ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2014 00:44 #11 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic constante toeren motor valt uit
1 is voor de benzine (zit bij jou goed  ;) )
2 is voor het vacuum
3 hoort open te zijn

misschien zit je vacuum op het verkeerde tutje (het vacuum hoort aan de voorkant vd kraan (stuurkant) aangesloten te zijn geloof ik)

Mijn kraan is aangepast en werkt als een normale kraan dus ik kan geen foto maken misschien jij wel van hoe het bij jou zit.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2014 10:23 #12 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic constante toeren motor valt uit
Even voor de compleetheid: Dat vacuüm is bedoeld om de benzine alleen door de kraan te laten stromen als de motor draait.
Als de vacuümslang weg is of stuk heb je twee problemen: De benzine stroomt niet en ook al zou je dat oplossen: 1 van de cilinders trekt valse lucht.

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2014 12:34 #13 door xisxof
Beantwoord door xisxof in topic constante toeren motor valt uit

1 is voor de benzine (zit bij jou goed  ;) )
2 is voor het vacuum
3 hoort open te zijn

misschien zit je vacuum op het verkeerde tutje (het vacuum hoort aan de voorkant vd kraan (stuurkant) aangesloten te zijn geloof ik)

Mijn kraan is aangepast en werkt als een normale kraan dus ik kan geen foto maken misschien jij wel van hoe het bij jou zit.


Ik heb op de buitenste (voorzijde) voor mijn vacuümslang, op de middelste een dop nu, en op de andere zijde (naar achteren) natuurlijk benzine. Kennelijk werkt mijn kraan onvoldoende met het motorvacuüm wanneer de middelste open staat. Ik heb het ook niet eerder gezien eigenlijk en heb toch al wat motoren gehad. zijn altijd maar 2 tuutjes geweest. :)) De kraan is verder schoon, geen bezinksel in tank of filter, nieuw membraan, nieuwe vacuümslang.
het "waarom" van het midden tuutje is voor mij nog steeds niet helder maar ik heb gisteren 150 km gereden met een afgedopt middentuutje en dit ging heerlijk en probleemloos in alle omstandigheden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2014 12:48 #14 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic constante toeren motor valt uit
Het werkt en daar gaat het om. Veel plezier  ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2014 17:02 #15 door Yank
Beantwoord door Yank in topic constante toeren motor valt uit
Het middelste tuutje is de beluchting van het membraam. Aan het voorste wordt gezogen zodat het membraam de kraan opent en als de motor stopt zal het membraam toch weer moeten sluiten. Ik heb het vermoeden dat je de kraan met membraam - veer en sluitrubber niet goed in elkaar hebt gezet.

Hieronder een foto van alle onderdelen.

www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1994...et-cock_16953me5005/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.076 seconden