Tik / kraak in voorvork Transalp 1988

26 mrt 2014 13:19 #1 door jeroenh
Tik / kraak in voorvork Transalp 1988 werd gestart door jeroenh
Ben sinds afgelopen week bezig met een nieuw 'projectje', nu een bruine/ gouden Transalp 600 uit 1988.
Al een aantal zaken mbt achterstallig onderhoud aangepakt, waaronder een afgebroken boutje van de vooras- bevestiging.

Dacht dat het 'tikken' bij het inveren van de voorvork daaraan lag, had dit al opgemerkt bij aankoop vd motor.
Het geluid komt uit de bovenkant van de vork.  Balhoofd is voor zover ik kan beoordelen nog goed, geen speling of dood punt..
Keerringen waren nog goed,geen lekkage.  Dop van 1 van de voorpoten losgemaakt.

Vraag: kan dat tikken komen door die bus / spacer die samen met een ring bovenop de veer zit?
Die spacer is over de hele lengte open, hoort dat?  Is dus geen volledig dichte buis, er  zit een 'zaagsnede'  in  over de  lengte.    In het werkplaatshandboek is dit niet helemaal duidelijk.
Het weer vastdraaien van de voorpoot dop gaat nog een hele klus worden, dat weet ik al wel, staat toch flink wat druk op het geheel.....................

XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2014 13:29 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Tik / kraak in voorvork Transalp 1988
Die bus is eigenlijk een gewalst plaatje, dus die ''zaagsnede'' hoort.

Als de boel onder spanning staat zoals je aangeeft (wat ook normaal is), kan het tikken in mijn ogen niet van die constructie komen. Er zit als het goed is nergens speling namelijk.

Wat bij mij wel herrie maakt is de kuip en ik heb wel eens een remklauw gehad die bij het remmen de neiging had om te tikken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2014 16:37 #3 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Tik / kraak in voorvork Transalp 1988
Jeroen, wat mij gister bij het terugrijden nog te binnen schoot: zit je balhoofdlager er strak genoeg in?
Met andere woorden, als je de motor op de bok zet, met voorwiel vrij van de grond, hoe makkelijk gaat het stuur dan om? Valt hij uit zichzelf om?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2014 16:42 #4 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Tik / kraak in voorvork Transalp 1988
Is het tikken of kraken?

Een tik bij het in veren kan ook van de veer in de poot komen. Zitten de originele veren er nog onder of is het wilbers/hyperpro?

Is het echt kraken? Is het dan niet je spatbord wat scheef zit oid?
Of evt verschillende olieniveau's in de poten waardoor de motor zich scheef drukt bij in veren en daarmee kraken van de kappen/spatbord.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2014 17:57 #5 door jeroenh
Beantwoord door jeroenh in topic Tik / kraak in voorvork Transalp 1988

Jeroen, wat mij gister bij het terugrijden nog te binnen schoot: zit je balhoofdlager er strak genoeg in?
Met andere woorden, als je de motor op de bok zet, met voorwiel vrij van de grond, hoe makkelijk gaat het stuur dan om? Valt hij uit zichzelf om?


Hallo Arjen,

Volgens mij ging het stuur redelijk makkelijk om, zal daar morgen even naar kijken.
Pim: dat van die voorrem-klauw had ik ook al bedacht, al kwam het geluid meer uit de bovenzijde van de vork/balhoofd.  Wat zou het dan kunnen zijn, als het in de klauw zit?  Word vervolgd!


XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2014 18:03 #6 door jeroenh
Beantwoord door jeroenh in topic Tik / kraak in voorvork Transalp 1988

Is het tikken of kraken?

Een tik bij het in veren kan ook van de veer in de poot komen. Zitten de originele veren er nog onder of is het wilbers/hyperpro?


Heb die veer er even uitgehaald: de 'windingen'  van de veer zijn aan de onderzijde iets kleiner, is het dan nog een originele.? Of heeft een originele veer een uniforme maat?
Heb een setje progressieve veren bij Louis.de in backorder staan, dus kan die nog niet vergelijken.

XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2014 18:54 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Tik / kraak in voorvork Transalp 1988
De originele veren zijn óók progressief, dus daar kun je het verschil niet aan zien.
Staaldikte van vervangende veren is vaak wél wat groter, maar dan moet je ze naast elkaar leggen om het verschil te zien.

Bij de originele veren hoort er geen spanning op de dop te staan (bij volledig uitgeschoven poot uiteraard) Met veer, ring en bus er in moet je de dop er zonder spanning op kunnen draaien.

Bij mijn Technoflex veren hoor je de bus juist niet te gebruiken. Dat zal bij andere merken wellicht ook zo zijn.

Dus het zou zomaar kunnen zijn dat er bij jou vervangende veren in zitten en dat die bus niet gebruikt moet worden.

Misschien komt daar het tikken vandaan. Dat de veer tegen de binnenpoot aan knikt/tikt bij inveren  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2014 18:59 #8 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Tik / kraak in voorvork Transalp 1988
Als er vervangende veren inzitten die op een hoge voorspanning staan kan de tik ook bij het uitveren klinken.
De motor wordt dan te hard uitgedrukt.


Verder kun je ook kijken naar de speling op de glijbussen.
Dat kun je voelen aan de speling tussen de binnen en de buitenpoot.


Zit er wel voorvorkolie in en hoe oud is die olie.
Geen of oude olie willen ook nog wel eens zwaar lopen van de poten veroorzaken.
Dan helpt het als je de voorvorkolie eens vervangt.


De veren moeten vrijwel spanningsloos worden gemonteerd ( bij geheel uitgetrokken poot)
Dus niet met het gewicht van de motor erop.


Zo weer wat zaken om te controleren.
Succes.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2014 19:17 #9 door jeroenh
Beantwoord door jeroenh in topic Tik / kraak in voorvork Transalp 1988

Als er vervangende veren inzitten die op een hoge voorspanning staan kan de tik ook bij het uitveren klinken.
De motor wordt dan te hard uitgedrukt.


Verder kun je ook kijken naar de speling op de glijbussen.
Dat kun je voelen aan de speling tussen de binnen en de buitenpoot.


Zit er wel voorvorkolie in en hoe oud is die olie.
Geen of oude olie willen ook nog wel eens zwaar lopen van de poten veroorzaken.
Dan helpt het als je de voorvorkolie eens vervangt.


De veren moeten vrijwel spanningsloos worden gemonteerd ( bij geheel uitgetrokken poot)
Dus niet met het gewicht van de motor erop.


Zo weer wat zaken om te controleren.
Succes.


Groet Hans


Bedankt Hans, zal ik doen!
Er is niet heel veel onderhoud aan deze Transalp uitgevoerd de laatste jaren, dus heb nog e.e.a. te klussen de komende tijd.  (vorkolie zal ook wel antiek zijn).

XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2014 17:05 #10 door jeroenh
Beantwoord door jeroenh in topic Tik / kraak in voorvork Transalp 1988
Vanmiddag de voorpoot weer dichtgedraaid.
Was inderdaad een fluitje van een cent met de motor op een liftje. 
Bedankt voor de adviezen!
Nu nog een aantal andere dingen aanpakken, die ik nu opmerkte bij het klussen aan deze Transalp 600 
(volgende specifieke vraag mbt olielekkage, kon 'm niet vinden via de zoekfunctie)

XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden