achterste kleppendeksel van de 700

31 mrt 2014 07:07 #1 door giedi
achterste kleppendeksel van de 700 werd gestart door giedi
Weet iemand hoe ik het achterste kleppendeksel van mijn TA 700 er af kan krijgen om de kleppen te stellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2014 11:02 #2 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic achterste kleppendeksel van de 700
Ik zou beginnen bij het werkplaatshandboek :)
Als je die niet hebt, vraag ik me af of het slim is om er zelf aan te beginnen.

Anyway, ik heb van het weekend nog begrepen (zeer betrouwbare bron) dat het een ... -werkje is bij de 700. Als ik het me goed herinner is behoorlijk wat demontage nodig om erbij te kunnen.

Wat is je kilometerstand en waarom denk je dat het nodig is?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2014 11:24 #3 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic achterste kleppendeksel van de 700

Anyway, ik heb van het weekend nog begrepen (zeer betrouwbare bron) dat het een ... -werkje is bij de 700. Als ik het me goed herinner is behoorlijk wat demontage nodig om erbij te kunnen.


Dat was dit topic? http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7228.msg63929#msg63929

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2014 18:25 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic achterste kleppendeksel van de 700
:-\

zegt alles  denk ik.....


mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2014 22:15 #5 door giedi
Beantwoord door giedi in topic achterste kleppendeksel van de 700
Iemand dit al eens geprobeerd?


The last piece of the puzzle is to lift the valve cover and watch the
exhaust valves, while turning the engine over. Stop the valves when
they are fully depressed (on the exhaust stroke). This gives you the
necessary few mill to finally wiggle the Valve cover off.

http://www.xrv.org.uk/forums/transalp/74371-checking-valves-700-couple-tips.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2014 22:16 #6 door giedi
Beantwoord door giedi in topic achterste kleppendeksel van de 700
En wat ik ook nogal eens hoor is dat men de kleppen gewoon helemaal niet stelt. Is dat een probleem?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2014 22:25 #7 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic achterste kleppendeksel van de 700

En wat ik ook nogal eens hoor is dat men de kleppen gewoon helemaal niet stelt. Is dat een probleem?

Er zijn ook mensen die hun tanden niet poetsen

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2014 22:30 #8 door giedi
Beantwoord door giedi in topic achterste kleppendeksel van de 700
Nou ja, het gerucht gaat dat ook dealers bedanken voor het stellen van de kleppen van een 700. Ik wil geen namen noemen, maar ik woon in het noorden des lands zullen we maar zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2014 22:43 #9 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic achterste kleppendeksel van de 700
Bij mijn eerste 700 rade de dealer aan te wachten tot de 24000km. Is er nooit van gekomen.Op dat moment heb ik hem ingeruild voor een nieuwe 700, die completer was en goedkoper  :o .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2014 22:53 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic achterste kleppendeksel van de 700
Dan heb je een echte motorfreak nodig. De stoomfiets in drachtstercompagnie daar kun je nog in de werkplaats kijken en t zijn nuchtere doorzetters. Goeie prijzen ook. Ze hebben ooit een bus van een achterwiel afgeprutst nadat ze het bij motoport ook al geprobeerd hadden. Om de kosten te drukken kan je evt de kappen er al afhalen

Je zou een rondje stellen over kunnen slaan maar het is beter om het wel te doen.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2014 23:13 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic achterste kleppendeksel van de 700

Nou ja, het gerucht gaat dat ook dealers bedanken voor het stellen van de kleppen van een 700. Ik wil geen namen noemen, maar ik woon in het noorden des lands zullen we maar zeggen.


Het is gewoon een tijd rovend werk maar waarvan honda de mening heeft dat het valt onder  regulier onderhoud .(om de 12000km)
echter het is daarna voor ieders eigen verantwoordelijkheid om te bepalen of dit ook uitgevoerd moet worden.

Ik vind het erg gevaarlijk  om te denken dat dealers bewust af wijken van het fabrieksvoorschrift en bepaalde werkzaamheden niet uitvoeren
zeker als dit wel op de bon staat als uitgevoerde werkzaamheden
het vertrouwen tussen klant en dealer komt hiermee in gevaar.
Ik verdenk eerder de opdrachtgever die of krenterig wilt zijn of de overtuiging heeft dat het wel snor zit
en hiermee vervalt dus de verantwoordelijkheid van welke dealer dan ook.

te krappe klepspeling lijdt tot verbrande kleppen en  dus compressieverlies
te ruime kleppen lijdt tot vermogens verlies en hoger brandstof verbruik.

ik beschouw deze controle als 1 van de allerbelangrijkste omdat de gevolgen maar ook de voordelen het grootst zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2014 23:25 #12 door giedi
Beantwoord door giedi in topic achterste kleppendeksel van de 700
Het belang van een goede klepafstelling is me wel duidelijk, maar ik zou zo graag boven tafel hebben hoe de bezitters van een 700 met deze kwestie omgaan. Ik hoor ook geruchten dat een blok al 80.000 heeft gedraaid zonder naar de kleppen te kijken.

Laat ik de vraag dan andersom stellen: moest iemand na controle de kleppen van een 700 wel eens bijstellen of was dat niet  nodig?

En de kwestie rondom de dealers laten we maar zitten wat mij betreft. Toch wilde ik de geruchten wel even noemen, zonder er gelijk een heel issue van te maken. (In de autowereld zijn voldoende schandalen bekend van de kleine en de grote beurt....)

Ik ben benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2014 01:47 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic achterste kleppendeksel van de 700
beste,

Jou vraag is eigenlijk geen vraag maar een zoektocht naar de bevestiging van wat jij denkt dat het antwoord moet zijn.

maw Het heeft geen zin want er verloopt niets.

Deze keuze zul je  echt zelf in overweging moeten nemen.. je hoeft het niet te doen en als het goed is zal er ook weinig of niets aan te passen zijn.

maar stel dat er toch  een klepje te krap is gaan staan (want daar praten we dan over)

alleen meten geeft uitsluitsel






Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2014 07:12 #14 door giedi
Beantwoord door giedi in topic achterste kleppendeksel van de 700
De enige rede waarvoor ik deze draad heb geopend, is uitwisselen van ervaringen. (Om deelname aan groepsdynamica heb ik niet gevraagd.)

Dat ik zelf de beslissing neem en daarvoor de volle verantwoordelijkheid draag, lijkt me voor de hand liggen. Ik ben volwassen . Daar hoeft niemand mij dus op de wijzen.

Ik probeer het nog eens:
Welke beslissingen hebben andere bezitters van een TA 700 op dit punt genomen? (En als er geen antwoorden komen, is dat voor mij ook goed.)

Meer specifiek ben ik benieuwd of hier iemand ervaring heeft met de instructie die ik opgediept heb van een ander forum:
'Als je de beide uitlaat-kleptuimelaars van de achterste cilinder in de stand 'klep dicht' zet, is er genoeg ruimte om het deksel er af te krijgen.'
(Misschien hoef ik dan niet de slijptol in het hitteschild te zetten ;-) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2014 14:01 #15 door ruud
Beantwoord door ruud in topic achterste kleppendeksel van de 700
Het bedrijf waar mijn 700 in onderhoud is kijkt bij en grote beurt zeker naar de kleppen afstelling.
Rond de 25k was er niets aan de hand, op 40k moest er wel bijgestelt worden, aldus het bedrijf.

De monteur was wel verrast, omdat "er meestal bij Honda's niet zoveel gesteld hoeft te worden".

Maar het bleek dus wel nodig te zijn. Ik zou het dus niet zomaar overslaan, maar ik doe het
afstellen dan ook niet zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2014 22:18 #16 door giedi
Beantwoord door giedi in topic achterste kleppendeksel van de 700
Dank voor jullie reacties. Ik geef mijn eigen ervaringen  hier door zodra ik de kleppen heb nagemeten. (En ja, ik heb een handboek  ;) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2014 00:24 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic achterste kleppendeksel van de 700
beste

niet de vraag is het probleem maar wel het antwoord,

de klepspeling wordt aangegeven met een zekere tolerantie (ca 5/100) en het ligt er dus aan hoe je de speling op meet
je hebt immers ook voelermaten die slechts oplopen met 1/100 mm
of hoeveel wrijving je accepteert bij de bepaling van die speling(kan je een foute meting opleveringen

immers 2/100 ste is  niet veel maar bepaald wel iemands ervaring of hij deze actie  nogmaals laat of gaat uitvoeren.
zeker als de vaststelling binnen tolerantie staat

enkel naar performance gekeken wil je juist geen speling want dit geeft maximale vulgraad en dit los je prima op met hydraulische klepstoters zoals ze wel eens op bepaalde motorfietsen zaten.
Helaas is dat bij de 700 niet aan de orde en zul je dit manual moeten bepalen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2014 08:37 #18 door giedi
Beantwoord door giedi in topic achterste kleppendeksel van de 700
Samen met mijn motorzaak: http://www.bronsmotoren.nl   zijn we er uitgekomen: door het kabelbeugeltje op het frame weg te slijpen kon het achterste kleppendeksel net zover omhoog, dat de kleppen gecontroleerd konden worden. En de kleppen staan goed!
Als de kleppen een keer gesteld moeten worden, gaat het blok er onderuit en vervangen we de klepdeksels door exemplaren met inspectieluikjes, als dat mogelijk is.
Wordt vervolgd (over 12.000 km).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2014 10:18 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic achterste kleppendeksel van de 700
:-[ wegslijpen.. tja zo kan het ook

komt deze tool ook mee in het boordgereedschap

ik koop normaal weer een nieuwe motor als ze vuil is maar misschien moet ik dit ook doen als ze om  onderhoud vraagt.

er zijn ook motoren waar gewoon een lampje gaatbranden of een code verschijnt in het display...  vooruit gang heet dat

sorry voor mijn sarcasme...  maar dit is zoiets van wel de lusten maar niet de lasten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2014 11:31 #20 door giedi
Beantwoord door giedi in topic achterste kleppendeksel van de 700
;D

Ik kan ook wel wat sarcasme produceren. ;)
Ten eerste ben ik een Rotterdammer, dus.........
Ten tweede: 'Dan had 'ie maar geen motor moeten worden'.
Ten derde: ik ga voor functionaliteit, pragmatisme, creativiteit en heb schijt aan ontwerpers die blunders maken.
Deze motor heb ik niet gekocht voor het museum. (Met mijn Vincent Black Shadow ga ik net even iets anders om.)

Tot contact irl. Ik vermoed dat we het dan best met elkaar kunnen vinden.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.290 seconden