Zo denk ik er ook over, als er iets beter kan, dan pas ik het aan.
En als het dan niet meer origineel is, jammer dan, het is beter dan origineel zeg ik dan.
Wat klepspeling betreft, het is eigenlijk altijd zo dat de klepspeling in de loop van de tijd groter wordt, dat is minder erg dan kleiner.
Bij een grotere klepspeling staan de kleppen langer dicht en koelen dus beter, het nadeel is een iets slechtere cilindervulling en "onlading", maar daar zul je in de praktijk niets van merken (max 1/2 pk minder?)
Te kleine klepspeling is gevaarlijker, de kleppen staan dan korter dicht, hebben dus minder tijd om hun warmte via de klepzitting af te geven aan de cilinderkop. Gevolg; ze kunnen te heet worden en verbranden.
De kleppen (van een honda) lange tijd niet stellen is over het algemeen niet erg, het gebruikte materiaal is erg goed en de klepzittingen slaan bij normaal gebruik nauwelijks in. Een te grote klepspeling zul je op laatst horen omdat de klepjes beginnen te tikken, tegen die tijd zou ik ze toch een keer bijstellen, al was het alleen maar om het super-honda-geluidje terug te krijgen (het naaimachientje-gevoel zeg maar)
Ik heb jarenlang een Honda CBR 1000F gehad, 56000 km mee gereden en nooit 1 van de 16 kleppen bij hoeven te stellen ! (wel zo nu en dan gecheckt, bleef gewoon overanderd goed)
Er zijn veel ergere motoren om kleppen te stellen hoor, bij bepaalde Stuk..., ik bedoel Ducati' s moet het blok gedemonteerd worden en soms zelfs opgestuurd naar de fabriek, er zijn motoren zat met "shims" waarbij je de nokkenassen moet demonteren om de klepstelplaatjes in de stoters te vervangen, er is vaak een hoop speciaal gereedschap voor nodig, wat dat betreft valt een TA 700 nog wel mee hoor !
Bij het ontwerpen van motoren en auto's wordt over het algemeen toch erg slecht rekening gehouden met het feit dat er ook nog eens aan gesleuteld moet worden. >