achterste kleppendeksel van de 700

06 apr 2014 12:52 #21 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic achterste kleppendeksel van de 700
Zo denk ik er ook over, als er iets beter kan, dan pas ik het aan.
En als het dan niet meer origineel is, jammer dan, het is beter dan origineel zeg ik dan.

Wat klepspeling betreft, het is eigenlijk altijd zo dat de klepspeling in de loop van de tijd groter wordt, dat is minder erg dan kleiner.
Bij een grotere klepspeling staan de kleppen langer dicht en koelen dus beter, het nadeel is een iets slechtere cilindervulling en "onlading", maar daar zul je in de praktijk niets van merken (max 1/2 pk minder?)
Te kleine klepspeling is gevaarlijker, de kleppen staan dan korter dicht, hebben dus minder tijd om hun warmte via de klepzitting af te geven aan de cilinderkop.  Gevolg; ze kunnen te heet worden en verbranden.

De kleppen (van een honda) lange tijd niet stellen is over het algemeen niet erg, het gebruikte materiaal is erg  goed en de klepzittingen slaan bij normaal gebruik nauwelijks in.  Een te grote klepspeling zul je op laatst horen omdat de klepjes beginnen te tikken, tegen die tijd zou ik ze toch een keer bijstellen, al was het alleen maar om het super-honda-geluidje terug te krijgen (het naaimachientje-gevoel zeg maar)

Ik heb jarenlang een Honda CBR 1000F gehad, 56000 km mee gereden en nooit 1 van de 16 kleppen bij hoeven te stellen ! (wel zo nu en dan gecheckt, bleef gewoon overanderd goed)

Er zijn veel ergere motoren om kleppen te stellen hoor, bij bepaalde Stuk..., ik bedoel Ducati' s moet het blok gedemonteerd worden en soms zelfs opgestuurd naar de fabriek, er zijn motoren zat met "shims" waarbij je de nokkenassen moet demonteren om de klepstelplaatjes in de stoters te vervangen, er is vaak een hoop speciaal gereedschap voor nodig, wat dat betreft valt een TA 700 nog wel mee hoor ! 8)

Bij het ontwerpen van motoren en auto's wordt over het algemeen toch erg slecht rekening gehouden met het feit dat er ook nog eens aan gesleuteld moet worden. >:(


1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2014 13:49 #22 door giedi
Beantwoord door giedi in topic achterste kleppendeksel van de 700
Daar ben ik het mee eens. Honda wil liever motoren verkopen, dan dat verkochte motoren gemakkelijk te onderhouden en repareren zijn. Soms denk ik weleens: 'Ze doen het expres', maar dat gaat te ver. Er is gewoon geen hoge prio voor deze zaken tijdens de ontwikkeling. Vb: Citroën DS: prio 1 comfort, prio 2 mooi, prio 3 techniek. Dat was nog eens sleutelen! Het wende nooit! Nog een voorbeeld van een leuke aanpassing: Renault 4 vervangen van de distributie. Ik flexte dan een deel van de wand tussen de cabine en motorruimte weg en kon er zo bij. Het originele handboek begon met: 'bouw het motorblok uit.........'  >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2014 15:46 #23 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic achterste kleppendeksel van de 700
Wat als je nu het hitte schiltje bij de achterste cylinder verwijdert en dat vervang door uitlaat tape/ band?
Je blok compleet er uit halen om de kleppen te stellen dat zou ik zo lang mogelijk uitstellen zolang er een ander alternatief is.

En origineel houden? Waarom, het origineel is het gevolg van een compromis van vele vooral financiële aspecten. Daarom hebben alle clubmotoren ook zo'n fijne standaard vering  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2014 18:38 #24 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic achterste kleppendeksel van de 700
beste giedi en geert alp


ik ben het niet eens met jullie uiteenzetting

een motorfiets of welk product dan ook is altijd een samenspel van beslissingen waarbij  het product nog verkoopbaar moet zijn

dat daarbij niet alle factoren ideaal zijn is daarmee te verwachten.
technische aanpassingen die deze tekortkoming oplost vindt ik positief maar dan is de aanpassing leading en niet de kostprijs.
Deze ruimte heeft een fabrikant vaak niet

echter een concept wijzigen enkel en alleen omdat dat makkelijker is vindt ik nonsens en nog meer onzin om de reden te wijten aan de ondeskundigheid van de fabrikant.
Aan onderhoud wordt verdient echter het moet wel uitvoerbaar blijven.
En dat is het!
honda heeft uitstekend  de procudure  beschreven.
denken dat je dit kunt verbeteren doet mij altijd  twijfelen tussen geniaal of gewoon dom

En juist daarom verdiep ik me ook in zaken als onderhoud vooraf aan de keuze voor een bepaalde motorfiets

daarom heb ik geen transalp 700

maar ook dit is een leerprocess en dat gun ik iedere transalp rijder








Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2014 23:16 #25 door giedi
Beantwoord door giedi in topic achterste kleppendeksel van de 700
Het gewraakte beugeltje lijkt bij de ontwikkelmotor, waarop het handboek is geschreven (?), op een andere plek te zitten dan op mijn productie motor (maandag-ochtend in de fabriek?).
Voor de wipwap tussen genialiteit en domheid die je etaleert, heb ik een psychologische duiding richting persoonlijkheid. (Mijn schaal in dit spectrum is toch meer een geleidende.)
Ik kan me voorstellen dat je graag gelijk van mij (ons) zou willen krijgen, of opvoedend zou willen zijn, maar ik eindig toch met een 'Dat mag jij vinden', ondanks het respect dat ik heb voor je kennis en vaardigheid op het gebied van de clubmotoren.
Mijn probleem is voor de eerste 12.000 km weer opgelost. Tot over een tijdje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2014 13:22 - 08 apr 2014 16:58 #26 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic achterste kleppendeksel van de 700
:) Zoals ik al aangaf.. een leerproces dat ik een ieder gun met ruimte voor genialiteit(en soms ook domheid) waarbij het  voor mij van geen belang is wat de uitkomst wordt zolang de gevolgen van de mogelijke domheid  direct of indirect niet op mijn pad komen.
al hoewel... commercieel is dat weer wel interresant  8)

immers het zijn nooit de vragen die het lastigst zijn..enkel de antwoorden
en dan komen we eigenlijk terug op je eerste regel van dit topic.

Is kleppen controleren werkelijk nodig..... ik hoop dat je nu hierop het antwoord hebt gevonden  en misschien bevestigd hebt gekregen wat je al wist of juist niet.
feit is wel  dat de arbeid in samenhang met de doelstelling nl het nazien van de klepspeling op een transalp 700  niet evenredig overeenkomt al is de maatstaf voor een ieder dan wel weer verschillend.

maar we zullen elkaar zeker ontmoeten..



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2014 21:46 #27 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic achterste kleppendeksel van de 700
Hahaha, zo is het Frans, je moet het breed zien; vergeleken met de ontwikkeling van het gehele universum stelt het stellen van die paar kleppen van een TA700 echt helemaal niets voor !  (over relativeren gesproken  ;D)
Zo breed als jij had ik het trouwens nog nooit bekeken, hahaha ! :))

"de wipwap tussen genialiteit en domheid" :o ???, die is ook leuk ! Als jullie net zo goed kunnen sleutelen als praten/schrijven dan is die klepspeling ook in no-time weer zoals het hoort !

Uiteindelijk mag iedereen zelf weten wat hij met zijn motor doet, origineel houden, verbouwen, door midden zagen, whatever.  Doe er mee waar je zin in hebt ! Het mag. 

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden