kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen

04 apr 2014 14:35 #1 door Geert Alp 2
kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen werd gestart door Geert Alp 2

Mijn TA 650 (2003) start met dit weer (graadje of 20) 's morgens zonder choke beter dan met shoke, deze "winter" kon ik de choke na 10 meter er ook al weer zonder gestotter afzetten, want die was dan al niet meer nodig (!)
En dat terwijl het luchtfilter nog als nieuw is !

Conclusie; het standaard mengsel is erg rijk, een milieu-kwaaltje dat de 650 heeft meegekregen uit Brussel;

Om de uitlaatgassen schoner te krijgen is een, in verhouding, forse katalisator in de uitlaat opgenomen en om de chemische processen hier in beter te laten werken moet deze katalisator zo snel mogelijk zeer heet worden. (heter = beter)
Om de temperatuur van de katalisator flink op te laten lopen is energie nodig, deze energie komt uit de benzinetank.
Een TA 650 heeft namelijk vanuit de fabriek expres te grote sproeiers (132) meegekregen, hierdoor komt relatief veel onverbrande brandstof in de uitlaat terecht. (daarom is het verbruik van een TA 650 relatief hoog, vergeleken met een TA 600)
Om deze onverbrande benzine die de uitlaat in vliegt om te zetten in hitte t.b.v. de katalisator is ook verbrandingslucht nodig, benzine wil namelijk niet branden zonder zuurstof.
Daarom is een zg. PAIR-systeem op de motor aanwezig, dit bestaat uit een vacuümgestuurde klep die, via een netwerk van slangen en terugslagkleppen, lucht IN de uitlaat toelaat onder bepaalde omstandigheden.

Gevolg;  in de uitlaat verbrand de onverbrande benzine met de "PAIR-lucht" zodra het een gloeiend heet oppervlak (de katalisator) tegenkomt.
Door de grote hitte die nu is ontstaan werkt de katalisator het best en worden de uitlaatgassen schoner, goed bedacht !
Honda's doel was bereikt, de TA 650 kreeg een Europeese typegoedkeuring, de motor was schoon genoeg voor de Euro-emissie-norm van die tijd.

Wat hier ook mee bereikt werd is;
1)  Een hoger brandstofverbruik.  (verspilling van energie door minder hoog motor-rendement)
2)  Een slechtere verbranding van de brandstof in de motor door (bewust) continu te weinig lucht/te veel benzine in de verbrandingskamers te brengen.
3)  Roetvorming in de motor door slechte (onvolledige) verbranding van de benzine.
4)  Meer motorslijtage door een continu te rijk (=ontvettend) mengsel.
5)  Meer motorslijtage omdat de motor continu meer energie moet leveren om de uitlaatgassen door de katalisator te "prakken".
6)  Toevoeging van gewicht, PAIR & Katalisator. (geeft dus ook weer iets hoger verbruik + iets slechtere prestaties & handelbaarheid)
7)  Roetvorming kan op den duur motorschade geven door slechter koeling van bijvoorbeeld de kleppen.
8 )  Vermindering van het motorvermogen, het koppel en de motorloop. ("verslikt" zich eerder)


Waar ik daarom nu mee bezig ben;
a)  Vervangen van de te grote 132 hoofdsproeier door een 125. (klinkt weinig, maar het "gat" is zichtbaar kleiner)
b)  Verwijderen van het PAIR-systeem
c)  Verwijderen van de katalisator

Waarom 125 sproeiers; Omdat dit (bij de bovenstaande combinatie van wijzigingen en een verder standaard motor) uit ervaring een nagenoeg perfect benzine-lucht mengsel geeft voor een perfecte verbranding in de motor, alle benzine wordt zo optimaal mogelijk gebruikt voor waar ik het voor kocht, voor de aandrijving.
Waarom de katalisator verwijderen;  Om minder weerstand in de uitlaat te creëren, dus een soepeler lopende moter (een motor is een "luchtpomp", in principe kost elke weerstand in de luchtstroom energie)
Waarom het PAIR-systeem niet laten zitten, dit heeft op zichzelf toch geen negatieve invloed op de motor zelf ?; Klopt, als je echter de katalisator weghaalt en het PAIR-systeem laat zitten, dan krijg je bij het afsluiten van het gas, zelfs met kleinere sproeiers, nog altijd verbranding van overbrande brandstof in de uitlaat, omdat dit niet meer in de katalisator kan (die is weg) gebeurt dit nu verderop in de uitlaatdemper.  Daar krijg je spontane ontstekingen die zich vertalen in enorme knallen in je uitlaat bij gas afsluiten.  Met een uitgeschakeld of verwijderd PAIR-systeem is dit verholpen.  Bovendien is PAIR nagenoeg overbodig geworden omdat er veel minder onverbrande benzine in je uitlaat terecht komt.

Bovenstaande combinatie van wijzigingen is al door veel TA 650 bezitters uitgevoerd, met zonder uitzondering de gewenste resultaten tot gevolg, enkele bezitters rijden al meer dan 150.000 km zeer tevreden met deze wijzigingen rond.

Ben ik hiermee een milieu-vandaal ?;  Ik denk het niet, doordat de motor nu zuiniger met brandstof om springt, maak ik ook minder gebruik van de zeer vervuilende olie-industrie.  Dit aspect van luchtvervuiling wordt vaak volledig over het hoofd gezien, hoewel het tegenwoordig wel verkapt terugkomt in de CO2 uitstoot.  De indirekte vervuiling van de olie-industrie is (en wordt nog-) groter dan het pluimpje wat direkt uit een uitlaat van een perfect afgestelde motor komt.

Wat kost deze wijziging?;  Een aantal uurtjes sleutelen, een 12 cm lang stukje RVS-buis (rond 40) met een bochtje van de schrootboer à € 1,-  en 2 sproeiers van € 2,60 per stuk  =  samen € 4,20

Naast genoemde voordelen van een lager brandstofverbruik en een blijere motor krijg je ook nog een paar pk er bij + een paar Nm's, een fijner oppakkende motor en een ietsje "sportiever" pufje uit de originele demper.

Als ik klaar ben zal ik mijn rij-ervaringen melden.

Zijn er meer mensen hier die deze wijzigingen hebben doorgevoerd ?

Groeten,

G.A.2





1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 apr 2014 15:11 #2 door wimj
Beantwoord door wimj in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Interessant. Ik zal de commentaren van andere deskundigen en jouw ervaringen na de wijziging in de gaten houden. Komende winter moet er e.e.a. aan mijn ta650 gebeuren en dit zou mooi meegenomen kunnen worden. Bedankt!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2014 13:18 #3 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Ik heb de 125 sproeiers inmiddels gemonteerd, en het Pair-systeem verwijderd.
De gaten in de pair-inlaatjes in de kleppendeksels heb ik met twee aan elkaar gekoppelde (ex-)pair slangen aan elkaar verbonden met halverwege in de slang ook nog een flinke dot siliconenkit.
Daar gaat geen lucht meer doorheen, dat is zeker !
Het Pair-gat onderin het luchtfilter heb ik met zwarte siliconenkit dicht gemaakt.

De katalisator zit er nog op.

De motor loopt nu al duidelijk beter, hij pakt feller op, trekt zonder dipjes door het hele toerengebied heen vlekkeloos door, is helemaal onderin de toeren (2000-2500) meteen bij de les, "hangt beter aan het gas", zoals ze wel eens zeggen.
Geweldig, je merkt echt meteen dat dit beter is.

Het was wel een gepruts even om die carburateurs er goed weer op te krijgen, maar ik ben helemaal blij, het was het zeker waard ! :D

Nou de katalisator nog, daar wordt het naar verwachting nog beter van, wordt vervolgd !


1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2014 11:20 #4 door wimj
Beantwoord door wimj in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Is er al een vervolg inmiddels? Ben erg benieuwd!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2014 23:04 #5 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Nee, nog niet, ben momenteel druk met allerlei andere dingen (o.a. werk, ik heb dat nog  ;)) en thuis aanleggen van o.a. zonnepanelen.
Uitlaat moet later maar even dus, maar ook zonder de vrijere uitlaat rijdt het al een stuk beter hoor, dat maakt de behoefte aan wijzigingen deel 2 minder dringend.

Maar wordt nog wel vervolgd hoor !

Groeten,
Geert Alp 2

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2014 09:30 #6 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Volgende week een transalp 650 ophalen. Ik ben ook wel erg geinteresseerd in hoe dit uitpakt, vooral hoe die kat er uit te halen. Mijn vriendin had een transalp 700 en daar was de kat ook verwijderd, die liep heerlijk.
Ik zie wel die dure bochten te koop, maar als je met een simpele bocht hetzelfde kunt bereiken als een 200 eurie pijp is dat wel erg goed. Mocht je een katvervanger maken en nog materiaal overhebben... :-)

Marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2014 20:54 #7 door wimj
Beantwoord door wimj in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen


Maar wordt nog wel vervolgd hoor !

Groeten,
Geert Alp 2


??? ::)

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2014 20:35 #8 door waver
Beantwoord door waver in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Ik lees dit verhaal met grote belangstelling. Zit er overr te denken om mijn TA ook te modificeren maar heb nogal wat koudwatervrees.
Ben niet zo'n begenadigd sleutelaar. Maar moet er toch mee bezig omdattie me laatst bijna liet staan. Na veel gewiebel en geschud pakte hij toch weer op. Naar de pomp gereden en daar kon 18l peut bij. Probleem is dus iets anders. Verstopte kat? Wie zal het zeggen.
Iemand met tijd en gouwen handjes in de buurt van groningen? Hou me aanbevolen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2014 20:19 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Stille Willie

Maar een kat verstopt niet noch zit er een lucht massa meter op de transalp 650
Dus toch eerder naar de pomp

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2014 08:40 #10 door waver
Beantwoord door waver in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
haha is idd een beter idee. Mijn zoontje had echter de dagteller een keer op nul gedrukt. Dus dacht ik nog meer te kunnen rijden :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2015 14:57 - 08 mrt 2015 12:56 #11 door wimj
Beantwoord door wimj in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Vandaag de eerste 145km gereden zonder PAIR en zonder 'katalysator'. Daarnaast is er een nieuw blok gemonteerd en zijn er dikkere uitlaatbochten op gekomen.

Over verbruik kan ik nog niets zeggen en evenmin natuurlijk iets over de effecten op de langere termijn, maar het motor karakter is zeker veranderd! Een stukje aggressiever met een dito uitlaatgeluid. Als extra bonus wat meer grondspeling.

Kicken! ;D

Update. Het verbruik is nu ook bekend: 1 op 22. In vergelijking met soortgelijke ritten voorheen is dat 10% zuiniger!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2015 19:32 #12 door wimj
Beantwoord door wimj in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen


Uitlaat moet later maar even dus, maar ook zonder de vrijere uitlaat rijdt het al een stuk beter hoor, dat maakt de behoefte aan wijzigingen deel 2 minder dringend.

Maar wordt nog wel vervolgd hoor !


Inmiddels wel gebeurd? Zo ja, wat zijn jouw ervaringen, b.v. qua verbruik?

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2015 11:06 #13 door mrijnvis
Beantwoord door mrijnvis in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
had al een andere demper gemonteerd (Leovince), nu ook de originele bochten met kat eraf gehaald
beter rijdende motor (alp 650 2004) denk wel dat er kleinere sproeiers in kunnen, nu iets minder verbruik. kan volgens mij meer
dit allemaal onder mijn deskundig oog, uitgevoerd door gelukkig deskundigere handen van Rob Geelen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2016 11:57 #14 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Eindelijk dan weer eens een bericht van mij....

Het heeft heeeel lang geduurd, maar afgelopen weekend heb ik dan toch eindelijk de kat van de TA 650 er af geflext.
Moet nog wel even een stukje buis versieren wat er voor in de plek komt, maar dat zal geen problemen opleveren denk ik, het is maar een heel klein stukje met een bochtje, dat moet lukken.
Ik kan al wel melden dat het ding 3,1 kilo weegt, het stukje vervangende buis zal daar iets van af snoepen, maar het maakt daarmee de motor toch zeker zo'n 2,5 kilo lichter !

Wordt weer vervolgd, maar nu zal het minder lang duren ! (uitlaat mist een stukje = niet rijden :-()


1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2016 18:52 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
dat klinkt al zo lekker  de flex

je vernielt  dus een onderdeel dat ruim 450 euri kost terwijl  je een rvs bochtenset dat direkt netjes past (voor  ca 229 euri zo te koop) is en je nog ca 2 pk meer vermogen oplevert
tje.. keuzes

maar beslist niet de mijne.. ik vind het eerlijk gezegd een beetje overmoedig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2016 22:49 #16 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Als het moet las ik van RVS een compleet nieuwe uitlaat Waffie, er is niks "vernield" hoor.
De bochtenset van de TA 650 is trouwens al van RVS, een stukje rechte pijp en een lasbochtje en klaar is kees.
Dan kan ik van die € 229,- andere leuke dingen doen.

Het gaat me ook totaal niet om meer vermogen trouwens, alleen om een mooier, beter en zuiniger lopend blok wat mooier oppakt.
(Een bochtensetje met kat haal ik hier in de buurt voor € 75,- trouwens)

In de zwaargebouwde pot zit trouwens helemaal geen katalysator (!), ik heb hem open geflext (sorry Waffie)
Het is een extra demper, helemaal dubbelwandig uitgevoerd met staalwol dempingsmateriaal.
Ik wil best geloven dat dit een duur ding is geweest om te maken, er zit nogal wat in, en allemaal RVS. maar geen katalysator !

Heeft een TA 650 eigenlijk wel een katalysator ?  die moet dan wel in de demper zitten, een onlogische plek, want een kat moet zo heet mogelijk worden om goed te werken, dus dicht bij de kop van het blok, en daar zit hij dus niet...  ???

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2016 08:15 #17 door mrijnvis
Beantwoord door mrijnvis in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
heb zelf met auto trial NK gereden, zat ook een cat op
zou een stenen blok in moeten zitten met platina bewasemd, door die verhitting gaat co naar co2
erg leuk maar als je het water in gaat koelt de cat snel af en breekt het stenen blok, dan heb je meteen geen goede flow meer.
daarbij wordt die zo heet dat het lange gras in de brand ging toen ik stond te wachten voor een proef, cat eruit en veel meer vermogen.
bij mijn TA ook de cat eraf en merk het best wel, denk dat er kleinere sproeiers in kunnen zodat het een stukje zuiniger kan

mijn ervaring catalystator(met steen erin) en off road gaan niet samen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2016 12:31 #18 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Mijn Busa heeft een metalen katalysator, niet een keramische, deze ziet er uit als een soort opgerold plaatje, zal ook wel zijn voorzien van een platina coating.
Een TA 650 zou een katalysator moeten hebben in de rechthoekige bak achter het blok, tussen de bochten en de demper zeg maar.
Deze bak heb ik er dus tussen weg gehaald en uit nieuwsgierigheid heb ik hem open gemaakt, er zit echter geen katalysator in, het is puur een demper !?

Hebben "we" nu zelf bedacht dat een TA 650 een katalysator heeft, of komt dat uit officiële documentatie ?

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2016 12:43 #19 door wimj
Beantwoord door wimj in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Voor zover ik begrijp werkt die bak in combinatie met extra brandstof (ruime sproeier) en extra lucht (PAIR systeem) om bij koude motor een schoon meetresultaat te bereiken door naverbranding van restbrandstof. Bij warme motor zou er geen verbetering van uitstoot waarneembaar zijn. Geen katalysator dus. Ik ben overigens zeer tevreden over het resultaat van geen PAIR en kleinere sproeiers.

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2016 18:35 #20 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Een soort sjoemelkatalysator dus....... ;D

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden