Mijn TA 650 (2003) start met dit weer (graadje of 20) 's morgens zonder choke beter dan met shoke, deze "winter" kon ik de choke na 10 meter er ook al weer zonder gestotter afzetten, want die was dan al niet meer nodig (!)
En dat terwijl het luchtfilter nog als nieuw is !
Conclusie; het standaard mengsel is erg rijk, een milieu-kwaaltje dat de 650 heeft meegekregen uit Brussel;
Om de uitlaatgassen schoner te krijgen is een, in verhouding, forse katalisator in de uitlaat opgenomen en om de chemische processen hier in beter te laten werken moet deze katalisator zo snel mogelijk zeer heet worden. (heter = beter)
Om de temperatuur van de katalisator flink op te laten lopen is energie nodig, deze energie komt uit de benzinetank.
Een TA 650 heeft namelijk vanuit de fabriek expres te grote sproeiers (132) meegekregen, hierdoor komt relatief veel onverbrande brandstof in de uitlaat terecht. (daarom is het verbruik van een TA 650 relatief hoog, vergeleken met een TA 600)
Om deze onverbrande benzine die de uitlaat in vliegt om te zetten in hitte t.b.v. de katalisator is ook verbrandingslucht nodig, benzine wil namelijk niet branden zonder zuurstof.
Daarom is een zg. PAIR-systeem op de motor aanwezig, dit bestaat uit een vacuümgestuurde klep die, via een netwerk van slangen en terugslagkleppen, lucht IN de uitlaat toelaat onder bepaalde omstandigheden.
Gevolg; in de uitlaat verbrand de onverbrande benzine met de "PAIR-lucht" zodra het een gloeiend heet oppervlak (de katalisator) tegenkomt.
Door de grote hitte die nu is ontstaan werkt de katalisator het best en worden de uitlaatgassen schoner, goed bedacht !
Honda's doel was bereikt, de TA 650 kreeg een Europeese typegoedkeuring, de motor was schoon genoeg voor de Euro-emissie-norm van die tijd.
Wat hier ook mee bereikt werd is;
1) Een hoger brandstofverbruik. (verspilling van energie door minder hoog motor-rendement)
2) Een slechtere verbranding van de brandstof in de motor door (bewust) continu te weinig lucht/te veel benzine in de verbrandingskamers te brengen.
3) Roetvorming in de motor door slechte (onvolledige) verbranding van de benzine.
4) Meer motorslijtage door een continu te rijk (=ontvettend) mengsel.
5) Meer motorslijtage omdat de motor continu meer energie moet leveren om de uitlaatgassen door de katalisator te "prakken".
6) Toevoeging van gewicht, PAIR & Katalisator. (geeft dus ook weer iets hoger verbruik + iets slechtere prestaties & handelbaarheid)
7) Roetvorming kan op den duur motorschade geven door slechter koeling van bijvoorbeeld de kleppen.
8 ) Vermindering van het motorvermogen, het koppel en de motorloop. ("verslikt" zich eerder)
Waar ik daarom nu mee bezig ben;
a) Vervangen van de te grote 132 hoofdsproeier door een 125. (klinkt weinig, maar het "gat" is zichtbaar kleiner)
b) Verwijderen van het PAIR-systeem
c) Verwijderen van de katalisator
Waarom 125 sproeiers; Omdat dit (bij de bovenstaande combinatie van wijzigingen en een verder standaard motor) uit ervaring een nagenoeg perfect benzine-lucht mengsel geeft voor een perfecte verbranding in de motor, alle benzine wordt zo optimaal mogelijk gebruikt voor waar ik het voor kocht, voor de aandrijving.
Waarom de katalisator verwijderen; Om minder weerstand in de uitlaat te creëren, dus een soepeler lopende moter (een motor is een "luchtpomp", in principe kost elke weerstand in de luchtstroom energie)
Waarom het PAIR-systeem niet laten zitten, dit heeft op zichzelf toch geen negatieve invloed op de motor zelf ?; Klopt, als je echter de katalisator weghaalt en het PAIR-systeem laat zitten, dan krijg je bij het afsluiten van het gas, zelfs met kleinere sproeiers, nog altijd verbranding van overbrande brandstof in de uitlaat, omdat dit niet meer in de katalisator kan (die is weg) gebeurt dit nu verderop in de uitlaatdemper. Daar krijg je spontane ontstekingen die zich vertalen in enorme knallen in je uitlaat bij gas afsluiten. Met een uitgeschakeld of verwijderd PAIR-systeem is dit verholpen. Bovendien is PAIR nagenoeg overbodig geworden omdat er veel minder onverbrande benzine in je uitlaat terecht komt.
Bovenstaande combinatie van wijzigingen is al door veel TA 650 bezitters uitgevoerd, met zonder uitzondering de gewenste resultaten tot gevolg, enkele bezitters rijden al meer dan 150.000 km zeer tevreden met deze wijzigingen rond.
Ben ik hiermee een milieu-vandaal ?; Ik denk het niet, doordat de motor nu zuiniger met brandstof om springt, maak ik ook minder gebruik van de zeer vervuilende olie-industrie. Dit aspect van luchtvervuiling wordt vaak volledig over het hoofd gezien, hoewel het tegenwoordig wel verkapt terugkomt in de CO2 uitstoot. De indirekte vervuiling van de olie-industrie is (en wordt nog-) groter dan het pluimpje wat direkt uit een uitlaat van een perfect afgestelde motor komt.
Wat kost deze wijziging?; Een aantal uurtjes sleutelen, een 12 cm lang stukje RVS-buis (rond 40) met een bochtje van de schrootboer à € 1,- en 2 sproeiers van € 2,60 per stuk = samen € 4,20
Naast genoemde voordelen van een lager brandstofverbruik en een blijere motor krijg je ook nog een paar pk er bij + een paar Nm's, een fijner oppakkende motor en een ietsje "sportiever" pufje uit de originele demper.
Als ik klaar ben zal ik mijn rij-ervaringen melden.
Zijn er meer mensen hier die deze wijzigingen hebben doorgevoerd ?
Groeten,
G.A.2