kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen

08 jan 2016 17:55 #21 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Haha, ja een sjoemelkatalysator,

Ik kan me niet voorstellen dat de uitlaatgassen schoner worden door dit ding.
De pijp die die "doos" in gaat loopt gewoon scheef naar de overkant door en eindigt daar, open, op een centimetertje of 5 uit de hoek.
Het deel in de "doos" is geperforeerd, zoals elke absorbtiedemper, met staalwol er om heen, en daar omheen weer een dichte buis met een paar grotere gaten.
Verder zit er niks in, de uitgang (uit die "doos") is gewoon een aangelaste buis waar de klem van de demper dan weer op past na een centimeter of 15.
Vooral bij wat hogere toeren geeft deze "doos" enorm veel weerstand, dat is overduidelijk.
De uitlaatgassen worden met veel snelheid de hoek van de "doos" ingeblazen, daar moeten ze rechtsomkeert maken naar de andere hoek om er daar weer uit te kunnen stromen.  De snelheid wordt er helemaal uitgehaald en de flow volledig verstoord... :(
Veel weerstand = veel energie die de motor verspilt aan het uit de verbrandingskamers persen van de uitlaatgassen.

Dus is het best begrijpelijk dat een TA 650 zuiniger wordt door het weghalen van die restrictie.
En dat hij iets meer vermogen krijgt zal ook wel, maar een TA koop je niet voor het vermogen. (ik niet tenminste)
Ik ben wel benieuwd of het motorkarakter ook anders is geworden, ik hoop er stiekem op dat het iets meer op dat van m'n RD04 zal gaan lijken... ::)
Die loopt wat soepeler en heeft merkbaar meer koppel onderin. (logisch met 100 cc meer)

Maar eerst moet de pekel van de weg en de temperatuur omhoog, anders ga ik niet rijden. :-\

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2016 18:11 #22 door mrijnvis
Beantwoord door mrijnvis in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Is nu niet zuiniger. Maar omdat je nu een betere flow hebt.  En ik denk enkele pk s erbij zal je minder gas geven om hetzelfde te halen. Dus iets minder verbruik
Ik denk.  Ik denk te geloven dat ie nu beter rijdt...  zou nu wel de sproeiers willen verkleinen voor betere verbranding

Misschien volgende beurt.  Als.Rob Geelen er dan zin in heeft ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2019 09:12 #23 door Rene050
Beantwoord door Rene050 in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Hallo geertalp 2, hoe bevallen de rijeigenschappen na lange termijn? Ik ben van plan om ook deze wijzigingen uit te voeren op mijn 650. Middendemper eraf, pair system verwijderen en proberen met 125 sproeiers erin. Heb je hierna ook nog de luchtschroef bij moeten stellen op de carb? Of standaard 3 slagen uit?Ik hoor graag van je. Mvg Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2019 17:41 #24 door Ate
Beantwoord door Ate in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Hallo,

Een week geleden heb ik de 'kat' er ook afgehaald van mijn 650. Kleinere sproeiers (125) had ik in januari al geinstalleerd. In combinatie met de Huzar slip-on trekt ze zeker sneller op! En ze heeft ook een iets luidere en beter klinkende roffel. Qua db's is het inderdaad iets toegenomen, ik heb de db-killer er nog in.

Het PAIR systeem zit er nog op, ik zit te twijfelen of ik die ga verwijderen. Het PAIR systeem zorgt inderdaad voor luidere knallen van de onverbrande benzine.
Maar als het PAIR systeem verwijderd is, verzameld de benzine zich dan in de uitlaat? Wanneer ontsteekt die dan? Geeft dat dan niet juist een extra luide knal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2019 20:45 #25 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic kleinere sproeiers, PAIR en Kat verwijderen
Het Pair systeem is om extra lucht in je katalysator te krijgen zodat die beter werkt, als je kat er al af is kun je het hele pair systeem eraf halen, het heeft geen nut meer.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.059 seconden