Haha, ja een sjoemelkatalysator,
Ik kan me niet voorstellen dat de uitlaatgassen schoner worden door dit ding.
De pijp die die "doos" in gaat loopt gewoon scheef naar de overkant door en eindigt daar, open, op een centimetertje of 5 uit de hoek.
Het deel in de "doos" is geperforeerd, zoals elke absorbtiedemper, met staalwol er om heen, en daar omheen weer een dichte buis met een paar grotere gaten.
Verder zit er niks in, de uitgang (uit die "doos") is gewoon een aangelaste buis waar de klem van de demper dan weer op past na een centimeter of 15.
Vooral bij wat hogere toeren geeft deze "doos" enorm veel weerstand, dat is overduidelijk.
De uitlaatgassen worden met veel snelheid de hoek van de "doos" ingeblazen, daar moeten ze rechtsomkeert maken naar de andere hoek om er daar weer uit te kunnen stromen. De snelheid wordt er helemaal uitgehaald en de flow volledig verstoord...
Veel weerstand = veel energie die de motor verspilt aan het uit de verbrandingskamers persen van de uitlaatgassen.
Dus is het best begrijpelijk dat een TA 650 zuiniger wordt door het weghalen van die restrictie.
En dat hij iets meer vermogen krijgt zal ook wel, maar een TA koop je niet voor het vermogen. (ik niet tenminste)
Ik ben wel benieuwd of het motorkarakter ook anders is geworden, ik hoop er stiekem op dat het iets meer op dat van m'n RD04 zal gaan lijken... :
Die loopt wat soepeler en heeft merkbaar meer koppel onderin. (logisch met 100 cc meer)
Maar eerst moet de pekel van de weg en de temperatuur omhoog, anders ga ik niet rijden. :-\