Defecte pakking?

20 mei 2009 23:05 - 20 mei 2009 23:07 #1 door theike
Defecte pakking? werd gestart door theike
Al sinds een tijdje heeft mijn motor het volgende euveltje. Als ik de motor start en weg rijd, heeft hij tijdens de acceleratie in de eerste 100meter een klein dipje. Na 100m geen probleem en trekt hij gewoon lekker door.Wat ik wel merkte was dat er af en toe ligte 'knallen' uit de uitlaat kwamen als ik het gas terug nam.
Echter vandaag gebeurde het volgende. Ik start de motor met choke zoals altijd en zodra hij loopt van de choke af. Daarna begon de motor iets of wat onrustiger dan anders te lopen (schommelend toerental tussen de 1000 en 1300-1400 toeren). Het dipje wat hij anders na 100m niet meer had, had hij nu nog steeds en na 500meter heb ik de fiets maar even langs de kant gezet voor inspectie. Ik liet de motor even stationair lopen, alleen ging dat heel onregelmatig tussen de ~800 en 1500 toeren en sloeg hij zelfs af. Na starten leek het oke en besloot ik om toch nog een stukje te gaan rijden. Even later stopte ik langs de weg en toen zag ik aan de linker kant van het blok olie liggen.. overigens ook aan de rechter kant van het blok. Onder de carb, aan de kant van de voorste cilinder zag ik ook nattigheid en het bleek olie te zijn.
Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:


Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ? :(
Ik weet dat de fotos niet helemaal duidelijk zijn :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2009 23:42 #2 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Defecte pakking?
Beetje moeilijk te zien maar het zou kunen dat één van de inlaatrubbers lekt. Hierdoor trekt je blok valse lucht én het wordt een natte bende tussen de cilinders door de benzine wat lekt langs het inlaatrubber. Blok gaat hier ook onregelmatig van lopen, knallen zijn ook een teken aan de wand, ook het gevolg van valse inlaatlucht.

Kijk eens of de inlaatrubbers nog stevig vastzitten op de cilinderkop en aan de carburateurkant. De originele slangklemmen hebben een "tonnetje" tussen de twee uiteinden waar het boutje zit waar je ze mee vastdraait. Dit om te voorkomen dat ze té vast gezet kunnen worden. Vaak is het voldoende om deze'" tonnetjes" te verwijderen zodat je de slangklemmen nog wat vaster kan zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2009 08:09 #3 door theike
Beantwoord door theike in topic Defecte pakking?
Die rubbers waar jij het over had Erik, ik meen gezien te hebben dat die aan de kant van de voorste cilinder inderdaad erg nat was. Zal er zo eens naar kijken. Dank u !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2009 11:42 #4 door theike
Beantwoord door theike in topic Defecte pakking?
Na raad van Erik heb ik de slangklemmen gecontroleerd en idd de slangklem naar de voorste cilinder kon ik wat op en neer bewegen. Ik heb deze een kwartslag aangedraait en daarna kwam er geen beweging meer in.
Toen ik daarna de motor starte viel me op dat er grijze rook uit de uitlaat kwam wat slechte ontbranding betekend, toch? Ook nadat de motor afstond bleef er rook uit de uitlaat komen, de wind stond er overigens wel op.
De motor draait stationair moeizaam, heeft de neiging om onder de 1000toeren te zakken, zonder choke. Met choke (als ik hem daarmee start) dan is het toerental eerst rond de 2000 en hij stijgt daarna uit zichzelf naar de 3500.
Ik meen ook te horen dat ook de achterste cilinder raar doet, dat daar de knallen vandaan komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2009 12:58 #5 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Defecte pakking?
Heb je de rest van de slangklemmen ook gecontroleerd? Die kwartslag mag je trouwens best een slag van maken hoor, die rubbers kunnen wel wat hebben en waarschijnlijk zijn ze door de ouderdom toch al niet zo flexibel meer.

Om te kijken of er nog ergens valse lucht getrokken wordt kan je stationair draaiend ook wat remmenreiniger spuiten op de plaatsen waar het zou kunnen lekken. Als het lekt zou het toerental op moeten lopen (pas op bij hete delen, remmenreiniger is nogal ontvlambaar.. :P )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2009 14:30 #6 door theike
Beantwoord door theike in topic Defecte pakking?
Zal eens proberen om ze nog strakker aan te trekken en met de remreiniger weet ik niet of ik aan de slag ga :P vind het wel tricky  >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2009 13:33 #7 door theike
Beantwoord door theike in topic Defecte pakking?
Nadat ik niet meer verder kwam met bovenstaande tips heb ik hem naar de garage gebracht aangezien ik het zelf even niet meer zag zitten en er bijna niet meer sliep, van de pijn die mijn schatje eventueel ondervond.
Uiteindelijk bleek het kraantje in de tank het te hebben begeven, bleef continu open staan waar het kraantje anders onder het vacuum van het blok alleen open gaat, en daardoor liep de carbarateur over toen de cilinders vol en uiteindelijk schijnt het zo te kunnen zijn geweest dat er benzine bij de olie is gekomen waardoor hij op een gegeven moment blauwsigge rooksignalen begon te geven.

Hij pluimt nu af en toe een beetje na, maar het schijnt dat het benzine/olie mengsel over kan zijn gelopen de uitlaat in. `k moest het olie pijl in de gaten houden om te kijken of er niets beschadigd is en dat hij nu olie vreet.

Maaruh, bedankt voor de tips :) kan ik in de toekomst vast en zeker nog gebruiken :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.318 seconden