Koppelingsplaten

03 okt 2014 16:41 #1 door bully043
Koppelingsplaten werd gestart door bully043
Ik vermoed dat mijn koppelingsplaten ver op zijn, ik vermoed dit omdat ik vandaag nogal hard op de motor afremde en toen een geluid hoorde dat leek op slippen van een band (als je de rem te hard in trapt). Ook als ik de motor start en de koppeling intrek hoor ik een raar schurend geluid.
Kan het de platen zijn? zo ja is hier ook een how to te vinden hoe ze te vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2014 17:45 #2 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Koppelingsplaten
Het schurende geluid zou je druklager kunnen zijn, niet je platen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2014 09:47 #3 door Jeroen_Sp
Beantwoord door Jeroen_Sp in topic Koppelingsplaten
slippende koppeling is meestal het symptoom voor versleten platen, niet het schurend geluid. Daar zou ik me iets meer zorgen over maken en ik denk dat het vervangen van de platen niet perse het geluid weg haalt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2014 14:57 #4 door Motormuus
Beantwoord door Motormuus in topic Koppelingsplaten
Ga ongeveer 50 km/u rijden in de hoogste versnelling en geef vol gas. Versleten koppelingsplaten slippen dan door.

Heb je er wel genoeg olie in?

KTM 990 Adventure S 2008
Bijlage:


www.basicsafety.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2014 08:38 #5 door bully043
Beantwoord door bully043 in topic Koppelingsplaten
Ja het oliepeil is in orde.
Als ik de motor start is niks aan de hand als ik de koppeling intrek hoor ik een raar geluidje, daarom dacht ik aan versleten platen.
Een paar dagen geleden nogal hard op de motor afgeremd en toen hoorde ik zo een jankend geluid (alsof je de hond een trap geeft ;))
Zou het ook kunnen liggen aan de olie? Ik heb putoline half synt. 10 w 40

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2014 09:44 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Koppelingsplaten
Wat bedoel je precies met "hard op de motor afremmen"? Bij een hoog toerental in een lage versnelling je gas loslaten?
Het jankende geluid zou je ketting kunnen zijn, ik zou de kettingspanning controleren.
De platen zult je niet horen als ze doorslippen, die draaien in de olie.
Wat je wel kunt horen als je de koppeling intrekt is je druklager.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2014 12:06 #7 door bully043
Beantwoord door bully043 in topic Koppelingsplaten
Ja in een hoog toeren tal terugschakelen en de koppeling wat snel op laten komen, toen hoorde ik de hond huilen en het was net of de koppeling doorslipte. Het was niet de ketting.
Straks nog maar eens de zelfde handeling doen, eens kijken of we dan iets wijzer worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2014 12:35 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Koppelingsplaten

Ik vermoed dat mijn koppelingsplaten ver op zijn, ik vermoed dit omdat ik vandaag nogal hard op de motor afremde en toen een geluid hoorde dat leek op slippen van een band (als je de rem te hard in trapt).


Als je te hard op de koppeling remt kan je wiel ook blokkeren hè...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2014 12:38 #9 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Koppelingsplaten

Straks nog maar eens de zelfde handeling doen,

De eerste keer dat ik op een Alp reed blokkeerde mijn achterwiel ook bij het terugschakelen voor de rotonde. Spectaculair!
Ofwel, doe het niet in de bocht....

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2014 16:29 #10 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Koppelingsplaten
Terugschakelen bij hoog toerental.

Ik zou eerst je ketting maar eens controleren voor je terugschakel capriolen uitprobeerd. En inderdaad let op, zeker met nat wegdek, het is een raar gevoel als je achterwiel blokeerd bij terug schakelen.

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2014 10:54 #11 door bully043
Beantwoord door bully043 in topic Koppelingsplaten
Mensen het is niet het achterwiel wat blokkeert ik weet wel hoe dat aan voelt. Naar mijn gevoel was het de koppeling. Kan het zijn dat door, of verkeerde olie de platen slippen, of de platen versleten zijn.
Ik denk dat ik de deksel eraf moet gaan halen om duidelijkheid te krijgen :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2014 11:40 #12 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Koppelingsplaten
Over olie weet ik niets maar de koppeling kun je testen, zoals al gezegd, rij met 50 km in een zware versnelling en trek het gas open als de toeren dan snel stijgen is er iets mis

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2014 12:31 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koppelingsplaten

Mensen het is niet het achterwiel wat blokkeert ik weet wel hoe dat aan voelt. Naar mijn gevoel was het de koppeling. Kan het zijn dat door, of verkeerde olie de platen slippen, of de platen versleten zijn.
Ik denk dat ik de deksel eraf moet gaan halen om duidelijkheid te krijgen :-\


ik ben van mening dat je terug hebt geschakeld terwijl je snelheid te hoog is geweest

de koppeling gaat dan ook slippen /blokkeren
normaal gesproken blokkert het achterwiel dan ook  maar als de krachten te groot zijn gebeurt dit in het koppelings huis.

als nu de koppeling gewoon  werkt zonder dat deze slipt  zou ik me verder geen zorgen maken.
zelfs bij demontage kun je hier weinig aan zien echter de kosten van demontage (ook al is het om te controleren) rechtvaardigen een vervanging van de complete set dus gevoerde platen, stalen platen,veren, en olie

en dat enkel om zeker te zijn.

daarom ook de stelregel.. bij twijfel vervangen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 11:12 #14 door bully043
Beantwoord door bully043 in topic Koppelingsplaten
Kijk op zo een antwoord zat ik te wachten ;) inderdaad slipte de koppeling maar ook jankte deze toen ik terug geschakeld had en de koppeling te snel op liet komen.
Nu begrijp ik van Waffie dat het dan geen kwaad kan. Dank je Waf ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 17:08 #15 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Koppelingsplaten
Ik verdenk nog steeds de achterband van dat 'gilletje' bij hoogtoerig terugschakelen  :-\ Zeker als je op dat moment ook al aan het remmen bent, dus relatief weinig druk op het achterwiel, wil een achterwiel makkelijk eventjes blokkeren, met (soms) een geluidje tot gevolg.

Jij verdenkt je koppeling er van, maar ik heb de koppeling van mijn Alpen nog nooit geluid horen maken bij zo'n actie  :D

Verder met Ad eens, en zoals al eerder gemeld, niet druk over maken, maar lekker doorkarren  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.093 seconden