Accu?/SR/laadsysteem

08 okt 2014 16:02 #1 door de sjeng
Accu?/SR/laadsysteem werd gestart door de sjeng
Nu had ik op het forum gevraagd wat mijn alp eventueel nog waard zou zijn? heeft hij meteen wraak genomen  >:(

Gister avond wilde ik naar mijn werk gaan maar starte hij niet.

Vanmiddag niveau accu nagekeken(nieuw van september) en aan de lader gehangen. Motor start na bijladen. Echter op de polen heb ik tijdens het lopen vd motor 12,4v dit zou normaal toch 13,8v moeten zijn toch?

Nu kan het nog altijd zijn dat het de (nieuwe) accu is, maar dan zou hij tijdens lopen toch gewoon 13,8v moeten geven? Heb hem desontdanks aan de lader gehangen.
Kan het de spanningsregelaar zijn? maar meestal geeft hij dan toch een te hoge spanning aan? waarbij de accu droogkookt
Of kan het laadsysteem zijn? is dit waarschijnlijk? waar zit deze? en is dit moeilijk te vervangen?

Ik gebruik mijn alp dagelijks, dus ben nu gehandicapt  ;D  Help!!
(note to my alp; ik beloof niet meer naar een ander te kijken  ;D )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 16:15 #2 door Robertehv

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 16:41 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu?/SR/laadsysteem

dit zou normaal toch 13,8v moeten zijn toch?


Belangrijkste is eerst of deze spanning veranderd met licht aan/uit bijvoorbeeld of met meer/minder toeren.

Als er geen verandering plaatsvind heb je een SR of accu probleem.

13,8 volt is bij een draaiende motor met een volle accu, maar kan iets variëren.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 18:19 #4 door stijnstijn
Beantwoord door stijnstijn in topic Accu?/SR/laadsysteem
Ik heb een zelfde probleem. Tijdens het rijden hangt het rond de 12 volt. Bij knipperlichten gebruik zie je dat het op en neer gaat.

Nieuwe accu erin hangen?

Honda XL600V Transalp '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 18:41 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Accu?/SR/laadsysteem
en je dient het te meten  met ca 5000 rpm en dus licht aan maar met volledig geladen accu

en ja de spanning kan ook te laag blijven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 18:56 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Accu?/SR/laadsysteem

Ik heb een zelfde probleem. Tijdens het rijden hangt het rond de 12 volt. Bij knipperlichten gebruik zie je dat het op en neer gaat.

Nieuwe accu erin hangen?


Hoe lees je die 12V onder het rijden af? Mijn analoge metertje wijkt wat af en heeft zo nu en dan een beetje last van slechte massa.
Wat voor problemen ervaar je?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 20:51 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu?/SR/laadsysteem
Ik had/heb voltmetertjes die analoog heel goed werken. ( zie het voltmeter topic )
De eerste resultaten moge bekend zijn.
Dropke heeft in elk geval een nieuwe SR gemonteerd en een nieuwe accu en waarschijnlijk nog meer ongein bespaard.

Deze metertjes zijn redelijk nauwkeurig en heel goed afleesbaar.

een beetje last van slechte massa.

@Pim.
Maak eens een goeie massa, desnoods met meerdere kabels.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 21:11 #8 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Accu?/SR/laadsysteem

Ik heb een zelfde probleem. Tijdens het rijden hangt het rond de 12 volt. Bij knipperlichten gebruik zie je dat het op en neer gaat.
Nieuwe accu erin hangen?


Hoe heb je de Voltmeter aangesloten?
Je verhaal klinkt als of je de Voltmeter ergens op een willekeurige + in de kuip hebt aangesloten en niet op de + direct na het contact slot.
Meet eens met een multimeter rechtstreeks op de accu en simuleer eens dat je rijdt. Ik verwacht dan andere waarden.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2014 21:15 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Accu?/SR/laadsysteem
Nee, het gaat puur om de meter. Ik heb die aangesloten op de zekeringkast en massa van de kroonplaat gepikt. Dat werkt niet zuper.
Heb gemeten met de digitale multimeter en laadspanning is ok dus ik maak me niet druk.

Ik heb nu ook geen vage storingen meer, na de dodemansknop/unit vervangen te hebben voor een ander exemplaar.

Ik overweeg weer de RD04 tank op de alp te bouwen dus dan gaat de voorkant toch op de schop, loop ik de kabeltjes ff na :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 16:02 #10 door de sjeng
Beantwoord door de sjeng in topic Accu?/SR/laadsysteem
Na aanleiding van de berichten hier, en link naar MF. De accu opgeladen, elektriek schoon gemaakt en verbindingen gecontroleerd. Probleem lijkt opgelost. Laadsysteem laad bij, maar zakt iets indien men de verlichting aanzet. (Lijkt mij normaal.)

Thanx voor de hulp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 16:04 #11 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic Accu?/SR/laadsysteem
wat voor waardes lees je af?

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 16:21 #12 door de sjeng
Beantwoord door de sjeng in topic Accu?/SR/laadsysteem

wat voor waardes lees je af?


14 nog iets 5dzd toeren zonder verlichting, 13,6 5dzd toeren met verlichting aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2014 16:36 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu?/SR/laadsysteem
Perfect in orde dus.

Geen zorgen meer en weer een bevestiging van eerdere opmerkingen.
Maak verbindingen schoon, zorg voor goede massa en schakelaars.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2014 09:15 #14 door stijnstijn
Beantwoord door stijnstijn in topic Accu?/SR/laadsysteem
Ik heb een digitale voltmeter in mijn kuip gebouwd, die geschakeld is op de plus van het contactslot.

Het probleem is, dat de accu onvoldoende opgeladen wordt en ik om de zoveel tijd even een andere accu erin moet hangen (die ik gewoon aan de acculader doe opladen en meeneem in mijn topkoffer)

Het voltage is in ieder geval te laag, moet nog steeds terug naar Ad.

Honda XL600V Transalp '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2014 09:36 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu?/SR/laadsysteem

de accu onvoldoende opgeladen wordt


Gewoon nieuwe SR monteren en het probleem is opgelost.
Komt ook je accu ten goede  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2014 12:37 #16 door stijnstijn
Beantwoord door stijnstijn in topic Accu?/SR/laadsysteem

Gewoon nieuwe SR monteren en het probleem is opgelost.
Komt ook je accu ten goede  ;)


Zo heb ik enkele maanden geleden bij Waffie een andere SR laten monteren, resulaten bleken prima, dag erna probleem weer terug....
Heb niet zo veel zin om een 3de of 4de SR te slopen....

Honda XL600V Transalp '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2014 15:33 #17 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic Accu?/SR/laadsysteem
Heb je toen ook tegelijk je accu vervangen?

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2014 18:04 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu?/SR/laadsysteem
En alle massa aansluitingen gecontroleerd ????

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2014 11:00 #19 door stijnstijn
Beantwoord door stijnstijn in topic Accu?/SR/laadsysteem

Heb je toen ook tegelijk je accu vervangen?

En alle massa aansluitingen gecontroleerd ????


Nee en nee maar de metingen waren toen ook goed, geen reden voor verdenking eigenlijk....

Honda XL600V Transalp '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2014 11:14 #20 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu?/SR/laadsysteem
Je accu kan toch defect zin geraakt.
Probeer gewoon eens een andere erin te zetten.

En, afhankelijk hoe en wat je gemeten hebt kan er toch een kortsluit stroom lopen.
Meet de boel eens op Ampère, dus met de meter TUSSEN de aansluiting op de accu en de accuklem.
Wel de meter op hoogste stroombereik zetten.
Dit doe je zonder contact aan.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden