(Tijdelijk) op 1 cilinder lopen XL600V '92

26 okt 2014 18:56 #1 door Sep
Beste transalprijders,

mijn honda transalp XL600V uit 1992 loopt na het starten tijdelijk op 1 cilinder. In het  begin was het misschien een minuut, later werd dit steeds langer. Ik dacht dat dit de bougies moesten zijn omdat als hij eenmaal weer op twee cilinders ging lopen weer vol vermogen kreeg (en het dus niet aan de benzine zou liggen.
Nu heb ik vandaag alle bougies vervangen (lastig te bereiken trouwens de bougies bovenin;)) maar het probleem doet zich nog steeds voor. De voorste cilinder bleef koud waar de cilinder dichter naar de achterkant van de motor wel warm werd. Vervolgens heb ik de bougie voor eruit gehaald om te kijken of deze wel vonkte: dat deed hij niet... Toen heb ik de verbindingen gecheckt met de bobines en de CDI, dit leek in orde. Als laatste heb ik de CDI's verwisseld: Dit deed de voorste bougie vonken!

Mijn vraag is nu tweeledig: kan het zijn met in het achterhoofd dat hij op een gegeven moment wel op twee cilinders gaat lopen toch deze CDI unit kapot is? Of zou de voorste cilinder dan helemaal nooit moeten vonken?
Als dit zo is: heeft iemand (nog een goed adres voor) een CDI voor dit type liggen?

Hoor het graag!



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2014 19:04 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic (Tijdelijk) op 1 cilinder lopen XL600V '92
Helaas kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid melden dat je CDI naar de galemieten is.
Wat nog mogelijk is dat de bobines of 1 ervan sluiting maakt, maar lijkt me onwaarschijnlijk.
Je zou ze dus kunnen omwisselen. Het feit dat er 2 per cilinder zitten maakt het mogelijk om er telkens 1 los te trekken ter controle.
Voor een nieuwe:
Probeer Ad Mies eens of Hans Schaap. Waffie op het forum. ( Hans onder zijn eigen naam )
Een gebruikte kan ik je niet aanraden. Heel vaak zijn deze erg onbetrouwbaar.

Kosten liggen rond de 120 euro per stuk.

Je zou ook kunnen proberen om de defecte CDI door te solderen.
Instructie hiervoor vind je op het forum.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2014 19:46 #3 door Paul
Beantwoord door Paul in topic (Tijdelijk) op 1 cilinder lopen XL600V '92

Helaas kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid melden dat je CDI naar de galemieten is.
Wat nog mogelijk is dat de bobines of 1 ervan sluiting maakt, maar lijkt me onwaarschijnlijk.
Je zou ze dus kunnen omwisselen. Het feit dat er 2 per cilinder zitten maakt het mogelijk om er telkens 1 los te trekken ter controle.
Voor een nieuwe:
Probeer Ad Mies eens of Hans Schaap. Waffie op het forum. ( Hans onder zijn eigen naam )
Een gebruikte kan ik je niet aanraden. Heel vaak zijn deze erg onbetrouwbaar.

Kosten liggen rond de 120 euro per stuk.

Je zou ook kunnen proberen om de defecte CDI door te solderen.
Instructie hiervoor vind je op het forum.


ik heb nog één toevoeging aan dit verhaaltje om te testen, op één van de cdi's werkt de toerenteller als deze als je de stekkers (lees cdi's)omwisselt moet die wel of niet werken  !(sorry Oldtimer moest ik nog FF kwijt )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2014 20:33 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic (Tijdelijk) op 1 cilinder lopen XL600V '92

!(sorry Oldtimer moest ik nog FF kwijt )


Nee, je hebt helemaal gelijk Paul, en daar is geen sorry voor nodig. ;) ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2014 07:24 #5 door GK
Beantwoord door GK in topic (Tijdelijk) op 1 cilinder lopen XL600V '92
jep klinkt inderdaad als CDI probleem, toerenteller controle is een goeie ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2014 11:29 #6 door Sep
Beantwoord door Sep in topic (Tijdelijk) op 1 cilinder lopen XL600V '92
Dank allen voor jullie antwoord! Het was inderdaad de CDI unit en alles doet het weer nu:)

Via marktplaats (toch tweedehands..) heb ik een CDI weten te kopen en toen deze er eenmaal inzat was het starten lopen en nooit meer op 1 cilinder lopen:). Ben de volgende dag vertrokken naar Terschelling om daar voor het eerst off road over het strand te rijden, mooie ervaring. Voor een nieuwe had ik nog met Ad Mies gebeld maar deze kosten lagen mij te hoog voor 1 cdi unit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2014 13:45 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic (Tijdelijk) op 1 cilinder lopen XL600V '92
hallo sep,

goed om te horen dat je motorfiets nog rijdt
en even een kleine nuance

een nieuwe bij honda kost ca 300 euri per stuk en ik  kon je alleen helpen met 1 unit die beiden cylinders aan stuurt dus eigenlijk 2 nieuwe.

op ebay vindt je vaak nieuw  exemplaren in de prijs orde van 120-150 euri per stuk (wat ik je ook heb gemeld)

aftermarket (voor de simpelheid chinese kwaliteit) kun je scoren voor ca 90 euri

ik ben dus wel benieuwd wat je voor de gebruikte hebt moeten neer tellen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2014 15:06 #8 door Sep
Beantwoord door Sep in topic (Tijdelijk) op 1 cilinder lopen XL600V '92
Hallo Ad/Waffie,

Bedankt voor de nuance!

Ik had destijds inderdaad verkeerd begrepen dat ze per stuk (dus dat ik er twee nodig had) die prijs zouden hebben, dat verbaasde mij ook al een beetje. Dit klinkt alweer een stuk aantrekkelijker.

De tweedehandse CDI heb ik uiteindelijk voor 65 euro kunnen kopen. Hier is wel aardig wat zoekwerk aan vooraf gegaan aangezien geen enkele sloop in de buurt ze had en bij particuliere slopers ze vaak al weg waren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2014 13:52 #9 door beemer
Beantwoord door beemer in topic (Tijdelijk) op 1 cilinder lopen XL600V '92
Kijk wel goed hoe je je nieuwe CDI bevestigd,
Want als je die op dezelfde plek monteert zal je zadel ook deze CDI weer om zeep helpen >:D.

grtzzzzzz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2014 16:00 #10 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic (Tijdelijk) op 1 cilinder lopen XL600V '92

Kijk wel goed hoe je je nieuwe CDI bevestigd,
Want als je die op dezelfde plek monteert zal je zadel ook deze CDI weer om zeep helpen >:D.

grtzzzzzz


Dat advies ontbrak idd nog hier! In 1994 heeft Honda de ophangrubbers van de CDI units gemodificeerd waardoor deze anders gepositioneerd worden. Plek blijft het zelfde. Kosten voor de rubbers zijn ca. 25,-
Of zoek bij die sloper of 'ie een Alp heeft staan van NA 1994, dan weet je zeker dat de CDI rubbers de juiste zijn.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 dec 2014 22:08 #11 door Jacq
Beantwoord door Jacq in topic (Tijdelijk) op 1 cilinder lopen XL600V '92
Hallo allen, mijn transalp heeft hetzelfde probleem . 1 CDI is eraan, alles getest de uitslag is duidelijk. Ik heb een bedrijf gevonden in Duitsland met als website www.motorbike-shop.de , deze levert aftermarkt CDI kastjes. Heb ze vanmiddag even gebeld en kort gesproken.
Heeft er iemand ervaringen met dit bedrijf ? Zoja welke ?

Jacq

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2014 09:25 #12 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic (Tijdelijk) op 1 cilinder lopen XL600V '92
Neusje van de zalm, vraag maar aan Waffie, dat is zijn leverancier.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden