Startprobleem en knallen uit uitlaat

15 nov 2014 12:55 #1 door MJB
Startprobleem en knallen uit uitlaat werd gestart door MJB
Ha allemaal,

Ik heb de laatste tijd wat problemen met het starten van mijn Transalp ('99 model). Een tijdje geleden startte hij wel prima, alleen kreeg ik vrijwel elke keer een harde knal uit de uitlaat (niet meer origineel, Akrapovic pijp). Alleen tijdens het starten, bij het verdere lopen is er allemaal niks aan de hand. Lijkt dus erg op onverbrande benzine in de uitlaat, maar is hier iets aan te doen en zo ja? Met zo'n open pijp schrik ik zo midden in Amsterdam namelijk nogal wat mensen op en op de universiteit gingen er wat scooter alarmpjes af. En is zo'n knal nog schadelijk voor de motor zelf?

Inmiddels heb ik niet alleen een knal bij het starten, maar start hij überhaupt vaak niet meer. De startmotor draait even rond, maar al na een paar seconden trekt de accu dat niet meer en hoor ik alleen nog maar getik. Met aanlopen krijg ik 'm wel gestart, maar met mijn geringe lengte (1.78) lukt dat me nauwelijks. Met wat duw hulp is het geen probleem, maar het is vervelend om dat telkens nodig te hebben.

De accu is nieuw en door de accuspecialist nagelopen, daar zit het probleem dus niet. De spanningsregelaar lijkt na doormeten ook gewoon in orde te zijn. Waar zou ik het probleem dan moeten zoeken? Toch de startmotor zelf? Die draait dus op zich wel rond, maar die slingert het blok dus niet aan, en met de accustarter op de accu aangesloten loopt ie binnen een seconde.

Iemand een idee voor het knalprobleem en/of het slecht starten?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 13:13 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Startprobleem en knallen uit uitlaat
Die knallen komen vaak door een lekkage in je uitlaatsysteem. Dus even nalopen of alle verbindingen dicht zijn en eventueel pakkingen vernieuwen of monteren met gun-gum (halfords).
Ik weet verder niet f het feit dat je met een vrij open demper rondrijd nog invloed heeft op de afstelling van je motor. Ik vermoed dat hij nu armer loopt, dat kan knallen geven maar ik weet dat niet precies.

Wat heeft de specialist geconstateerd aan de accu? Als hij de startmotor maar een paar seconden rondkrijgt lijkt me dat niet goed. Kun je niet een ander exemplaar lenen uit een andere motor om te testen?
Wat meet je over de spanningsregelaar voor laadspanning?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 15:43 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Startprobleem en knallen uit uitlaat
Accu is misschien wel goed volgens de specialist, maar heb je niet ergens lek-spanning waardoor de accu leeg getrokken wordt en je dus de volgende ochtend/middag niet genoeg spanning meer hebt om te starten.


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 15:53 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Startprobleem en knallen uit uitlaat

en met de accustarter op de accu aangesloten loopt ie binnen een seconde.


Wat is een accu starter ?

Als hij wel goed start met een lader of power pack ga er dan maar vanuit dat het toch de accu is of de regelaar.
Als je er een andere accu op zet weet je het.
Of de accu wordt niet voldoende geladen, of hij is gewoon defect.

Knallen kan verschillende oorzaken hebben, maar ik denk dat als de motor wel normaal start dit probleem ook opgelost is.
Wanneer de motor niet meteen aanslaat hoopt zich onverbrand mengsel in de uitlaat op, wat ontsteekt op het moment dat de motor wel aanslaat.
Wanneer een startmotor alleen maar en paar keer ronddraait is die in elk geval niet kapot. Het tikken geeft aan ( start relais ) dat er te weinig vermogen is om de boel rond te laten draaien.

Dus even een andere accu en proberen of het dan wel lukt.
Over het meten aan de spanningsregelaar vindt je op dit forum ook heel veel info.

Suc6


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 16:00 #5 door MJB
Beantwoord door MJB in topic Startprobleem en knallen uit uitlaat
Bedankt voor de snelle reacties!

Volgend weekend ga ik er weer even aan zitten, motor staat bij m'n ouders ivm de betere sleutelmogelijkheden. Ik verdacht eerst al de accu (van het merk Exide, iemand ervaringen?), die heb ik eruit gehaald en aan een lader gehangen. Die laadde op tot zo'n 13,6V, maar stond de ochtend erna op 12,7. Dat leek me niet helemaal de bedoeling, dus heb ik 'm naar de accuspecialist waar ik 'm gekocht heb gebracht. Accu was toen een half jaar oud. Daar hebben ze 'm getest (hoe weet ik ook niet) en nog een nachtje daar opgeladen. De volgende ochtend kwamen zij met de conclusie dat de accu ondanks dat de spanning iets teruggelopen was wel gewoon goed was, maar ik heb wel een nieuwe mee gekregen. Als het daar wel opeens goed mee werkt heb ik m'n probleem opgelost (kan ik nu niet testen), maar er werd mij dus verteld dat de vorige accu nog wel gewoon goed was.

Met wat voor spanning in de accu mag ik verwachten dat de motor zonder problemen snel zou starten? Er vanuit gaande dat alles verder gewoon naar behoren werkt.

@Oldtimer: Zo'n apparaat bedoelde ik. Ik ken dat als accustarter :P:


Overigens krijg ik de knal al direct, niet pas na een tijdje niet starten. Er is dan dus, lijkt me, nog geen benzine rondgepompt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 18:15 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Startprobleem en knallen uit uitlaat
Nogmaals, als een motor wel start met je accustarter maar niet met je "normale "  accu is die accu aan gort of hij is niet goed geladen.
Exide is een relatief goed merk, maar als je SR stuk is laad je elke nieuwe accu zo maar kapot.
Maar eerst de resultaten maar eens afwachten met je nieuwe accu.
Zet er na het starten even een voltmeter op en meet de spanning over de accuklemmen als de motor loopt.
Boven de 14,5 volt is SR defect.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 19:00 #7 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Startprobleem en knallen uit uitlaat



Een jumpstarter dus...

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2014 13:00 #8 door MJB
Beantwoord door MJB in topic Startprobleem en knallen uit uitlaat
Even een update, de boel is weer gefixt. Probleem zat 'm dus inderdaad in de accu. Ondanks dat de accuspecialist de eerdere accu dus als goed had bestempeld start ie met de nieuwe accu nu direct. Knallen zijn nu ook weg, al is het me wel een beetje een raadsel waarom, want dat leek meer een kwestie van ergens wat lekkende benzine de uitlaat in.

Bedankt voor de hulp!  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2014 16:28 - 25 nov 2014 17:00 #9 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic Startprobleem en knallen uit uitlaat
nog even een tip ( al lijkt dit voor jouw niet meer van toepassing),

als een normaal geladen accu tijdens belasting (starten) onder de 10V zakt, wordt het tijd voor een nieuwe accu.
slechte contacten in de bedrading en accupool bevestiging en vergeet niet de massakabelbevestiging aan het motorblok, kan ook voor diverse problemen zorgen.
niet onmogelijk dat bij jouw accuwissel dit (per ongeluk) opgelost is.

Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.088 seconden