Nogal wat kosten aan mijn TA 650... is dat nog wel de moeite waard?

09 dec 2014 11:20 #1 door Joxer
Beste mederijders,
mijn ex-politie Alp rijdt en stuurt de laatste tijd wat minder soepel.
Bij een check-up door mijn dealer kwam hij tot de volgende conclusie:
- Achterwiellagers moeten vervangen worden.
- Balhoofdlager moeten vervangen worden.
- Remklauwen reviseren en remschijven (voor) vervangen.
- Achterdemper lekt.
Nu moet ik zeggen dat ik alleen de achterwiellagers heb gemerkt.
De remmen waren geen probleem en ook van de achterdemper had ik geen last.

Ik heb nu in een jaar (inclusief de aanschaf) al bijna 4000 euro aan mijn TA uitgegeven.
Nu komt er weer ruim 1000 euro bij.

Mijn vraag aan jullie: is dat nog wel de moeite waard of moet ik 'm maar af gaan schrijven en op zoek gaan naar een nieuwe/andere?

Thnx voor jullie reactie.

Honda Varadero XL1000VA (2004)
Vroeger: Honda Transalp XL650V RD11 (2005) Honda Transalp XL650V RD11 (2006)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2014 11:39 #2 door Paul
ik zeg zelf repareren op één van de sleuteldagen dan hou je de kosten lekker laag en natuurlijk onder begeleiding van mensen die er verstand van hebben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2014 11:42 #3 door Oldtimer
Beste Joxer.
Helaas te weinig info zoals bouwjaar, km enz...
Afhankelijk van waar je het allemaal laat repareren denk ik dat het allemaal nogal mee valt.
Tenminste, als ik naar de te vervangen onderdelen kijk kun je die grotendeels after-market krijgen.
Neem eens contact op met Ad Mies of met Hans Schaap. Ik denk dat je dan wat voordeliger uitkomt.
Een gebruikte uitlaat van een 650 is heel goed verkrijgbaar.

Ik weet helaas niet wat je eventueel zelf kunt doen, maar een aantal dingen zijn prima zelf uit te voeren met wat begeleiding.
Scheelt ook weer in de kosten.

Verder weet je nu wat je hebt, en na reparatie kan je brommertje er waarschijnlijk wel weer een tijdje tegen.
Maar uiteindelijk ook afhankelijk van bouwjaar/km stand onderhoud e.d.

Suc6

p.s. en zoals Paul al aangeeft. Schrijf je in op een sleuteldag



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2014 12:11 #4 door Waffie
jij ben zelf de enige persoon die kan bepalen  of je nog langer wilt investeren in je huidige motorfiets

wil je zekerheid dan koop je een nieuwe echter ook dan heb je onderhoudskosten
want de zaken die je opnoemd beschouw ik echt als onderhoud net zoals dat zaken als ketting, banden, smeerolie  lagers dat ook zijn de zogenaamde slijtdelen
als je spreekt over de huidige onkosten  doet mij dit denken dat je motorfiets een km stand zal moeten hebben van ca 80.000 km

mijn inschatting aan kosten is ca 500 euri (nieuwe schijven,remklauw revisie, nieuwe remblokken nieuwe lagers en een nieuwe uitlaat van onze poolse vriend al zijn er genoeg uitlaten te vinden van de 650 je hebt dan alleen de arbeid en die kun je zelf voor een deel invullen

schat ik overigens in op ca 4-6  uur

maar als je de motorfiets wilt verkopen zal je de prijs ook moeten aanpassen want je spreekt toch over cruciale punten die meestal niet te verbergen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2014 12:40 #5 door PimW
Ik wil net zeggen, dat is gewoon opgespaard (achterstallig?) onderhoud. Als je een andere motor koopt, verkoop je hem dan ook als er zaken verslijten (dan blijf je bezig zegmaar).

:)

Achterdemper als in uitlaat of schokbreker?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2014 12:45 #6 door Oldtimer

Achterdemper als in uitlaat of schokbreker?


Oh ja Pim,
Trap ik ook steeds weer in. :-X

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2014 13:01 #7 door Arjen
Als eerste stap zou ik eens langs Sprundel rijden bij Ad (Waffie) voor een second opinion.

Misschien kan je het ook wel in 2x doen, want zoals je zelf al aangeeft zit er een subtiel verschil in het lijstje met gebreken en wat jij als noodzakelijk ervaart.

Daarnaast zou een deel van de werkzaamheden idd een mooie "sleuteldag" activiteit zijn.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2014 13:01 #8 door Hans Schaap
Ik lees het als de schokbreker  :)


Maar dan nog blijf je ver weg van de ruim 1000 euro die jij noemt.


Zelf zit ik ook meer in de richting van de 500 euro van Ad ( waffie) en dan de arbeid.


Jij maakt zelf je afweging maar lees de adviezen en overwegingen die je hiervoor vind nog eens goed door.


Groet Hans


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2014 13:10 #9 door Sandra
Hoi, mag ik vragen wie jouw dealer is?

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2014 14:49 #10 door Joxer
Dank jullie allemaal voor de reacties.
Het is een TA uit 2005 met 63000km op de teller.

Ik heb het eerst komende half jaar helaas geen tijd om ook maar iets zelf te doen (een ingrijpende operatie is aanstaande, daarnaast wil ik mijn Master afronden en werk ik ook nog fulltime).
Ben dus afhankelijk van een professional, dat zie ik ook niet als een probleem en dat mag geld kosten.
Maar de vraag is of het kosten wel waard is.

Als de reacties zo lees, dan denk ik dat ik toch dat ik contact opneem met Ad voor een second opion.
Want ik ben in de loop van dit jaar wel erg gehecht aan 'm geraakt en wil 'm dus eigenlijk niet kwijt.

@ Sandra: vind je het erg als ik dat voor me houd? Het betreft in ieder geval geen clubdealer.

Honda Varadero XL1000VA (2004)
Vroeger: Honda Transalp XL650V RD11 (2005) Honda Transalp XL650V RD11 (2006)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2014 15:02 #11 door eerde jan
Ik zou hem mooi houden en klaar maken of laten maken.
Als je hem verkoopt krijg je er ook niet voor wat je wil.
En zoals iedereen al zecht, de werkzaamheden zijn prima
zelf te doen.
Alleen jammer dat je er geen tijd voor hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2014 17:04 #12 door TransAlpGhost
Als je het moet laten dan kost veel. Maar het is de moeite het wel tedoen. Heb het zelf allemaal zelf gedaan achter veer en  de ketting laten doen omdat ik anders niet thuis kwam.

Het is een gebruikte motor en alles slijt ik hoop dat je uitlaat is en niet de schokbreker.

Succes

En zaandam toch? Als je eens een handje nodig hebt dan kun je wel even roepen ;)

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2014 18:28 #13 door dropken
Maak een afspraak met Ad of Hans en dan heb je als jezelf meewerkt in een dag de boel weer klaar en die ene dag moet je nog wel kunnen vinden in je spaarzame tijd en je hebt meteen een boel aan onderhoud geleerd.
en ook niet onbelangrijk geld bespaard vooral op de arbeidstijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden