Iridium kaarsen

19 dec 2014 16:06 - 21 dec 2014 12:40 #1 door Doei, Suc6 ermee
Iridium kaarsen werd gestart door Doei, Suc6 ermee
Bericht van mod:

Topic starter heeft forum verlaten en originele tekst zelf gedelete
Discussie gesloten.
19 dec 2014 16:59 #2 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Iridium kaarsen
2 bougies?

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us
Discussie gesloten.
19 dec 2014 17:17 #3 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Iridium kaarsen
Frans,


Voor een TA heb je 4 bougies nodig ( Sandra geeft het al aan)


Iridium bougies gaan globaal 50.000 km mee.
Dat betekend niet dat je ze erin kunt zetten en pas 50.000 km later weer eens kijken.
Dus het monteren en demonteren doe je tijdens het onderhoud toch.
Je controleert dan de kwaliteit van de verbranding en de electrodeafstand en of de bougie nog heel is.
Dus dat levert je niet minder werk op.


Qua kosten scheelt het ook niet zo gek veel 4 setjes gewone bougies of 1 setje iridium bougies.


Voor onze alp-blokken geldt dat ze er niet zuiniger of beter van lopen.
Er zijn wel motoren die er gevoelig voor zijn, meestal wanneer de motor zwaarder wordt belast.
En dan bedoel ik via het motormanagement waarbij er meer vermogen uit een motorblok wordt gehaald.
In dat geval worden alle onderdelen en dus ook de bougies zwaarder belast.
Dan kan het wel verschil maken.


Dus is het een kwestie van waar voel jij je prettig bij.


Groet Hans
Discussie gesloten.
19 dec 2014 17:40 #4 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Iridium kaarsen

2 bougies?

Ja de XL 700 heeft er twee

still no angel found who flies at the same speed
Discussie gesloten.
19 dec 2014 17:52 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Iridium kaarsen
Wat een armoe bij zo'n 700  ;). Een béétje 2-cilinder heeft gewoon 4 bougies  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
19 dec 2014 19:17 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Iridium kaarsen

viel me ook zwaar tegen natuurlijk


Hoeft helemaal niet hoor,
Je hebt toch ook 2 cilinders.
Er blijft er altijd wel eentje lopen, met of zonder kaarsje.. 8)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
19 dec 2014 22:56 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Iridium kaarsen
Oh.

Ik doe zo'n beetje 50.000 met gewone bougies  :-X

Ik weet eerlijk gezegd nie eens wat het interval is!
Discussie gesloten.
20 dec 2014 02:50 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Iridium kaarsen
Haha. Fijn dat je me niet eens op de onderhouds-vingers tikt.

Ik heb al een aantal keer stil gestaan. En ja, op de meest onmogelijke plekken. Ik rij weliswaar een twin, maar ik heb enkel stil gestaan door een kapotte benzinepomp, lekke band of rotte hoofdzekering-aansluiting. Maar nog nooit wegens een bougie..

Daar heb ik er 2 teveel van  :)
Discussie gesloten.
20 dec 2014 13:50 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Iridium kaarsen
Wat zijn andere weggebruikers?  ???

Discussie gesloten.
20 dec 2014 14:32 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Iridium kaarsen

Daarnaast hebben we het ook nog eens over veiligheid, niet alleen van jezelf maar ook van andere weggebruikers. Realiseer je je dat wel?

Het moet wel heeel raar gaan willen 4 bougies er tegelijk helemaal mee ophouden. In het bijzondere geval dat 2 van dezelfde cilinder er mee ophouden kun je op 1 poot prima een plekje zoeken om te stoppen. Maar ja dat gaat dus niet helemaal op voor een TA700 maar dan nog. Ik heb 1 keer stilgestaan door de bougies, verkeerde bougies van de motorzaak gekregen. De motor liep beroerd maar gevaar voor andere weggebruikers? Nee!
Op reis 1x gehad dat een reisgenoot zijn Vespa er bij de stoplichten steeds mee ophield. Een nieuwe bougie leek te helpen maar uiteindelijk bleek er iets te zijn met de spoelen.

Tja wanneer je gevoelig bent voor fancy termen en je verder dan 12000km wilt rijden zonder de tank er ff af te halen om bv kleppen te stellen neem dan Iridium  ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!
Discussie gesloten.
20 dec 2014 15:21 #11 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Iridium kaarsen

Eigenlijk snap ik niet dat ik het nut van goed onderhoud aan de motorfiets aan ervaren motorrijders moet uitleggen.

Tja, dat snap ik ook niet.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!
Discussie gesloten.
20 dec 2014 17:37 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Iridium kaarsen
Tja, 'goed' is een rekbaar begrip hè  ;D. Waarmee ik overigens geen waardeoordeel uit wil spreken  ;). Ieder moet maar doen wat hem of haar goeddunkt.

Wat de fabrikant voorschrijft is maatgevend wmb, mét uiteraard mijn eigen ideeën daarbij  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
20 dec 2014 18:36 #13 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Iridium kaarsen
gewoon een apk voor motoren denk dat daar niks mis mee is

heeft niks te maken met de kaarsjes en was niet de vraag toch
volgens boekje ga hij nar de dokter 
Discussie gesloten.
20 dec 2014 18:57 #14 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Iridium kaarsen

gewoon een apk voor motoren denk dat daar niks mis mee is


Apk heb niks met kleppenstellen, bougiewissel, (rem/vork)olie/koelvloeistof verversen, filters vervangen,  etc te maken. Dat lost dus niks op. Apk is een manier om extra geld aan ons te verdienen en verder een schijnveilige maatregel.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!
Discussie gesloten.
20 dec 2014 20:32 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Iridium kaarsen

Het zou namelijk een hele goede manier zijn om bepaalde barrels van de openbare weg af te halen.


Uhhhhhh beste Frans.
Deze discussie hebben we landelijk al gevoerd.
De uitslag was............................ :P

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
20 dec 2014 21:20 #16 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Iridium kaarsen
Heb je je ingelezen in het onderwerp, je afgevraagd wat het effect zal zijn op de veiligheid in verhouding tot het gedoe en de prijs die we gaan betalen? Heb je de verschillende onderzoeken, en de kritiek op de onderzoeken/onderzoekers gelezen?
Of baseer je je op je gevoel? Het gevoel dat er veel barrels rondrijden? Zoals mijn Ransalp...die overigens ondanks zijn uiterlijk regelmatig nagekeken wordt. Dat doe ik zelf omdat een garage mij te duur is en zoals je misschien gemerkt hebt soms niet helemaal 'up to speed' zijn wbt de oude transalp eigenaardigheden. Daar moet ik dan mijn geld inleveren, geld wat eigenlijk voor een veiligheid verhogende aanschaf zou kunnen zijn zoals een band.

Maar ik ben bang dat ik kan roepen wat ik wil omdat voorstanders van de Apk overtuigd zijn van hun gelijk en geen behoefte hebben daar meer over te lezen of na te denken.... Wie weet zien ze dan dat het geen zin heeft en dat de lachende derde de Dekra lobby is en de keurmeesters natuurlijk.

Zucht...

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!
Discussie gesloten.
20 dec 2014 21:41 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Iridium kaarsen
Ik beloof om in 2015 mijn motor beter te onderhouden  :)


:angel:
Discussie gesloten.
20 dec 2014 22:10 #18 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Iridium kaarsen

Ik beloof om in 2015 mijn motor beter te onderhouden  :)


:angel:

Rustig brom we hebben tot 2022, tot die tijd kunnen we gewoon door blijven rijden op platte, kale banden en dezelfde bougies  >:D

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!
Discussie gesloten.
21 dec 2014 00:51 #19 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Iridium kaarsen
Maar met welke boegies ga je nu mee rijden?

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer
Discussie gesloten.
21 dec 2014 01:20 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic Iridium kaarsen
Iridium toch. En ZEKER elke 12.000 controleren. Meten is weten. En iedere 25.000 preventief vervangen. Extra werk, daar je ze bij 24.000 net had gecontroleerd.


Ik dacht tot vandaag trouwens dat medeweggebruikers gewoon te ontwijken obstakels waren, waar je ook rijdt.

Nou ja, len_tour dan niet. En Pim en Headless ook niet. Bram, die ook niet of course. Floor zie ik ook niet medeweggebruikster  (sowieso, vrouwen op een motor ;) wtf )


Frans-TA, we're pulling your leg. Ergens na een reactie van jou, zijn we de draak met je gaan steken. Je verdiende loon! Bij de TCN alleen maar serieuze rijders die hun clubmotor koesteren. Zelfs Len z'n Ransalp komt glansrijk door een 2022 APK-keuring.

Er zijn hier rijders die nogal ver door ontwikkeld zijn. Ze weten gewoon vooraf of hun motor tijdens een inhaalmanoevre betrouwbaar zal zijn  ;)

Serieuze mening op jouw vraag: Nee, Iridium bougies zijn niet zaligmakend. Op een low-performance setting als ons type Honda's, zal het geen merkbaar verschil maken, hoe je het ook beoordeelt. Maar, ieder zijn gevoel en daar wordt ook niet over geoordeeld hier.


Harm
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.096 seconden