Wat vervangen

02 jan 2015 16:17 #1 door Mirko
Wat vervangen werd gestart door Mirko
Hallo,

Ik heb sinds kort een Transalp XL600 1989 USA model.

Heb hem als opknapper gekocht en haal alles los.

Als ik het blok er uit heb zijn er misschien dingen die makkelijker te vervangen zijn dan met het blok in het frame.

Er is niets echt kapot en hij loopt netjes (60.000km)

Hebben jullie tips wat ik preventief moet vervangen nu het blok er uit gaat?

Kettingspanners? Klepseals?

Ik hoor graag jullie mening / ervaring

Mirko

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2015 16:20 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Wat vervangen
De Transalp blokjes zijn over het algemeen gemaakt voor een minimum levensduur van 160.000 km, bij fatsoenlijk en regelmatig onderhoud.
Dus als het echt maar 60.000 km is, dan zou ik verder het blok niet open maken om zaken preventief te gaan vervangen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2015 16:25 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Wat vervangen
Je zou de kleppen kunnen stellen, inspectiedeksels op de voorste cilinder zijn een beetje vervelend bijkomen vind ik.

Zelfde voor de bougies. Verder niet aan sleutelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2015 16:35 #4 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Wat vervangen
Stel je vindt het leuk en je hebt de tijd en spullen is klepseals vervangen niet heel gek denk ik. Hoeft niet, kan wel. Je komt dan wel aan aardig wat kosten ivm koppakking ed dus of je dat nu wilt....

Weet je het olieverbruik op de snelweg al? Dan pas kan je een echt advies krijgen.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2015 17:34 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Wat vervangen
Ja psies, wat Lennert al zegt: evt olieverbruik is eigenlijk maatgevend om te bepalen óf je al iets moet gaan vervangen of niet.

Is het trouwens 60.000 km, of 60.000 ml? Want dat maakt wel wat verschil natuurlijk  :)

Bij mijn eigen USA blok heb ik bij 100.000ml = idd 160Kkm een top-end revisie gedaan. Toen was het nodig ivm oplopend olieverbruik.
Leuke klus, maar wel aardig wat kosten, dus preventief zou ik het niet doen nee.

Of de nokkenaskettingen of spanners versleten zijn heb je ook zo gecontroleerd, zéker als het blok er uit is.
Je hebt een wph neem ik aan?

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2015 15:49 #6 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Wat vervangen
60.000 km. Hij is nieuw uit de USA gekomen en verkocht met km teller.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2015 19:30 #7 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Wat vervangen
Ik zou het klepdekselpakking van de achterste cilinder vervangen (en evt voor). Komt altijd een keer ivm uitdroging en dan moet alsnog het blok eruit. In principe kan dit dan ook laten zweten maar het staat niet mooi.  ;)

Is een pakking van ca. 13euro en als je er toch bij bent, het is een klusje zonder risico's! Ben je gelijk ook bij de kleppen! Verder zou ik bovenstaande doen maar echt niets ophalen als er geen klachten zijn.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2015 21:28 #8 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Wat vervangen

Je zou de kleppen kunnen stellen, inspectiedeksels op de voorste cilinder zijn een beetje vervelend bijkomen vind ik.

Zelfde voor de bougies. Verder niet aan sleutelen.


Dat ga ik zeker doen

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2015 22:44 #9 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Wat vervangen
Behalve het standaard werk als kleppen stellen ga ik de kettingspanners wel even controleren. Koppeling haal er ook uit voor controle (kan normaal natuurlijk ook met motor in het frame).

Zit nog te twijfelen om de seal van de schakelpook preventief te vervangen.


2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2015 18:49 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Wat vervangen

Zit nog te twijfelen om de seal van de schakelpook preventief te vervangen.

Is een kleine moeite maar vergeet niet de seal bij de koppeling das echt *** wanneer die na demontage gaat lekken

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2015 15:40 #11 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Wat vervangen
Welke seal bedoel je?

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2015 15:49 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Wat vervangen
In het rechter cartedeksel zit een keerringetje ter afdichting van de ontkoppel-as. Dat armpje waaraan je koppelingskabel vast zit :P

In heel veel gevallen gaat deze zweten als je de deksel van het blok gehad hebt. Vervangen dus (om te vervangen moet het deksel los)!

Als je de carterdeksel met een nieuwe pakking monteert kun je wat vettigheid op de pakking/pasvlak smeren. Dan kan het zijn (als je een beetje mazzel hebt) dat de pakking de volgende keer niet scheurt/vast geplakt zit aan je carter als je de deksel demondeert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2015 19:33 #13 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Wat vervangen
Het deksel ligt nu los ik zal die seal inderdaad preventief vervangen. Bedankt voor die tip.

Pakkingen smeer ik altijd aan een kant  in met een beetje vaseline of soms ook gewoon met motorolie.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden