Ketting vervangen.

25 mei 2009 13:16 #1 door bvndb
Ketting vervangen. werd gestart door bvndb
Hoe ga ik te werk en waar moet ik op letten. Vooral het verbreken van de oude ketting en het klinken van de nieuwe ketting baart me zorgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2009 12:57 #2 door Noize
Beantwoord door Noize in topic Ketting vervangen.
De ketting verbreken gaat eenvoudig met een slijptol / ijzerzaag / betonschaar etc. pak maar iets wat je hebt liggen.

Klinken doe ik liever niet zelf, het is nogal vervelend als de ketting losschiet en ergens in je motor slaat bijv. op de snelweg.

Hermen,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2009 15:04 #3 door bulldog
Beantwoord door bulldog in topic Ketting vervangen.
Ik heb pas mijn ketting laten vervangen door ad, voor een schappelijke prijs en deze man heeft de spullen en de knowhow om dit te doen .

mijn advies bel ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2009 11:42 #4 door bvndb
Beantwoord door bvndb in topic Ketting vervangen.
Bernreken is probleemloos gelukt.
Een beetje problemen gehad mat het eerste tandwiel. Er zat veel roest tussen de gleufjes en de klem wilde er maar niet af.
Na een preciesie kuisbeurt is het terug ok.
De nieuwe ketting ligt er op en is 'voorlopig' geklonken.
Zaterdag ga ik heel voorzichtig naar een bevriende dealer en die wil het gratis klinken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2009 12:41 #5 door xeneos
Beantwoord door xeneos in topic Ketting vervangen.
Ketting vervangen is echt niet zo moeilijk dan het soms lijkt, zelf al diversen malen gedaan met kettingen die geklonken moesten worden.
Laatste keer gedaan bij mijn suzuki gsx 750 ,daar heb ik toen een D.I.D set onder gelegt d.m.v. een kettingpons en nooit problemen gehad.
Werk nooit met hamers d.m.v èèn hamer erachter en de ander om mee te klinken omdat je dan de schakel te vast slaat en daardoor het niet meer goed scharniert.
Kettingponsen zijn overal tekoop en zijn niet echt duur , bij Jos Smit in Haarlem bijv. kreeg ik een korting op de pons bij aanschaf van de kettingset een ontzettend handig en veilig apparaatje als je hem niet mishandeld  :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2009 18:28 #6 door piet1961
Beantwoord door piet1961 in topic Ketting vervangen.
Waarom ga je de ketting breken/klinken? De meeste kettingen worden tegenwoordig gesloten geleverd. Je moet dan wel de achterbrug uitbouwen, maar dat is ruim 1 uur werk. Daarna vervangen van de tandwielen en de ketting en het inbouwen van de achterbrug. Je loopt dan ook niet de kans dat de ketting breekt. De geklonken schakel blijft altijd een zwak punt.

Groet,


Piet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2009 22:36 #7 door xeneos
Beantwoord door xeneos in topic Ketting vervangen.

Waarom ga je de ketting breken/klinken? De meeste kettingen worden tegenwoordig gesloten geleverd. Je moet dan wel de achterbrug uitbouwen, maar dat is ruim 1 uur werk. Daarna vervangen van de tandwielen en de ketting en het inbouwen van de achterbrug. Je loopt dan ook niet de kans dat de ketting breekt. De geklonken schakel blijft altijd een zwak punt.

Groet,


Piet


Aan de ene kant heb je gelijk aan de andere kant heb ik zo iets waarom niet. Zelf heb ik straat machines gehad van 80-90 pk,s en zelf geklonken daarmee nooit problemen gehad zolang de montage maar met aandacht gebeurd en de pons drukt er een mooi kraagje aan.
Achterbrug eruit halen vinden velen teveel werk ,daarom is een sluitschakel juist zo makkelijk  :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2009 22:56 #8 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Ketting vervangen.

Aan de ene kant heb je gelijk aan de andere kant heb ik zo iets waarom niet. Zelf heb ik straat machines gehad van 80-90 pk,s en zelf geklonken daarmee nooit problemen gehad zolang de montage maar met aandacht gebeurd en de pons drukt er een mooi kraagje aan.
Achterbrug eruit halen vinden velen teveel werk ,daarom is een sluitschakel juist zo makkelijk  :))


Mijn idee exact. Ik gebruik zelf nu een koppelschakel met visje en zolang je die gewoon goed monteert kan er eigenlijk ook weinig gebeuren. Het enige zwakke van een visje is dat als je vaak door ruw terrein crosst er heel misschien een steen tegenaan kan knallen en hij loskomt. Maar die kans is ook errug klein.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2009 18:13 #9 door bvndb
Beantwoord door bvndb in topic Ketting vervangen.
Gelkonken.
Mijn besluit.
Je kan het best met een speciaal tooltje doen.
Beter kan niet met een gebroken ketting.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2009 19:04 #10 door xeneos
Beantwoord door xeneos in topic Ketting vervangen.
Dit is keurig klinkwerk en geloof me die komt echt nooit meer los, tenzij je er de slijptol bij pakt als die weer vervangen moet worden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2009 23:47 #11 door arjan65
Beantwoord door arjan65 in topic Ketting vervangen.
klink mijn ketting altijd met een mokertje achter de ketting of leg m tegen het frame aan.
een klein opstaand randje is al genoeg.
Trouwens zag gister een grasbaanmotor met 2! visjes achter elkaar een wedstrijd rijden , zoveel kracht komt er niet op te staan.

B.S.A  A65 (1968)  B.S.A  A65 (1970)  Transalp (1989)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2009 10:32 #12 door xeneos
Beantwoord door xeneos in topic Ketting vervangen.
Werken met 2 hamers komt veel gevoel bij kijken ,in het verleden heb ik dat ook èèn keer gedaan en dat was mijn niet goed bevallen.
De kans dat èèn van de twee pennen te vast wordt geslagen en dat gebeurd al vrij snel geeft als resultaat dat de schakel niet meer goed scharniert.
De kosten van een kettingpons zijn èènmalig (20 euro wat ik er voor betaald heb) ,en het werkt perfect en gaat diversen motorlevens mee. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2009 22:53 #13 door Trans.Jedi
Beantwoord door Trans.Jedi in topic Ketting vervangen.
Ik heb ooit met mijn eerste brommertje (Sparta Lucky) een gebroken visje gehad... wil dit met een Alp niet meemaken...

Je geeft wel 200 Euro uit voor een valhelm, 500 voor een Pak, maar 20 euro voor een kettingpons, die voorkomt dat je bovenstaande 700 Euro mogelijk echt vol nodig ga hebben is dan teveel?

???

Laten doen, als je het niet durft, Ponsen als je dat kunt, Uit een stuk als je dat het mooiste vind en daar de tijd voor wilt nemen.
Visje?... ach ik hou zowieso niet van vissen... behalve dan in mijn vijver of op Mijn bord..

;)


May the FORCE be with the V-Twin and it's master.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2009 14:28 #14 door manoman2
Beantwoord door manoman2 in topic Ketting vervangen.
Ben benieuwd. Wie heeft er ooit een kapotte ketting gehad door een 'visje'. Iedereen begint altijd over de veiligheid, maar nog nooit heb ik iemand gesproken die er een probleem door heeft gehad. Zelfs niet gehoord van iemand die iemand kende enz. Die van mij is ook geklonken daar niet van, maar afgaande op de verifieerbare empirische gegevens zou ik zeggen: we lullen maar wat. De nieuwe stelling is daarmee: Visjes zijn hartstikke veilig en vergemakkelijken het (de)monteren van een ketting enorm.

gr
Hans

Koeien roepen boeh!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2009 14:56 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Ketting vervangen.
Marokko toer. Laatste dag, letterlijk in het zicht van de haven, ketting gebroken (XT-tje). Op de plek waar het visje gezeten had.

Op zich kunnen die dingen gewoon heel veel hebben, maar toch....., ik prefereer toch echt wel een geklonken schakeling.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2009 23:33 #16 door manoman2
Beantwoord door manoman2 in topic Ketting vervangen.
Cool. Ken ik eindelijk iemand waarvan de ketting door een visje is gesneuveld.  :D

Koeien roepen boeh!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden