TA uit 2002 - 100k gehad, 100k te gaan?

05 feb 2015 18:20 #1 door Doxa
Weledelgestrenge 8) TA berijders,

Hoe kan ik er voor zorgen dat de motor nog een lange weg te gaan heeft, en waar kan ik naast het gebruikelijke onderhoud op letten?

Ik kan van familie voor niks een TA uit 2002 krijgen met 100k op de teller. Ik overweeg om hem te gebruiken om zowel offroad te leren rijden alswel een beetje te leren sleutelen. Hem laten vallen of iets vernielen bij het leren sleutelen heeft dan weinig schade als resultaat.

De geschiedenis zit helemaal snor - alles is volgens het schema in het onderhoudsboekje in de gaten gehouden en vervangen. Er is rustig mee gereden maar heeft helaas wel heel veel pekel gezien (elke winter) en de pekel is vrijwel nooit verwijderd! Zit oppervlakkige roest op de uitlaat, draagarm, buizen waar de panelen aan vast zitten en ook aluminium oxide op het blok en rond het sleutelgat.

Wat ik al weet, naast het gebruikelijke onderhoud:
  • De wielen kunnen aan de binnenkant roesten. Dit laat ik dit weekend controleren bij het verwisselen van een band.
  • Roest op andere plekken kan tot problemen leiden als er niks aan gedaan wordt. Dit kan ik oplossen door het zoveel mogelijk te verwijderen en een beschermende laag aan te brengen.
  • De remschijven worden dun. De remschijven voor zijn al gevaarlijk dun en laat ik vervangen.
  • De koppeling kan binnenkort aan de beurt zijn gezien de kilometerstand. Naar wat ik lees is dit niet erg duur. De motor voelt op de weg niet alsof hij het nodig heeft, maar vervanging voor offroad is misschien wel handig.

Klopt alles wat ik zeg? Zijn er problemen met dit model die ik kan verwachten de komende kilometers?

Als ik denk dat het overnemen van de motor te doen is word ik misschien wel lid en verschijn ik op een inspectiedag!

140k gehad, 60k te gaan
2003 TA XL650V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2015 19:25 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic TA uit 2002 - 100k gehad, 100k te gaan?
Opzich is die stand niet schokkend. Ik weet niet hoe jij onverhard rijden precies ziet, maar als je in mul zand wilt leren rijden moet je inderdaad niet gek opkijken als de koppeling binnenkort aan de beurt is. Maar als jij voornamelijk op hardere ondergrond rijd en niet eindeloos op slippende koppeling rijd kan hij best nog een tijdje meegaan.

Als er veel in de pekel gereden is en nooit een extra spatlap gemonteerd is aan het achterspatbord vermoed ik dat de achterschokbreker er ook niet geweldig meer uitziet. Maar ook hier geldt: wat nog werkt hoef je niet te vervangen. Ga je de motor afbeulen op knippen dan loop je het risico dat hij op den duur gaat lekken en je zult moeten vervangen.

Maar als je hem goed naloopt op zaken als de remmen ed dan heb je hier een prima motor aan lijkt me.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2015 19:32 #3 door Doxa
Beantwoord door Doxa in topic TA uit 2002 - 100k gehad, 100k te gaan?
Hij zal zich de meeste tijd op de weg begeven - offroad zal een incidentele cursus oid zijn om wat te leren en om mij voor te bereiden op een langdurige tocht. Dank voor het vermelden van de achterschokbreker - heb ik weer iets om op te letten!

140k gehad, 60k te gaan
2003 TA XL650V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.077 seconden