Weledelgestrenge
TA berijders,
Hoe kan ik er voor zorgen dat de motor nog een lange weg te gaan heeft, en waar kan ik naast het gebruikelijke onderhoud op letten?
Ik kan van familie voor niks een TA uit 2002 krijgen met 100k op de teller. Ik overweeg om hem te gebruiken om zowel offroad te leren rijden alswel een beetje te leren sleutelen. Hem laten vallen of iets vernielen bij het leren sleutelen heeft dan weinig schade als resultaat.
De geschiedenis zit helemaal snor - alles is volgens het schema in het onderhoudsboekje in de gaten gehouden en vervangen. Er is rustig mee gereden maar heeft helaas wel heel veel pekel gezien (elke winter) en de pekel is vrijwel nooit verwijderd! Zit oppervlakkige roest op de uitlaat, draagarm, buizen waar de panelen aan vast zitten en ook aluminium oxide op het blok en rond het sleutelgat.
Wat ik al weet, naast het gebruikelijke onderhoud:
- De wielen kunnen aan de binnenkant roesten. Dit laat ik dit weekend controleren bij het verwisselen van een band.
- Roest op andere plekken kan tot problemen leiden als er niks aan gedaan wordt. Dit kan ik oplossen door het zoveel mogelijk te verwijderen en een beschermende laag aan te brengen.
- De remschijven worden dun. De remschijven voor zijn al gevaarlijk dun en laat ik vervangen.
- De koppeling kan binnenkort aan de beurt zijn gezien de kilometerstand. Naar wat ik lees is dit niet erg duur. De motor voelt op de weg niet alsof hij het nodig heeft, maar vervanging voor offroad is misschien wel handig.
Klopt alles wat ik zeg? Zijn er problemen met dit model die ik kan verwachten de komende kilometers?
Als ik denk dat het overnemen van de motor te doen is word ik misschien wel lid en verschijn ik op een inspectiedag!