dilemma blok splitsen of ander blok

06 feb 2015 17:57 #1 door stamtrans
dilemma blok splitsen of ander blok werd gestart door stamtrans
halllo

ik zit nu met een dilemma ik weet nog steeds niet wat er aan de hand is geweest met het blok van mijn transalp (zie andere topics)
aangezien ik nu alles gedemonteerd heb en nu kan gaan beginnen met opbouwen schoonmaken spuiten etc
zit ik nog steeds met het probleem van het blok ik heb nog niks vreemds kunnen vinden
nu hoorde ik van middag dat het wel eens aan de krukas lagers kan liggen die willen ook nog wel eens op slot slaan

maar ja op nu het hele blok open te maken dat gaat ook aardig in de centjes lopen dus wat zal ik doen

heb net op marktplaats gekeken en kan een ruil blok krijgen voor zo een 300 euro

iemand een wat tips en suggesties

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 18:04 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic dilemma blok splitsen of ander blok
En watw eet je van het ruilblok van marktplaats? Ook niets.

Waarom zet iemand een motorblok te koop? 300 euro is ook niet bijster veel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 18:31 #3 door Cas
Beantwoord door Cas in topic dilemma blok splitsen of ander blok
Voor 300 euro zou ik ook niet rekenen op een goed werkend blok.
Als het inderdaad je krukaslagers zijn dan is de kans heel groot dat ook de krukas beschadigd is en ik denk niet dat je voor 300 euro een andere krukas op de kop kunt tikken.
Als je dat ruilblok hebt kun je in ieder geval van 2 blokken een goed werkend blok maken en heb je ook nog wat reserveonderdelen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 18:34 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic dilemma blok splitsen of ander blok
Stijnstijn hier op t forum heeft ook nog een frame + blok te koop, voor een nét iets aantrekkelijker prijs als wat jij noemt.

Check effe met Stijn wat precies de staat en kilometerstand is, maar volgens mij is zijn Alp lopend uit elkaar getrokken, dus dat blok moet het iig nog doen  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 18:54 #5 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic dilemma blok splitsen of ander blok
Heb destijds een blok voor 250 euro gekocht. Het zuipt olie, jankt inmiddels in zijn 5 maar het rijdt al meer dan 10.000 km. Ik ga mijn oude blok deels reviseren omdat ik het blok niet helemaal vertrouw maar een blok voor 300 zou ik niet gelijk afdoen als te goedkoop, de rest is gewoon te duur.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 19:38 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic dilemma blok splitsen of ander blok
Stamtrans zit in France, word een duur pakketje ;D

Ik wil alleen maar zeggen dat het blok dat je voor 300 euro onder je motor schroeft net zo onzeker is als het blok dat je nu hebt. Alleen weet je van je eigen blok waar het vandaan komt en wat je aankoopt weet je niets.

Ikvind een motorblok dat giert in de 5 en olie zuipt niet echt iets om over naar huis te schrijven. Klinkt meer als een plijster dan een oplossing (daar heb ik niet perse wat op tegen ofzo). Maar houd in het achterhoofd dat er met het huidige blok geen defect gevonden is...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 20:45 #7 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic dilemma blok splitsen of ander blok

Klinkt meer als een plijster dan een oplossing (daar heb ik niet perse wat op tegen ofzo).

Klopt, het was ook een gok, vandaar dat ik het erbij zeg.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 21:01 #8 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic dilemma blok splitsen of ander blok
Voor mij is het juist een uitdaging om een oud blok op te knappen, maar ook dat kost wel wat euries. Maar zoals hier ook al aangegeven door Pim weet je bij een ander blok ook niet wat je koopt. Als je zelf opknapt is hij daarna wel weer als nieuw.



2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 23:15 #9 door stamtrans
Beantwoord door stamtrans in topic dilemma blok splitsen of ander blok
bedankt jongens dan moet ik toch maar dat haynes werkplaats boek bestellen
wat kost een pakking set ongeveer

ondanks dat ik  in frankrijk zit heb ik een zeer goede lijn met holland ik heb hier namelijk ook nog een klein transport bedrijfje en heb 5 keer in de week een auto die vanuit aalsmeer naar perpignan gaat dus vervoer is geen probleem
zit wel nog steeds te dubben ik weet gewoon niet wat er aan de hand is met dit blok misschien is het niks of is het een bodemloze put

gr , uit een winderig en koud zuid frankrijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 00:00 #10 door Cas
Beantwoord door Cas in topic dilemma blok splitsen of ander blok


ondanks dat ik  in frankrijk zit


You happy man, over een paar weken ben ik er ook weer, helaas telkens maar een paar dagen.


◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 10:29 #11 door dropken
Beantwoord door dropken in topic dilemma blok splitsen of ander blok
beter het geld in je eigen blok steken dan voor 200 euro een olielekkend blok aanschaffen met niets dan narigheid, dan ben je 2x zo duur uit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 10:31 #12 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic dilemma blok splitsen of ander blok

beter het geld in je eigen blok steken dan voor 200 euro een olielekkend blok aanschaffen met niets dan narigheid, dan ben je 2x zo duur uit


Helemaal mee eens

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 15:14 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic dilemma blok splitsen of ander blok
maar je weet niet of het lekt net zo min als je weet of  het een slecht  of een goed blok is

1 ding weet ik wel

een topeind revisie kost je ca 300 aan materiaal en je eigen tijd en een volledige revisie kan je ca 1800 euri  kosten

en daar koop je een andere motorfiets voor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 16:11 #14 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic dilemma blok splitsen of ander blok
Ook daar ben ik het mee eens. Een volledige revisie, waarbij je alle lagers, keeringen etc gaat vervangen kan aardig duur worden.

Ik heb in het verleden een blok van een GS 750 volledig gereviceerd en dst heeft me meer dan 1000 euro gekost.

Maar wel helemaal nieuw rijden natuurlijk.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 16:14 #15 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic dilemma blok splitsen of ander blok
Dus volgens mij heb je 2 opties

Koop een blok van een oude motor die je heb horen lopen en neem de gok dat die nog een lange tijd meegaat of doe een revisie, waarbij je alleen het noodzakelijke gaat vervangen.

Als sleutelen niet je hobby is dan zou ik maar een ander blok zoeken.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 22:38 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic dilemma blok splitsen of ander blok
een revisie waar je alleen het noodzakelijke van gaat vervangen is geen revisie maar een noodherstelling en dan ben je niet beter bezig datn een blok te zoeken in de cat  blok loopt maar verbruikt olie mag weg voor 150 euri

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 23:33 #17 door stamtrans
Beantwoord door stamtrans in topic dilemma blok splitsen of ander blok
tja heren

ik weet het nog niet namelijk als ik het blok ga splitsen weet ik nog steeds niet waar ik het probleem zal gaan vinden .
en om inderdaad alle lagers en pakkingen en versnellingen te gaan vervangen lijkt me nogal gekke werk
ik ga uit kijken naar een ander blok misschien zuipt ie olie maar hij blokkeert hopelijk niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2015 19:42 #18 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic dilemma blok splitsen of ander blok

een revisie waar je alleen het noodzakelijke van gaat vervangen is geen revisie maar een noodherstelling en dan ben je niet beter bezig datn een blok te zoeken in de cat  blok loopt maar verbruikt olie mag weg voor 150 euri


Het zal altijd een moeilijke keuze blijven, maar bij een (gedeeltelijke) revisie heb je wel alles gezien. Bij mijn blok heb ik ook veel vervangen en dst heeft ook best wat gekost, maar het onderblok met de versnellingsbak zag er goed uit dus dat heb ik niet los gehad. Cycinders en zuigers gemeten en bekeken en0 zag er ook goed uit. Wel kleppen geslepen en seals vervangen. Verder een aantal lagers en keeringen preventief. Koppeling los gehad en gemeten en zag er ook goed uit.

Denk dst ik nu wel een goed blok heb, maar je hebt gelijk dat het geen volledige revisie is. Asl ik straks mn versnellingsbak in elkaar draai dan is alles voor noets geweest.

Wat zou jij bij een volledige revisie aan het onderblok vervangen?

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2015 20:11 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic dilemma blok splitsen of ander blok
het gaat  niet om wat ik denk waar om wat je wilt bereiken

een volledige revisie is de staat  van de motor terug brengen  naar nieuwstaat (alles nagemeten tot op de 100 millimeter en indien nodig terug gebracht naar de fabriekswaarde zoals deze waren toen het blok voor het eerst ging draaien

dus ook schakelvorken,tandwielen, koppelingsplaten set, koppelingskooi,
zuigerspeling, zuigerveren, oliepomp en oliepomp ketting, distributie kettingen krukas lagers, drijfstanglagers kleppen geslepen etc

en dat is gewoon duur. maar dat is een correcte motorrevisie!
we hebben bijv nog wel een topeind revisie wat wil zeggen  zuigers veren cylinder en kleppen kosten ca € 600,-
Als er iets te koop wordt gezet spreekt men vaak over gereviseerd maar zonder duidelijke bewijzen wat er precies gedaan is zegt dit niet veel
  in jouw geval had ik  de zuigerveren vernieuwd en de cylinder mogelijk gehoond (onrondheid en stootrand verwijderd) omdat je de zuigerveren nooit het zelfde terug gemonteerd krijgt
overdreven gezien moet de cylinder en veren zich opnieuw gaan inslijpen en dat is gewoon nooit de bedoeling

maar dat zijn keuzes die ik niet kan maken








Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2015 20:27 #20 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic dilemma blok splitsen of ander blok
Wat betreft de definitie van een volledige revisie heb je gelijk. Dan moet je idd alles loshalen en meten.

Wat betreft de revisie van mijn blok heb je ook gelijk dat ik misschien de veren had moeten vervangen. Cylinders en zuigers heb ik op mn werk laten meten en zat perfect binnen spec. Geen overmaat! Misschien ooit vervangen voor nieuw? Laatste revisie van mijn FZ 750 heb ik dat allemaal wel gedaan, maar daar kwam wel steeds meer bij. Je kent dat wel.. nu ik toch zover ben dat en dat ook maar even vervangen. Toen heb ik het onderblok ook helemaal los gehad en alles gemeten en sommige delen vervangen. Rijd helemaal nieuw, maar voor dst geld koop je een paar 2e hands FZ 705.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden