Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren

10 mrt 2015 22:15 #1 door PietFolkertsma
Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren werd gestart door PietFolkertsma
Hallo,

Ik wil graag mijn voorvork wat stugger maken, maar dan wel graag op de goedkope manier (student)
Niet dat ik er mee op de crossbaan ga, maar iet stugger zou mooi zijn.

Zijn er hier ook mensen die de olie hebben vervangen voor dikkere olie?  Of meer olie in de vork te stoppen?
Of is dat een foute gedachte? en help dat niet?

En als ik nou een busje op bovenkant van de veer leg, en dan weer de dop erop draai.
Zodat er meer spanning op de veer komt te staan.
Iemand dit geprobeerd?  en kan dit wel? word er dan niks geraakt als de vork helemaal in veert?

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2015 22:49 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
Dag PietF,

Wat je zegt kan allemaal. Maar, elk van je overpeinzingen heeft een ander, eigen effect. Zonder direct heel diep op de materie in te gaan, hier wat feitjes.

Neem als leidraad,
- de veren dragen enkel jouw gewicht (vertaald in lichaamsgewicht, rijstijl en rijgedrag).
- de olie beinvloedt het veergedrag.

Helaas valt er aan de voorvorken van onze clubmotoren niks af te stellen qua in- of uitgaande dempingsgraad. Maar, er valt wel winst te behalen.

Zorg allereerst dat je veren hebt, die jouw gewicht en rijstijl kunnen dragen. Daarnaast,

- dikkere olie: stroevere demping .
- dunnere olie: soepelere demping
- meer olie: voorvork wordt bij dieper inveren steeds progressiever (harder)
- minder olie: voorvork blijft bij dieper inveren even soepel.
- ringen op de veren: werkt (valselijk) als stuggere veren plaatsen (beinvloed nu in-en uitgaande demping. Beter een zwaardere veer monteren).

Het één valt wel met het ander op te vangen (bijv. te zachte veer met dikkere of meer olie) maar dat is feitelijk een lapmiddel.

Er zijn aftermarketveren te koop, daarover is op het forum via de zoekfunctie veel te vinden. De rest doe je met viscositeit en hoeveelheid olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2015 16:32 #3 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
Ben ik helemaal eens met Brom.

De enige goede oplossing is andere (progressieven veren) kopen.

Maar die zijn niet goedkoop voor een student.

Als alternatief zou ik dan kiezen voor dikkere olie en misschien iets meer olie.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2015 18:25 #4 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
Ik heb gewoon wat meer olie in de voorvork.
Bij de crosser heb ik er 600ml in gedaan en dat bevalt mij wel geloof ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2015 18:32 #5 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
Heb ooit (als jonge meid haha...) bussen op de veren gemonteerd bij een Suzuki DR400, werkte goed en het was erg goedkoop.
Deze low budget oplossing is allicht uit te proberen, kost geen drol en wie weet is het voor jou voldoende ;)

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2015 19:31 #6 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
Bedankt voor de reacties!  hier heb ik wat aan.


Ik denk dat meer olie dus een goed idee is. en dan eerst even testen.
Kan dan altijd nog een busje maken en die erop plaatsen.

Ik ben met 70kg niet zwaar, maar wil gewoon dat hij minder duikt. en wat sportiever is.

Iemand een idee hoeveel olie er in moet standaart? en welke olie?
Mijn motor is uit 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 15:02 #7 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
Origineel 5w fork olie.
En 549 cc per kant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 18:54 #8 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
Oke, En is dat aan te bevelen?
Of is 10w ook goed? zodat hij wat stuger word.
En dan 600 er in gooien. net zoals jij dat hebt.

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 19:33 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren

Oke, En is dat aan te bevelen?
Of is 10w ook goed? zodat hij wat stuger word.
En dan 600 er in gooien. net zoals jij dat hebt.


PietF, als gezegd, het is allemaal te proberen, en heeft telkens een eigen effect.

Vaak wil men snel naar huis - vlot resultaat. Maar, neem de tijd om één stap per keer te nemen, en te ervaren welk effect het heeft. In mijn eerste post heb ik je meest algemene feitjes meegegeven.

Dus, gooi er eerst 10W in en ga ermee rijden. Ervaar wat enkel die aanpassing doet.

Hou ook bij WAT je hebt veranderd, zodat je altijd terug kunt naar een eerdere, beter bevallende situatie.


Aanvullend weetje: als je vóór wat veranderd, veranderd de achterkant, verhoudingsgewijs, mee. Ik bedoel ermee, als de voorkant harder word dan zal daarna de achterkant, t.o.v. van de voorgaande situatie, zachter zijn.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 20:21 #10 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
Klopt Brom, dat zal ik zeker doen.
Eerst de standaart hoeveelheid, maar dan wel 10w.
Als dat nog te soepel is doe ik 50 bij.

Ik snap je aandachts punt wel, en ga ook niet voor een super stuge veer. want dan is de juiste verhouding zoek.
Dus eerst maar even 10w olie proberen.

Veren set is het vast waard, maar heb ik er nu niet voor over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 21:11 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
Ok mooi.

Tsja mijn eerste motorjack was een afdankertje van de rijschool  ;)


Succes!





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2015 19:52 #12 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
Kan dat Dan?
Daar ook meet olie in?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2015 20:14 #13 door GK
Je kunt deze strakker of losser zetten (de motor hoogte zakt of stijgt dan trouwens ook mee)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2015 20:49 #14 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
Ja dat wist ik, daarmee zet je de sag
Dat weet ik nog van mijn crossers.
maar qua demping kun je niks dacht ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2015 21:08 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
Nee klopt. Maar, een pietsie voorspanning erbij achter, kan al compenseren dat hij voor wat harder werd.

Soms is het echt maar kleine beetjes, een halve slag wartel achter kun je al merken..

Maar ook dat, een lapmiddeltje omdat de demping verder niet in te stellen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2015 19:54 #16 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Voorvork Dikkere olie en of busjes op de veren
Een 600 uit 1992.
Heb de schokdemper nog los gehad met het vervangen van de prolink, en er zat niks te stellen aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden