Ervaring delen remrevisie

11 mrt 2015 20:46 #1 door Sandor
Ervaring delen remrevisie werd gestart door Sandor
Geachte forum tijgers.

Aangezien ik vandaag voor de eerste keer een poging heb gewaagd voor het reviseren van de achterrem van mijn PD 10, wil ik hier mijn ervaring delen.

Aanleiding was het scheef afslijten van mijn remblokken en het roestige uiterlijk van de remcilinder.
Gewapend met: "How to", diverse tips van diverse topic's en (monkey see, monkey do) Youtube, vol vertouwen begonnen aan de klus.
Eerst alles proberen los te draaien als de klauw nog op de motor zit. heb je je handen vrij. Is bijna gelukt. alles ging vlot los behalve de glijpen. Oke doen we die als laatste.
Klauw los, remleiding los van de brug en dan de banjobout los maken en meteen de leiding hoger dan het remreservoir opgehangen.
Iets met wet van de commucerende vaten ;)
Voor de zekerheid een doekje omheen gewikkeld ivm het agresief karakter van remvloeistof.
Dan dmv compressor, stapje voor stapje de remcilinder eruit geperst. Ivm ervaring van anderen, een doek om de klauw gewikkeld voor het laatste stukje uitblazen en geen rondvliegend remvloeistof. Met toch wel een beste plop de cilinder eruit gekomen.
Dan is het poetsen tot fallen! WD40, remreiniger, tandenborstel en veel wrijven kom je een heel eind.
Cilinder ziet er nog goed uit. beetje verkleuring maar geen krassen of andere onvolkomend heden die invloed kunnen hebben op de afdichting.
Nu nog nieuwe rubbers erin, cilinder terug plaatsen, verse blokken en vloeistof vervangen / ontluchten. Maar dat is voor de volgende keer.
Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik die graag.

PS de glijpen is er met een klap op zijn kop toch nog uitgekomen (en veel kracht termen ;))

Xl600 PD10
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 02:07 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Ervaring delen remrevisie
maak de gleuven waar de ringen invallen  zeer goed schoon, bijvoorbeeld met een borsteltje en een dremel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 07:45 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Ervaring delen remrevisie
Mooi dat 't gelukt is  :)

Met 'gleipen' bedoel je de stift waar de blokken aan ophangen?
Want ik zie dat je pen waar de klauw zelf mee ophangt er ook uitgehaald hebt, toch? Dat is eigenlijk nooit nodig imho. Ik heb 'm tenminste nog nooit los gehad  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 14:54 #4 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic Ervaring delen remrevisie
Headless,

Ik bedoel ook de pen waar die de blokken op z'n plaats houden. Zat echt goed vast door corrosie en mijn voorganger haha.

Ja die bout had ik kunnen laten zitten, maar aangezien ik toch de remklauw er helemaal af ging halen, vond ik het net wat makkelijker om deze los te halen. Anders zit je met dat uitsteeksel aan je klauw, tijdens het uitpersen van de remcilinder en het schoonmaken.

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 16:08 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Ervaring delen remrevisie
Gewoon netjes gedaan Sandor.


Maar ik spreek slecht hongaars of wat dan ook.
Wat is

poetsen tot fallen!


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2015 18:28 #6 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic Ervaring delen remrevisie
Haha!
Legertaal. Poetsen tot je er bij neervalt ;D
Iets te lang bij de defensie, al 21jr

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2015 07:29 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Ervaring delen remrevisie
@Sandor: bedankt voor de toelichting! Duidelijk  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2015 10:13 #8 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic Ervaring delen remrevisie
Ik ga straks de remvloeistof vervangen. Nu lees ik veel over de wijze waarop dit kan met beperkte middelen.
Vloeistof door knijpen met remhendel.
Vloeistof doorheen zuigen van boven naar beneden.
Vloeistof doorheen drukken van beneden naar boven.
Nu wilde ik optie 3 maar optie 2 lijkt me de "schoonste" methode.

Rest de vraag, lucht.
Door eruit zuigen vanaf de remklauw, laat dit nog ergens luchtbellen achteren als het reservoir vol blijft?
Remklauw zit geen vloeistof meer in?

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2015 10:18 - 16 mrt 2015 10:20 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Ervaring delen remrevisie
Als je de vloeistof vervangt door deze door te zuigen vanaf onder introduceer je theoretisch geen luchtbellen in het systeem. Echter, er kunnne altijd micro bubbels met de vloeistof mee de leiding in gezogen worden.

Ik laat het systeem altijd een nachtje op druk staan (remhendel ingeknepen). De bellen komen dan omhoog en de rem is naderhand meestal keihard.

Je vraag over vloeistof in je remklauw snap ik niet, er zit altijd vloeistof in je klauw als je werkt volgens methode 2 of 3.

EDIT:

Ah je begint met een leeg systeem zie ik nu. Dan is inderdaad de remklaw leeg en zou ik gewoon normaal ontluchten  :) Denk er wel om dat je de remhendel moet inknijpen om vloeistof naar beneden te laten gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2015 11:25 #10 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic Ervaring delen remrevisie
Dus......
Doorheen zuigen, nachtje met geknepen hendel laten staan.
Tijdens het zuigen moet de hendel dan geknepen stand vast zetten?

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2015 18:42 #11 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic Ervaring delen remrevisie
Vandaag de remblokken en rubbers ontvangen. :)
Dus........meteen aan de slag.
Rubbers ingevet met remcilindervet en in de klauw gestopt.
Zuiger er ingestoken en zonder al te veel kracht netjes op z'n plek gekregen.
Heb ik de cilinder met een oude remblok en lijmklem vastgezet. En dan remvloeistof erdoor heen. Leek mij het verstandigst omdat dan de minste ruimte aanwezig is achter de remzuiger waar mogelijk lucht kan blijven.
Nadat het hele systeem vol met renvloeistof zat, de klauw met nieuwe remblokken op de fiets gemonteerd.
De blokken "op hun plek geremd" en dan nog een keer het systeem ontlucht.
Je weet maar nooit.
Nu rest alleen nog voorzichtig inremmen van de blokken.

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2015 18:44 #12 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic Ervaring delen remrevisie
Oja
De rem ingetrapt weggezet zodat mogelijke lucht nog weg kan.

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.074 seconden