Achtervering

03 juni 2009 12:34 - 03 juni 2009 12:56 #1 door Crazy_iwan
Achtervering werd gestart door Crazy_iwan
Dag allemaal,

Ik heb sinds een paar weken een Honda Transalp model 89 gekocht. Uiteraard ben ik er zeer tevreden mee. Het enige wat ik iets minder vind is de achtervering die naar mijn idee een beetje slap is, waardoor hij naar mijn mening iets te veel werkt.
Wat is jullie mening hierover en wat kunnen jullie mij aanraden als zwaardere vering?

Ikzelf ben niet de kleinste persoon 2m en heb daar ook mijn gewicht naar 95 kg. Kan daar dus wel iets mee te maken hebben.
Daarbij ga ik over ongeveer 2 maanden een reis maken van ongeveer 4.000 km. met bepakking. Wat de belasting alleen maar groter gaat maken.

Ik zie jullie antwoorden en tips met belangstelling toe ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2009 13:09 #2 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Achtervering
Hij is strakker te zetten, dat kan handmatig (+gereedschap) maar of dat met het '89-model kan heb ik even geen idee van. Ook kan je overwegen om er een progressieve veer onder te mikken maar dit is niet echt gratis.

Ik zou zeggen hobbel even langs een motorzaak als het zelfs afstellen niet kan/lukt en laat hen de veer aandraaien. Bevalt het nog niet kan je voor de progressieve veer gaan, wat een absolute verbetering is!

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2009 13:45 #3 door Crazy_iwan
Beantwoord door Crazy_iwan in topic Achtervering
Wat is dan het voordeel van een progressieve veer?
Ja ik ben een noob ;)

En over welke prijzen praat je dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2009 22:26 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Achtervering
Verstelling van de 'veervoorspanning' (lees: rijhoogte-instelling) heeft de '89er ook  :) Dat gaat dmv de gebruikelijke dubbele wartel.
Hiermee kun je de rijhoogte aanpassen als je met duo en/of bagage gaat rijden en/of zélf al bovengemiddeld kwa gewicht bent  ;)
Echter..... straffer/sterker wordt de veer daar niet van. Jij hebt last van deinen als ik het goed begrijp ?

Een oplossing kan zijn, zoals Timy al meld, een progressief gewonden veer laten monteren. De standaard veer is lineair, wat wil zeggen dat de veer over de gehele lengte even stug is. Een progressief gewonden veer wordt stugger naarmate hij verder inveert. Soepel bovening, stug onderin. Dat levert over het algemeen een beter gedrag op. Bovendien kun je dan een veer laten monteren die op jouw gebruik/gewicht afgestemd is.

Neem effe contact op met Ad Mies als je interesse hebt. Hij kan je adviseren en een veer leveren en monteren  8)
Kost niet de hele wereld hoor. Natte vinger in de lucht zegt me dat je zo rond de 150,- a 200,- kwijt zult zijn.

Groetjes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2009 18:17 #5 door Crazy_iwan
Beantwoord door Crazy_iwan in topic Achtervering
Kijk dit is een duidelijke post waar ik zeer veel aan heb. Inderdaad heb ik wat last van het deinen. Bedankt voor je info. Ook Timy bedankt voor de reactie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2009 16:06 #6 door Crazy_iwan
Beantwoord door Crazy_iwan in topic Achtervering
Ik heb ondertussen een achterveer van Wilbers geplaatst op mijn motor en voorveren van YSS.
Vooral die achterveer. Wat een verschil. Het moet eigenlijk verboden zijn om met de standaard achtervering rond te rijden. Ik heb in ieder geval mijn motor veranderd van een hobbelpaard naar een motor die mooi in balans blijft  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden