Voltmeter en spanningsregelaar....

25 apr 2015 09:05 #1 door Robin66
Voltmeter en spanningsregelaar.... werd gestart door Robin66
Goeiemorgen mensen,

Gisteren bij het rijden bleek mijn voltmeter (analoge, met dank aan oldtimer's actie een jaartje geleden) ineens rond de 15 volt aan te geven. Thuis, een paar uur later nogmaals gestart  (niet gereden) en toen kwam het voltage maximaal op 14 volt.

Wat denken jullie, een aankondiging dat de spannings-regelaar vervangen moet worden??

Natuurlijk wisselt de spanning een beetje afhankelijk van de toeren die je maakt etc.
Maar waar moet ik nou precies op letten, wanneer is het voltage nou echt te hoog en... kan ik er nou standaard vanuit gaan dat de spannings reglaar kapot is of kan het ook bijvoorbeeld een cdi probleem zijn?

Stel dat die spannings regelaar kapot is... Kan je dan net zo goed een oude installeren? Slijt zo'n ding nou eigenlijk...?

Dank voor het mee denken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2015 09:23 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Voltmeter en spanningsregelaar....
Zolang de spanning niet oploopt tot ruim boven de 15 volt is er nog weinig aan de hand.
Dropken had hetzelfde probleem, maar na meting bleek de boel stabiel.

Een iets oplopende spanning kan het gevolg zijn van een accu die wat zwaarder belast is geweest of vocht invloeden.
Soms is ook oxidatie van een aansluiting het gevolg.
Rij je met of zonder verlichting geeft spanningsvariatie.

Ik zou me nog niet zo druk maken Robin.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2015 21:20 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Voltmeter en spanningsregelaar....
Aan de andere kant, die onzekerheid.


Met een multimeter kun je op simpele wijze de daadwerkelijke laadspanning(en) te weten komen. Dat geeft zekerheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2015 22:32 #4 door Robin66
Beantwoord door Robin66 in topic Voltmeter en spanningsregelaar....
Dank voor de antwoorden!
Dan maak ik me niet gelijk zorgen maar ik zal eens opzoeken hoe je dat nameten precies moet doen.

Altijd fijn zo even advies te kunnen vragen.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2015 23:29 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Voltmeter en spanningsregelaar....
No worries. Over spanningsregelingen en laadspanning en hoe ermee om te gaan, is enorm veel te vinden hier op het forum.


Maar gewoon met de deur in huis, vragen, staat vrij. Schroom niet!  ;)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2015 18:10 #6 door Robin66
Beantwoord door Robin66 in topic Voltmeter en spanningsregelaar....
Nou daar ben ik toch nog niet helemaal uit.
In het werkplaats handboek opgezocht hoe je moet meten, zie attachment (ook voor anderen met hetzelfde probleem). Ik heb een xl600v R uit '94.

Bij hoofdstukje 33 (Regulator/rectifier, zie attachment)
Punt 1. Als eerste alle contacten losgemaakt, zo goed en zo kwaad dat ging met een staal borsteltje de contacten schoongemaakt en wat contact spray erop.
2. Multimeter op gelijkstroom (0-20volt), rood/wit-contact van kabelboom kant gemeten met aarde accu dit geeft het volle voltage van de accu= OK! (beide rood/ witte contacten)
3. Multimeter op weerstand, groene contact van kabelboom kant gemeten met aarde accu, dit geeft geen weerstand=OK! (voor beide groene contacten)
4. Hier word het onduidelijk, je meet nu de spanningsregelaar door, tussen rood/wit en geel zou ik een weerstand moeten meten en die meet ik niet, ik meet overal geen contact.
Meet ik tussen groen en geel dan zie ik even een getal verschijnen op de MM maar daarna weer 1, =geen contact.

Zou die spanningsregelaar dan toch kapot zijn? Of ehh doe ik iets verkeerd?
Voor volgende week heb ik een aantal mooie ritjes gepland...

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2015 18:58 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Voltmeter en spanningsregelaar....
In het schema staat dat je tussen rood/wit en geel oneindig moet meten en dus GEEN weerstand.
En in welk bereik heb je de multimeter staan als je weerstand meet ???

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2015 22:15 #8 door Robin66
Beantwoord door Robin66 in topic Voltmeter en spanningsregelaar....
Hoi Marien,

Nou ik net de spannings-regelaar weer losgehaald. Maar opnieuw alles nameten.

Mijn multimeter staat op 2000 ohm en ik meet in welke combinatie dan ook de weerstand 1 (=max, geen contact). Snap ik niets van....
Bijvoorbeeld bij groen zou ik naar één kant geen weerstand moeten meten....

En stel dat die spanningsregelaar dan toch kapot is... hoe komt dat dan? Waarschijnlijk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2015 22:59 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Voltmeter en spanningsregelaar....
Moet je dat ding niet doormeten in de diode-stand? Dan krijg je de ene kant op '1' (geen meting mogelijk) en de andere kant op een aantal Ohm (ergens in de 500-zoveel).

Als de diode(brug) het begeeft vliegt de spanning omhoog en naar AC.

Toch? Zoiets?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.072 seconden