Alp met versnelling / schakel kuren (model 600 uit 1994)

10 mei 2015 21:11 #1 door F.b.
Beste alpers,

Allereerst ik ben nieuw hier. Nadat ik tot de conclusie ben gekomen dat mijn classic niet voor allerdaags gebruik of voor grote afstanden geschikt is, ben ik op zoek gegaan naar iets kwalitatiefs en comfortabels. Mijn oog is hierbij gevallen op de transalp. Na enige zoeken heb ik vorige week eindelijk de knoop doorgehakt en een alp uit 1994 met iets minder dan 60k op de teller aangeschaft. Dit weekend heb ik haar de Vuurdoop gegeven met een tour van ongeveer 600km.  Ze rijdt heerlijk comfortabel en ligt zeer goed op de weg als het wat hobbeliger wordt op de buitenwegenn, ik heb haar hier en daar dan ook even lekker doorgetrokken. Echter na ongeveer 400 km kwam ik er achter dat ze niet zo lekker remt op de motor bij terugschakelen. Vooral het terug schakelen van 5 naar 4  boven de 4000 a 4500 rpm vindt ze lastig. Ze geeft dan een paar klikken om al dan tussen twee versnelling in te geraken (neutraal)  Indien ik wat gas bij geef tussen het ontkoppelen en het schakelen heeft ze geen problemen. (Vermoedelijk omdat het verschill tussem de rpm van de motor en de nieuwe versnelling kleiner is. Klopt dat wat ik zeg ?)

Mijn  vraag is dan ook: is dit een normaal verschijnsel, en is het gewoon een te hoog toerental om direct terug te kunnen terug schakelen zonder extra gas te geven of zit ik hier met een groter probleem ?

Wat mij nadien ook zorgen baarde is te zien op de foto. Er is een olielek bij de koppelingskabel ontstaan. Is dit slechts een rubbertje of heeft dit te maken met bovenstaand probleem ?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen (en ook dat ik geen spreekwoordelijke kat gekocht heb)

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 21:18 #2 door Oldtimer
In de eerste plaats gefeliciteerd met je aankoop.
Het schakelgedrag lijkt me niet normaal, maar er kunnen wat oorzaken voor zijn.

Verkeerde of teveel olie kan er 1 van zijn.
Slijtage van de koppelingsplaten of verkeerde montage er van oorzaak nr 2.

De lekkage die je laat zien is wel van een rubbertje, maar daarvoor moet de hele kap er wel even af.
Meteen een goed moment om de koppelingsplaten te inspecteren.

Misschien is de boel kortgeleden uit elkaar geweest en heeft men de afdichtingsring niet vervangen.
Bekijk de toestand eens van de zijdeksel schroeven, dan weet je meer. Zijn ze pas los geweest of niet ??
Alles bij elkaar lijkt het erop dat het een koppeling probleem is.



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 21:19 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Alp met versnelling / schakel kuren (model 600 uit 1994)
Die lekkage is (normaal gesproken) alleen een rubbertje welk wat lekt.
Maar ik zou nog even een aantal zaken controleren:

kettingspanning
oliepeil (Misschien wel eens teveel olie ook)

Dat terugschakelen kan misschien ook iets van gewenning zijn tov je eerdere motor(en). Laat anders gewoon eens iemand met alp ervaring erop rijden, die kan mogelijk wat meer erover zeggen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 21:21 #4 door PimW
Pff, jullie typen sneller.

Wat die twee hierboven zeggen.

Diekeerring is: 12x18x3 mm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 21:22 #5 door Oldtimer
Jij last beter  :P

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 21:55 #6 door F.b.
Jeetje dat is snel gereageerd. Er zit verse half synthtische 10w40 in dus dat zou goed moeten zijn. Ik zal morgen het peil eens checken of er te veel in zit. Als ik hem openhaal waar moet ik dan naar kijken ? Hebben jullie een voorbeeld en als ik zelf wat foto's neem waar moet ik dan opletten opdat jullie een goede kijk van de zaak krijgen ?

Wat is de kostenraming van de koppeling vervangen naar jullie inzicht ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 21:59 - 10 mei 2015 22:02 #7 door PimW
Koppelingsplatensetje met veertjes en een druklagertje kost ongeveer 105 euro.
Die keerring, afhankelijk waar je hem haalt een euro of 3.
De carterdekselpakking kost dacht ik een tientje, maar dat zou je even moete opzoeken.
Als je de koppeling daadwerkelijk vervang heb je ook een 18(!!!)mm borgmoer nodig van Honda ~9euro.

Echter, ook de uitlaat moet los, wat je weer twee pakkingringen kost in de cilinderkop (of je smokkelt daar een beetje).

Maar, dan ben je al zover dat je gaat vervangen. Zou met die km-stand nog helemaal niet aan de orde moeten zijn. Ook niet voor de vorige eigenaar. Zelfs mijn crossAlp hield het vol tot over de 80.000 en mijn huidige motor blijft nu tegen de ton aan ook nog goed zijn werk doen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 22:09 #8 door F.b.
Hmm vreemd dus. Dan zou het aan de montage moeten liggen. Of is het mogelijk nog erger en is het de versnellingsbak ? Zoals gezegd , ik zal morgen eens een kijkje nemen aan de binnenkant en hier het aanzicht laten zien. Hopelijk worden we dan wat wijzer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2015 23:15 #9 door kees
Hoi F.b.,


Ik spring dr ook even in. Het is al gezegd ook, maar probeer altijd bij het begin te beginnen, en dat zijn meestal de makkelijke dingen. Je zegt dat de eerste 400km probleemloos verliepen. Ik ga dan niet naar je olie zitten kijken, of naar ineens de koppelingsplaten. Is er misschien iets in die 400km is veranderd..?

Een aandrijfketting en/of tandwielen kunnen van zichzelf al rijgedrag van de motor beinvloeden. Droge ketting. Te strakke ketting of een te losse. Vooral droge kettingen doen vervelend (stroef). Hoe is de staat van de tandwielen? Een hakerig uitgesleten voortandwiel kan ook schakelproblemen opleveren. Bevestig eerst dat de staat van de ketting en tandwielen in goede conditie is, voldoende gesmeerd, en de juiste voorspanning heeft.

Een slepende koppeling kan ook de geschetste problemen opleveren. Er is dan onvoldoende ontkoppeling die de versnellingsbak tandwielen nodig hebben om in elkaar te grijpen. Controleer of de koppelingskabel vrij kan bewegen en voldoende vrije speling op de hendel heeft (min. 2-3 mm).

Sommige typen olie (...) kunnen ook koppelings/schakelproblemen geven [waarbij (...) een discussiepunt betekent]


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2015 00:38 #10 door PimW
Eensch, kijk eerst naar zaken die onder het rijden kunnen veranderen.

Ik roep olie omdat er hier en daar een dorstige alp tussenzit en als de vorige eigenaar het niet zo nauw nam met peilen kan 400-600km een reuze verschil maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2015 07:16 #11 door mauppie
Of koppelingskabel die op het punt staat te breken.
Dat deze nog op enkele draadjes vastzit en zoveel rek in zit bij ontkoppelen dat hij niet goed vrijkomt. ::)

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2015 16:15 #12 door F.b.
Goed, zoujuist even naar m'n alp wezen kijken met jullie info. (bedankt alvast voor de hulp)
Ik kom er dus achter dat het niet even zo gemakkelijk is om het kapje eraf te halen om danwel de koppeling te inspecteren danwel het ringetje te vervangen. Ik geloof dat Pim dat ook aan probeerde te geven. Ik vind sleutelen leuk maar ben geen grote ervaringsdeskundinge. Indien ik deze operatie aan ga, wil ik eerst wat andere dingen uitsluiten.

Ik zag dat er veel speling op de koppelingskabel zat. d.w.z. ik moest de koppelingshendel ver intrekken alvorens ik de spanning voelde.
Kan het zijn dat daardoor de platen niet volledig van elkaar komen en zo de motor toch nog gedeeltelijk de versnellingsbak blijft aandrijven ? Dit is volgens mij wat brombeer zegt alleen snap ik niet goed waarom hij het heeft over een minimum speling, indien er te veel speling is kun je toch helemaal niet meer ontkoppelen ?  dus hoe zit dat nu met die spanning?

Daarnaast zag ik dat de olie vrij laag staat na de tour, vermoedelijk door dat lekke ringetje ? of is dat te weinig om veel te lekken ?

Andere factoren als ketting droogte, spanning, slijtage zijn vrijwel uit te sluiten aangezien die er net nieuw opzitten.

Goed ik ga nu een beetje half syn olie halen en kijken of dat in combo met het verstellen van de koppelingskabelspanning iets verhelpt.

I'll keep you posted.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2015 17:43 #13 door PimW
Speling op de hevel op je stuur minimaal 2-3mm omdat de oplopende temperatuur de boel strakker zet. Dus als jij de kabel koud afstelt en gaat rijden kan het zomaar zijn dat hij na een half uur te strak staat. Maar hij mag natuurlijk niet zo groot zijn dat de koppeling niet meer vrijkomt.

Stel die speling inderdaad even af, dan weet je het zeker.

Overigens staat die kabel bij mij ook behoorlijk slap afgesteld. De transalp (in ieder geval degenen die ik gehad heb) hebben een vrij lange slag maar ontkoppelen in het begin. Ik houd altijd over zegmaar.

Olie lekkage via dat keerringetje zal zon vaart niet lopen, lijkt vaak heel wat maar je kunt er best even mee blijven rijden. Maar, dat kan in een speciaal geval natuurljk anders zijn, houd je oliepeil sowieso in de gaten :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2015 19:55 #14 door F.b.
Probleem lijkt eventjes te zijn afgewend, ietsjes strakker stellen van de kabel en een scheut olie lijken vooralsnog het verschil te maken. Nu is de vraag natuurlijk waar is die olie gebleven. hij was goed toen ik vertrok, ik heb haar best wel hier en daar op stang gejaagd dus misschien vond ze dat niet zo leuk. Ik zal nu inderdaad iets scherper de olie in de gaten houden(hoewel ik 600k niet echt veel vind voor een grote dorst). Als het weer prijs is open ik wel een nieuwe thread dit keer met de titel "waar is m'n olie naar toe" maar dat zullen we over een paar honderd kilometer zien.

Nu ga ik me eens bezig houden met het inschrijven bij jullie clubje en cruisen op de tweewieler.

Bedankt !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2015 20:21 #15 door Jeroen
Ben je ervan overtuigd dat de olie gewisseld is? Heb je het zelf gedaan of stond je erbij? De reden van mijn vraag: als er ouwe olie inzit met erg veel water (veel korte stukjes en nooit warmgeweest blok) verdampt dit de 1e keer dat je een afstandje rijd en het blok warm laat worden. En dan daalt je oliepeil schrikbarend.....

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2015 21:20 #16 door len_tour
Op de snelweg neemt de gemiddelde Alp wat meer olie dan je zou verwachten, hou hier dus rekening mee en begin met regelmatig peilen (150km snelweg) wanneer alles dan ok is kun je de interval vergroten.

De olie kan op allerlei manieren verdwijnen, zuigerveren, klepseals/geleiders, etc. Zolang het niet rookt als een oude diesel en genoeg olie in het blok houdt kan het heel lang goedgaan (ik moet na 150km snelweg bijvullen, rij zo al zo'n 17000 km rond) en ja ik moet nu echt het blok opentrekken, vooral omdat het heel vervelend is  ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2015 21:28 #17 door Arjen

(ik moet na 150km snelweg bijvullen, rij zo al zo'n 17000 km rond)


Dat is dan bijna 115x bijgevuld x 200ml olie gemiddeld (?) = 23 liter olie x €10/liter = 230 EUR olie verstookt...
Ouch?  :angel:

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2015 22:42 #18 door kees
nou ja nog steeds flink goeikoper dan reviseren..  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2015 14:43 #19 door len_tour
Het zullen wat minder liters zijn ivm mijn aversie tegen snelweg, secundair ligt het verbruik lager. En er gaat ook eurol olie in (kopen bij een auto-onderdelenwinkel, niet de motorzaak)  dat scheelt ook in de literprijs.

Oh ja komt op 0.0118 euro de km duurder rijden dan met een gereviseerd blok  ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2015 14:53 #20 door PimW
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden