Reinigen van het koelsysteem met water, goed idee of niet ?

14 mei 2015 12:55 #1 door Ceetje
Beste mensen,

Ik ben de transalp een grote beurt aan het geven. Daar hoort het vervangen van de koelvloeistof ook bij. Nu lees ik in het Haynes handboek dat, wanneer de oude vloeistof is afgetapt, het systeem moet worden gereinigd/gespoeld met leidingwater. Ik wil daar sowieso gedemineraliseerd water voor gaan gebruiken. Mijn vraag is: Is dit een goed idee, ja of nee ?

Groetsel, Ceetje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2015 12:59 #2 door PimW
Ik zou dat persoonlijk af laten hangen van de vloeistof die eruit komt.

Ziet deze er erg verontreinigd uit dan spoelen, anders gewoon nieuwe vloeistof erin. In principe gaat het om spoelen dus zou het kraanwater geen direct nadelig effect op de metalen moeten hebben. DEMI kan nooit kwaad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2015 13:45 - 14 mei 2015 14:56 #3 door Ceetje
Een duidelijk verhaal, Pim. De vloeistof die eruit kwam, zag er nog mooi blauw uit. Dan laat ik het spoelen maar zitten en vul ik het systeem meteen met nieuwe vloeistof, die overigens roze/rood is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2015 22:27 #4 door Ralpie
Volgens mij is het niet verstandig om verschillende kleuren te mengen.

Ook al is het meeste eruit, zou ik proberen dezelfde kleur aan te houden. Maar ben geen expert op dit gebied. Misschien dat iemand anders hier zijn/haar licht nog over kan laten schijnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2015 07:09 #5 door Yank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2015 10:03 #6 door kees
Gek genoeg postte ik dit gisteravond in een verkeer topique. Inmiddels is alles wel gezegd.

Er is inderdaad veel over te vinden op het web. Vuistregel voor koelvloeistoffen: niet mengen!

Koelvloeistof is tegenwoordig net zoiets als olie, elk merk heeft zijn eigen specificaties en toepassingsgebied. Bijna wetenschap.

Het meest voorkomende middel, en al gebruikt sinds de jaren 20 vorige eeuw, is een mengsel van gedestilleerd water en ethyleen-glycol, met antivries toevoeging. Maar, hedendaagse ontwerpen van motoren hebben veelal ook een eigen koelmiddel-recept meegekregen.

Als je een motor gebruikt overneemt, weet je meestal niet wat erin zit. Het veiligste wat je kan doen, is zoals Pim oppert, ruim spoelen met gedestilleerd water. Daarna afvullen met koelmiddel zoals voorgeschreven door de fabrikant.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2015 11:06 #7 door Ceetje
Bedankt voor alle tips & tricks. Ik denk dat ik zo wel genoeg informatie heb, voor wat betreft de koelvloeistof wissel.  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2015 20:23 #8 door Ralpie
Graag gedaan, succes ermee :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2015 22:06 #9 door Waffie
De rode /roze is zonder meer een goed product en kan na het spoelen gewoon gebruikt worden,
vergeet ook het expansievatje niet

ps. leuk al die verschillende soorten echter Honda spreekt nog steeds over een mix van 50 %antivries en 50 % water en meestal wordt er een kant en klaar product gebruikt
als het maar nitraat vrij is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2015 16:03 #10 door Ceetje
En dat rode spul moet toch niet gemengd worden met water ? Dat is toch gebruiksklaar ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2015 17:30 #11 door Hotel 317

En dat rode spul moet toch niet gemengd worden met water ? Dat is toch gebruiksklaar ?


Hangt er vanaf:  Wat staat er op de fles?


Betreffende je vraag over het flushen:  Ik heb het een keer gedaan met een speciaal additief (gehaald bij de autohandel) omdat de binnenkant van m'n radiator vol zat met een groene aanslag Het oude koelmiddel zat er zo lang in dat de thermostaat was weggeroest (ja, dat kan!). Na het flushen zag dit er weer superfris uit!

Als jouw koelmiddel echter gewoon nog beschermde tegen corrosie, en er geen drab aan de binnenkant zit, dan is er niets aan de hand. Ik heb redelijk wat willen "verbeteren" aan m'n twin en ben er vele experimenten later achter dat men toch echt over het originele spul heeft nagedacht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2015 14:25 #12 door kees
Niet te verwarren met kukident  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2015 19:57 #13 door Ceetje
Dat met die Steradent tabletten ga ik zeker onthouden.  ;) Gelukkig kwam de vloeistof uit mijn blokkie er erg schoon uit. Maar een goede tip !! Thanx Mike.  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.235 seconden