grote beurt transalp xl650v

27 mei 2015 13:36 #1 door Tina Harms
grote beurt transalp xl650v werd gestart door Tina Harms
Hallo mensen,

Ik heb van een particulier 1,5 jaar geleden mijn motor gekocht. Nu dacht ik, daar ik niets van de motor weet, laat ik eens informeren naar de kosten van een grote beurt. Wel das toch wel schrikken want wat kreeg ik te horen dat de kleppen waarschijnlijk ook gesteld moeten worden. Heb er absoluut geen knowhow van. Nu kreeg ik te horen dat incl kleppen het minstens € 800- gaat kosten.
Nu is de vraag moet ik inderdaad de kleppen laten stellen, of hoe kan ik  merken dat het moet? En als dat zo is, weet er iemand dan een adres welke mogelijk goedkoper is?

Hoop wat wijzer te worden. Groetjes Tina

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 14:23 #2 door dropken
Beantwoord door dropken in topic grote beurt transalp xl650v
Bij een gewone motorzaak is die 800 euro inderdaad een normaal bedrag zou eens bij Ad Mies informeren (waffie) of hij een goedkoper alternatief heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 14:25 #3 door gert
Beantwoord door gert in topic grote beurt transalp xl650v
Tina,

Hoeveel KM heeft je Alp gelopen?? Voor zover ik weet moeten de kleppen iedere 24.000 km nagekeken worden.
Om bij je kleppen te komen moet de hele kuip , tank, radiator en luchtfilter eraf. dat is dus best een aardig klusje voordat je pas aan het stellen van de kleppen kunt beginnen. Het stellen van de kleppen stelt niet heel veel voor dus voor de hoeveelheid werk die je erin steekt is dat vaak een anti climax. Maar dan moet alles weer terug gebouwd worden en dat bij elkaar is gauw een paar uur werk. Garage kosten zijn nu eenmaal niet de goedkoopste. Wat zit er verder in de grote beurt??? moeten er kettingset etc vervangen worden???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 15:19 #4 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic grote beurt transalp xl650v
Als je zelf al e.e.a. aan kuipwerk eraf haalt bespaar je inderdaad al de uren van het op en afhalen van het plastic. Het rare is dat een garage voor dit soort "dom" werk hetzelfde uurtarief heeft als voor het stellen van de kleppen of ander geschoold werk. (ik noem het dom werk omdat ik het zelf ook kan ;D)

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 15:25 - 27 mei 2015 15:30 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic grote beurt transalp xl650v
Het gaat erom wie het doet, niet wat. Dat is het mooie van opleidingen enzovoort  ;D
Uiteindelijk verdient een garage er ook geen bakken geld aan, centen vliegen bijna net zo hard de deur weer uit.


Bij Ad Mies en Hans Schaap kun je even informeren, of bij Rob Geelen misschien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 16:00 #6 door Robertehv
Beantwoord door Robertehv in topic grote beurt transalp xl650v
Vroegah, toen we nog geen bulten hadduh, alleen maar kuiluh, hadden ze nog leerling monteurs die dat "domme" werk deden. Keken ze mee met de monteur om het echte werk te leren. Nu idd door een persoon de hele klus wordt gedaan is het een tarief.

En ik weet het, het geld gaat er makkelijker uit dan dat het erin komt.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 17:02 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic grote beurt transalp xl650v
En jij vind dat prima als er een 16 jarige zonder begeleiding aan je motor sleutelt? ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 18:09 #8 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic grote beurt transalp xl650v

En jij vind dat prima als er een 16 jarige zonder begeleiding aan je motor sleutelt? ;D

Jaa zeg... :o...je haalt me de woorden uit de mond
Noem dat maar '''dom'' werk, als niet niet goed gedaan wordt kan het heel vervelend uitpakken...

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 18:34 #9 door ta89
Beantwoord door ta89 in topic grote beurt transalp xl650v

Hoeveel km heeft de motor gelopen en weet je wanneer is er het laatst onderhoud gepleegd aan de motor?
Je kunt bv langs gaan bij Ad voor een controle wat er echt gebeuren moet!

Transalp pd 10 2000 50th anniversary model
Moto Guzzi California 3 met zijspan ‘89

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 18:46 #10 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic grote beurt transalp xl650v
Binnen de club inmiddels een aantal personen die dit soort onderhoud voor je kunnen uitvoeren. En sterker nog, waar je zelf ook je handen vuil kunt maken en zo je motor beter leren kennen.
Ad Mies zit in sprundel,
Hans Schaap zit in Elburg
Ikzelf zit in Alphen aan den Rijn.

Zeker met alles erop en eraan ben je echt wel een middag of langer bezig (als het wat tegen zou zitten)

Neem anders maar eens contact met een van de drie  om vrijblijvend eens langs te komen en te proeven wat/hoe we te werk gaan. Je kunt er zelf,zoals gezegd, gewoon bij blijven en een handje helpen. Nemen we gewoon even de historie van de motor en zo door, en kunnen bepalen wat er eventueel allemaal bij de beurt moet gebeuren.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 21:01 #11 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic grote beurt transalp xl650v

Jaa zeg... :o...je haalt me de woorden uit de mond
Noem dat maar '''dom'' werk, als niet niet goed gedaan wordt kan het heel vervelend uitpakken...


Um das wat kort door de bocht allemaal. Ik knapte mijn eigen fiets op op mijn 12de (incl 3 versnellingsnaaf demonteren, invetten en monteren) sleutelde toen al beter dan een hoop volwassen prutsers.

Maar daar gaat het niet om. Ik vindt het een hoog bedrag en zou gaan zoeken naar een andere werkplaats of idd binnen de club hulp zoeken (ad of hans).

Wat je wel moet bedenken is dat na 1,5 jaar een echt grote beurt nieuwe remvloeistof, olie, bougies, koelvloeistof,  lucht- en olie-filter met zich meebrengt. Het doorsmeren van de kabels en idd kleppenstellen, evt carbs syncen. Dat is een hoop materiaal en werk vooral met al dat plastic wat in de weg zit. Dus je blijft schrikken van de kosten wanneer je alles door een monteur laat doen. Plastictroep en keienvanger zelf er afhalen scheelt vast al een paar tientjes.

Groeten

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2015 21:16 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic grote beurt transalp xl650v
Maar jij bent die 1%.

;D

Voor jouw voorbeeld kan ik er ook 10 geven die een heel ander beeld schetsen  :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 02:15 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic grote beurt transalp xl650v
Vaak als we geconfronteerd worden met een prijs is het voor vele  vaak  schrikken
de weg naar de schilder, de loodgieter,  de boekhouder de monteur  , advocaat maar ook de dokter  zijn daar niet anders in
het gaat vaak niet zozeer om de kennis maar vooral om de ervaring waar je voor betaalt.
en in die prijs zit ook een stukje risico voor als er toch  iets misgaat. want dan willen we graag genoegdoening

het onderhoud van een motorfiets is een kostenpost die gerekend per km vaak bescheiden is.
kosten als verzekering,brandstof en banden/ketting zijn per km vaak hoger maar die zien we niet zo direct.
spijtig om te zeggen maar als je motorfiets wilt rijden he je nu eenmaal kosten.

zelf sleutelen kan een uitkomst zijn om de arbeidskosten te drukken maar dan moet dat zelf sleutelen je ook wel liggen
de besparing komt vooral naar voren als je er ervaring in krijgt anders kan het nog steeds duurder worden  dan wanneer je het uit besteed aan een ervarings deskundige.

zoals rob aangaf . een inspectie vooraf geeft je een beter beeld wat je aan materiaal kosten kunt verwachten
maak er gebruik van


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 21:52 - 28 mei 2015 21:56 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic grote beurt transalp xl650v
Mja, ik vind 800 wel een heel bedrag, ook al zit er mogelijk een kostenpost 'onvoorzien' al bij in.

Blijkbaar heeft diegene een lijstje in zijn hoofd gehad, aan de hand waarvan hij tot een dergelijk bedrag kwam. Je zou eens kunnen vragen, waaruit al die werkzaamheden/te vervangen onderdelen/vloeistoffen bestaan?

Verder, de Wealer dealers vragen 75 euro per uur. Een motordealer zal daar toch wel een eindje onder zitten nog. Zeg dat er iemand een vollde dag mee bezig is. Is 800, incl. materiaal, nog altijd een kras bedrag.


Bromzie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 22:46 - 28 mei 2015 22:48 #15 door luwe
Beantwoord door luwe in topic grote beurt transalp xl650v
mijn alp 700 grote buurt met ketting en tandwielen en kleppen stellen koste 850 euro's
veel uren gaan naar demonteren en monteren
pas de voorvork lekkage gerepareerd motor zaak 175 euro's
heb het in Elburg bij hans gedaan met begeleiding van hans ongeveer 75 euro's
was voor mij zeer leer saam en gezellig en er is koffie en koeken in Elburg  ;) 8)  (harde worst en kaas )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2015 00:12 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic grote beurt transalp xl650v
Ok, kettingset klantprijs 175 euro. Maar dat is een controle-item, geen standaard grote-beurt handeling.

Een alp of twin ontdoe je in een half uurtje van haar plastic/zadel/tank/luchtfiler. En een half uurtje weer terug erop. Bedenk, het zijn vaardige menschen.


In je gebruikshandleiding staat welke controles/vervangingen gedaan dienen te worden aan de hand van de kilometerstand. Banden/kettingsets ed. zijn slijtagegevoelig onafhankelijk van de kilometerstand. Optioneel dus.

Laat betreffende dealer een gespecificeerde offerte opmaken. Doe dat bij meerder dealers, ter vergelijk. Simple as that  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2015 02:07 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic grote beurt transalp xl650v
een offerte aanvraag  aangaande onderhoud gaat niet helemaal werken omdat niemand van te voren kan inschatten hoe lang  je er mee bezig bent
zaken die  verwijderd moeten worden,vast geroest zijn of op andere wijze meer tijd kosten zijn niet in te schatten maar dat 1/2 uurtje van brombeer gaat het op een XL 650 zeer zeker niet worden.

hooguit een richt prijs en daar moet je het mee doen al.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2015 06:27 #18 door gert
Beantwoord door gert in topic grote beurt transalp xl650v
Waffie(Ad) heeft hierin gelijk. De 650 is een heerlijk betrouwbare motor maar de  kuipdelen zijn verschrikkelijk.
Heb zelf 2x 650 en een 600 en sleutel het liefst aan de 600 binnen Zes schroeven liggen de zijdelen er af en kun je beginnen.
dat is bij de 650 wel anders met zijn schroeven en klik systeem waardoor de delen met elkaar verbonden zijn. Het moet echt met een beetje beleid gedaan worden anders heb je de gebroken nokjes zo in je handen. tevens heeft de 650 nog binnen kuipen ziet er mooi uit maar extra werk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2015 11:51 #19 door Tina Harms
Beantwoord door Tina Harms in topic grote beurt transalp xl650v
Goedendag mensen,

Wat een fijne reacties waar ik inderdaad wat aan heb.

Vorig jaar zijn de banden en de ketting/tandwiel en de accu vervangen. Op de teller staat 43000km en de de motorzaak gaf aan dat iedere 12.000km een grote beurt behoort te worden uitgevoerd. Hij liet ook het schema zien wat in de computer staat.

Nu ben ik als dame absoluut niet bang om mijn handen vies te maken en vind het wel interessant om dit te doen.

Rob jij woont voor mij het dichtste bij ik woon namelijk in Amsterdam. Zou ik een afspraak met jou mogen maken om dit te doen.
Ik begrijp dat het best veel werk is want het is de motor ontmantelen, olie vervangen, filters schoonmaken, bougies vervangen de kleppen stellen. Dus ik hoop dat ik dit met jou samen kan doen dan. En ik wil jou er ook voor betalen, laat dit duidelijk zijn.

Zou je mij via de mail of tel kunnen laten weten hoe of wat? prive mail tinaharms@hotmail.nl of 06 14 75 40 04

Dank jullie wel allen en fijne dag Tina

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2015 12:19 #20 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic grote beurt transalp xl650v
Je hebt mail ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden