grote beurt transalp xl650v

30 mei 2015 08:33 #21 door Streetbikertje
Beantwoord door Streetbikertje in topic grote beurt transalp xl650v
Hallo..

Ik wil je ook wel helpen met onderhoud aan je alp. Incl kleppen stellen..
Als je dat leuk vind kunnen we dat samen doen.. Dan leer je zelf ook nog iets:)

Ik zit in omgeving ter apel..

Hoor het wel en succes;)

Maar 800 kan veeeeeel goedkoper;)

Groetjes danny

Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
CBR 600 Hurricane 1990
1968 Mccormick D439
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2015 21:07 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic grote beurt transalp xl650v

een offerte aanvraag  aangaande onderhoud gaat niet helemaal werken omdat niemand van te voren kan inschatten hoe lang  je er mee bezig bent


Nou ben ik het niet mee eens hoor. Je mag toch wel vragen wat er allemaal aan dat bedrag te grondslag ligt. Ik vind 800 euro echt uit de lucht gegrepen.

Bovendien staan voor allerlei handelingen vaste tijden. Het is aan de werkplaatschef in de gaten te houden dat kosten niet uit de hand lopen. Als iemand 2 uur staat te klooien omdat hij niet weet hoe de kuip van een 650 in elkaar steekt, mag je dat een klant niet in rekening brengen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2015 23:40 #23 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic grote beurt transalp xl650v
beste brombeer,

uiteraard moet je het vragen maar het is altijd een richtprijs.
en de benodigde tijd is dan wel beschreven , de praktijk is anders
als je het werk uitvoert  zoals honda heeft beschreven en beleeft mag je werken aan een hele schone motorfiets waarbij alles  gemakkelijk en easy los gaat, niets afbreekt en er geen vervelende acc in de weg zitten
ik denk dat ook jij wel beter weet :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 09:44 #24 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic grote beurt transalp xl650v
Mijn Neef heeft in 2005 een 650 nieuw gekocht, bij deze zijn de kleppen door de dealer gesteld bij 15000 km (twee uitlaatklepjes iets gesteld).
Hij heeft nu bijna 90.000 op de teller staan, kleppen zijn nooit weer gesteld, het enige wat die motor aan onderhoud heeft gehad is elk jaar nieuwe olie en oliefilter, en één keer een nieuw luchtfilter (K&N).
Als de TA650 elke 12000 km (vlgs Tina) een grote beurt moet hebben met kleppenstellen/controle dan zou mijn neef 6x kleppenstellen overgeslagen hebben.  6x800 euro= 4800 euro !!
Die TA van m'n neef loopt nog prima, als hij nou vandaag de kleppen checkt en evt. bij zou stellen, dan kan hij van het uitgespaarde geld bij inruil van z'n TA zo'n beetje een nieuwe motor kopen !  :o

Nou ben ik geen voorstander van het verwaarlozen van een motor hoor, maar ik liet die kleppen eens in de 30.000 km of zo stellen, in mijn ogen bij een TA 650 meer dan zat ! Beetje afhankelijk hoeveel zo'n motor op z'n donder krijgt, maar de meeste vrouwen rijden uiterst "blokvriendelijk". ::) :) ;)

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 11:25 #25 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic grote beurt transalp xl650v
beste geert alp 2

ik begrijp je reactie  maar  ik  vind het risico te groot om  op die manier te werk te gaan
ook is  je berekening omtrent besparing is onjuist

de kosten van de genoemde 800 euri betreft het gehele onderhoud en niet alleen de kleppen controleren.
als je in jouw visie  het gehele onderhoud niet volgens voorschrift uit wil voeren dan heb je misschien gelijk maar dan moet er ook geen enkele storing komen of erger iets stuk gaan
een vastgelopen blok kost je  namelijk veel meer

ik  noem een gelijikwaardig voorbeeld

als je 2 jaar geen onderhoud en inspectie doet aan een vliegtuig wil ook niet zeggen dat ze neer gaat storten maar wil  jij er nog in mee.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 11:43 #26 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic grote beurt transalp xl650v
ik ben het eens met waffie maar de geschiedenis is wel als bij geert alp 2

naja ik heb wel eens gesychroniseerd.

ik heb ook wel eens de hele motor gedemonteerd(ja een xl650 dus het kost idd tijd) om de klep spelling te controleren maar de dop uit het blok wilde er niet uit >:(

kon alles er weer op zonder dat er iets veranderd was :o

dus in de praktijk blijft de 650 wel rijden maar is het slim? ik ben geneigd te zeggen dat honda het niet voor niets voorschrijft.

Mijn Neef heeft in 2005 een 650 nieuw gekocht, bij deze zijn de kleppen door de dealer gesteld bij 15000 km (twee uitlaatklepjes iets gesteld).
Hij heeft nu bijna 90.000 op de teller staan, kleppen zijn nooit weer gesteld, het enige wat die motor aan onderhoud heeft gehad is elk jaar nieuwe olie en oliefilter, en één keer een nieuw luchtfilter (K&N).
Als de TA650 elke 12000 km (vlgs Tina) een grote beurt moet hebben met kleppenstellen/controle dan zou mijn neef 6x kleppenstellen overgeslagen hebben.  6x800 euro= 4800 euro !!
Die TA van m'n neef loopt nog prima, als hij nou vandaag de kleppen checkt en evt. bij zou stellen, dan kan hij van het uitgespaarde geld bij inruil van z'n TA zo'n beetje een nieuwe motor kopen !  :o

Nou ben ik geen voorstander van het verwaarlozen van een motor hoor, maar ik liet die kleppen eens in de 30.000 km of zo stellen, in mijn ogen bij een TA 650 meer dan zat ! Beetje afhankelijk hoeveel zo'n motor op z'n donder krijgt, maar de meeste vrouwen rijden uiterst "blokvriendelijk". ::) :) ;)


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 12:59 #27 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic grote beurt transalp xl650v


ik heb ook wel eens de hele motor gedemonteerd(ja een xl650 dus het kost idd tijd) om de klep spelling te controleren maar de dop uit het blok wilde er niet uit >:(

kon alles er weer op zonder dat er iets veranderd was :o


Das dan erg jammer want je kunt gewoon met het achterwiel het vliegwiel 'op tijd' zetten. Ik neem aan dat de grote dop er niet uit ging maar de kleine wel. Anders kan het zijdeksel er nog af. Waar een wil is....

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 14:02 #28 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic grote beurt transalp xl650v
:o
ik heb het toen niet meer gedaan, maar idd het was is de grote

maar ik ga binnen kort naar Ad voor het onderhouds pakket en nieuwe banden,

on topic overigens is dat dus de manier om het betaalbaar te houden ;)


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 15:43 #29 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic grote beurt transalp xl650v


een vastgelopen blok kost je  namelijk veel meer


Een vastgelopen TA blok omdat je de kleppen niet op tijd stelde, lijkt me stug Waffie.  Voordat dat gebeurt zijn er eerst wel wat andere symptomen merkbaar hoor, maar goed.

En die 6x800 euro zijn natuurlijk overdreven, maar 6 x 500 zijn het wel, nog altijd (te) veel geld in mijn ogen.

Ik rijdt al meer dan 30 jaar motor, ik denk alles bij elkaar zo'n half miljoen kilometer, en heb mijn motoren altijd zelf onderhouden, één keer heb ik kleppen gesteld van m'n CBR 1000 nadat ik de distributiekettingspanner toch moest vervangen, maar verder nooit, ik heb verder nog nooit een motorisch probleem gehad met een motor (hoofdzakelijk Honda's).
De meeste motoren heb ik toch tussen de 25.000 en 50.000km mee gereden.
Ik geloof niet dat ik hier iets heel verkeerds mee heb gedaan.

Nog een voorbeeld, ik heb al 28 jaar een Honda DAX 110, die heeft meer dan een ton gelopen, de 2 klepjes kijk ik soms wel eens even naar met een voelmaatje, omdat het bij deze dingen zo supersimpel is (5 minuten werk hooguit), maar ik heb ze nog nooit hoeven stellen, er verandert gewoon niets aan !  Honda maakt wat dat betreft gewoon supergoed spul in mijn ogen.

De vergelijking met een vliegtuig is een beetje mank, ik vergelijk het liever met te fietsen gaan met een slappe ketting of zo.
Als ik Tina was, zou ik de kleppen checken/stellen, en dan de eerste 30.000 km zeker niet weer.

Dat is mijn advies, en daar zult u het mee moeten doen !  ;D
Geert

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 16:11 - 31 mei 2015 16:15 #30 door PimW
Beantwoord door PimW in topic grote beurt transalp xl650v
Maar 25-50k is niet echt een motorleven.

Wie weet watvoor narigheid de volgende eigenaar ervaren heeft!

Moet je met een korreltje zout nemen, maar er zijn ook veel jongens in de offroad wereld die een nieuwe motor kopen, twee jaar zonder onderhoud rijden en het ding dan verkpen. Vervolgens op fora brullen dat die 450 echt niet zo nauw komt met het onderhoud...
Nee bij jou niet, maar bij de volgende eigenaar wel :)

Wil je je motor goed onderhouden dan moet je controles uitvoeren, namelijk bij Honda zegt men dat als je die controle binnen de intervallen uitvoerd je een garantie op de levensduur van de machine krijgt. Kn je dat zelf dan kost het je een hoop tijd (afhankelijk van het model), kun je dat niet zelf dan ben je afhankelijk van de motorzaak.

Maar net als met olie kun je hier eigenlijk niets zinnigs over zeggen omdat het effect van goedkope of dure olie pas na weetik hoeveel km zichtbaar word (of niet). Daarbij is geen enkele motor met elkaar te vergelijken wbt motorgebruik dus...

Mijn motor is niet stuk dus ik doe alles goed is bs.  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.224 seconden