Tandje meer?

07 juni 2015 20:05 #1 door guman007
Tandje meer? werd gestart door guman007
Iemand ervaring met een tandje meer vooraan bij een 600? Bij mijn AT ws dit geen probleem. Ik ga volgende maand naar de Franse Alpen en voor ik daar ben zijn er wel wat lange stukken rechtdoor.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 20:10 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Tandje meer?
Ja heb ik erop zitten en bevalt prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 21:04 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Tandje meer?
Ja hoor geen probleem. Op geen enkele motor, trouwens.

Je krijgt wat meer snelheid of andersom, lagere toerentallen per versnelling. Aan de andere kant verlies je wat vermogen door de langere overbrenging.


Have fun!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2015 21:10 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Tandje meer?
Super relaxt op de snelweg, kun je normale snelheden aanhouden zonder het gevoel dat je de Alp aan het vermoorden bent. Merk zelf ook niet zoveel van het genoemde vermogensverlies (wat je niet hebt kun je ook niet kwijtraken ;D ).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 15:58 #5 door guman007
Beantwoord door guman007 in topic Tandje meer?
Nu zie ik bij wmoto dat ze twee tandjes meer ook verkopen...Dat lijkt mij misschien wat veel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 19:01 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Tandje meer?
Alles kan, maar dat ga je echt merken.

Het is een rekensommetje. Een Alp heeft een eindoverbrenging van 15/47 tandwielen. Dat is 47:15=3,13. Ruwweg betekent dat, dat als je voor 1 tand groter gaat (47:16), de verhouding 2,93 is. Dat blijft bij ongeveer 1 op 3. Andersom betekent dat, dat je het zelfde effect kunt bereiken door vóór een 15'er te houden en achter 3 groter te gaan, een 50'er tandwiel. De verhouding gaat dan iets omhoog, 1 op 3,3 (relatief iets korter). Met een 49'er kom je iets dichter bij origineel, 1 op 3,2.

17'er erop = 2,76. Dat is zo'n beetje 10% en dat lijkt niet veel, maar die geldt ook voor de overbrenging in de versnellingsbak!

Wegrijden in 1 zal flink trager gaan en moet je wat meer slippen denk ik. Wegknallen bij een verkeerslicht word een stuk minder spannend. Maar ach, op de snelweg..

Maar, het kan wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 19:47 #7 door guman007
Beantwoord door guman007 in topic Tandje meer?
Bedankt! Ik zal het maar bij eentje houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 20:39 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Tandje meer?
met twee tanden groter aan de voorkant krijg je waarschijnlijk ook last dat je ketting tegen die metalen bescherm rand in dat tandwielkapje gaat lopen.  hier nog een leuke site om alle verschillen te bekijken,  www.gearingcommander.com/

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden