Nokkenasketting of Koppeling en CDI

08 juni 2015 12:59 #1 door jeroenmeertens
Nokkenasketting of Koppeling en CDI werd gestart door jeroenmeertens
Hallo daar,

Ik heb de transalp (die blijkbaar van DokterNinja was) nu 2 weken in mijn bezit en heb ondertussen preventief vervangen of omdat het versleten was: Olie, oliefilter, luchtfilter, ketting en tandwielen, accu.

Jammer genoeg hoor ik soms tijdens het rijden of stilstaan, koud of warm maakt niet uit, een tikkend geluid in het motorblok.

we dachten hierbij als eerste aan de kleppen. Deze zijn gecontroleerd en gesteld en stonden zelfs wat aan de strakke kant dus daar komt het tikken niet van.

Nu denken we zelf aan de nokkenasketting die te slap zou staan maar met 60k kilometer is dit wel vroeg ofniet?
Op het forum lezen we ook over het inslijten van de koppeling ofzo?

Als laatste is 1 van de CDI's kapot gegaan vrijdag, opeens viel de toerenteller en het vermogen weg en haalde amper de 100 wat dus duidelijk de symptomen zijn van een kapotte cdi.

Wie o wie heeft raad voor deze tik en is het normaal dat de cdi na 60k/28jaar kapot gaat?

Groetjes Jeroen

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 13:05 #2 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Nokkenasketting of Koppeling en CDI
In een CDI zitten bepaalde onderdelen die ze elco's noemen en die kunnen net als batterijen een keer leeg komen te staan en dan is het gebeurd, kan ook van doorzitten komen dat de aansluiting afgebroken is binnen in de CDI, ligt eraan of je een staande of liggende houderrubber onder je zadel hebt.
heb zelf een CDI moeten vervangen na pakweg 15.000km is gewoon toeval want de andere loopt al jaren mee. over de nokkenasketting weet ik niet veel te vertellen maar daar weten andere ervaringsdeskundigen meer van te verkondigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 13:18 #3 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Nokkenasketting of Koppeling en CDI
Bedankt voor je snelle reactie Dropken,

De CDI's zijn al omgezet naar horizontale positie zodat ze dus lager komen te liggen dus de connectors zijn het denk ik niet. De elco's zou wel kunnen idd.

Hij doet het soms wel en rijdt hij goed voor een half uur, en dan valt hij weer weg, en komt ook weer terug. Zou ook nog slecht contact ergens kunnen zijn gok ik?

Heb je trouwens een originele CDI genomen of vervangen door die digitale dual line waar ik zoveel over lees?

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 15:03 #4 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Nokkenasketting of Koppeling en CDI
heb uit kostenoverweging toen een gewone CDI genomen achteraf zou ik de digitale genomen hebben want dan heb je al die ongein in wezen niet meer en ben je op den duur goedkoper uit. In Duitsland bij Ebay vind je de gewone CDI nu voor ongeveer 60 euro nieuw aftermarket en ik heb daar wel goede ervaringen mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 16:11 #5 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Nokkenasketting of Koppeling en CDI
dus jij zou me toch de digital dual line aanraden? en best beide vervangen dan toch?

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 16:44 #6 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Nokkenasketting of Koppeling en CDI
als je nog geen nieuwe gekocht hebt zou ik die digitale zeker aanraden. Het uitvallen van de toerenteller en vermogenverlies lopen op een cylinder en schokkerig lopen dat wijst op CDI probleem. Je kunt de CDI's onderling wisselen en kijken of het dan beter gaat, weet je of er maar een kapot is of beide. Dan kijken wat je kunt of wilt investeren maar ga je voor lange duurtermijn zou ik echt de digitale nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 19:40 #7 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Nokkenasketting of Koppeling en CDI
+1 voor de digitale, ze zijn goedkoper dan origineel Honda en ik rij er al een tijd lang probleemloos mee rond. De distributieketting zou na 60K nog goed moeten zijn, afgaande aan mijn oude blok maar ja das geen garantie natuurlijk.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 22:46 #8 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Nokkenasketting of Koppeling en CDI
Bedankt voor de tips, waarschijnlijk binnenkort dan even 2 digitale cdi's bestellen  ;)

60k vind ik ook weinig voor de distributieketting maar ik zou niet weten waar het tikken anders vandaan zou komen  :-\

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2015 12:37 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nokkenasketting of Koppeling en CDI
tikken kan altijd van alles en nog wat zijn  :-\
Op afstand beoordelen is dan altijd lastig, omdat iedereen het anders zou beschrijven als ze het horen.....

CDI's willen, zeker van de 600, nog wel eens ogenschijnlijk willekeurig de brui eraan geven.
Maar als het gebeurd, probeer ook altijd even de spanningsregelaar te controleren. Als die namelijk de veroorzaker is, zal een vervanger ook niet al te lang houdbaar zijn.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2015 13:56 #10 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Nokkenasketting of Koppeling en CDI
Bedankt voor de tip Rob, zou inderdaad zonde zijn om 2 nieuwe dure CDI's te bestellen en dat ze dan weer snel sneuvelen door een spanningsregelaar.

Over het blok heb je gelijk. het kan vanalles zijn. Ik denk dat ik ook even de koppeling ga controleren en de ketting, maar als ik er niet uitkom tja, dan toch maar even naar de dealer gok ik.

Groet Jeroen

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2015 12:20 #11 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Nokkenasketting of Koppeling en CDI
even een update. Heb beide klepdeksels dit weekend eraf gehaald en de uitstekende stukken bij de nokkenas kettingspanners gemeten en deze kwame uit op 6.5mm en 8.5mm. Nu schrijft Haynes dat bij 7mm de ketting vervangen moet worden.

Dus 1 ketting moet sws vervangen worden en hopelijk kwam daar ook het tikken van, de andere lijkt me beter om ook maar in 1 keer te vervangen.

De vraag nu alleen: moeten de spanners ook vervangen worden? Ik ben van mening van niet aangezien de spanner, als hij goed ontworpen is, gewoon in het elastisch gebied van de veer werkt.

wat denken jullie over de spanners en de hoeveelheid uitsteek?

Groet Jeroen

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2015 13:48 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Nokkenasketting of Koppeling en CDI
als de motorfiets 60000 km heeft gelopen likt het me onwaarschijnlijk dat de distributie ketting versleten kan zijn.
maar als jij goed gemeten hebt  zou je beiden moeten vervangen
gangbaar is spanners ook mee te nemen.

denk echter aan de kosten want beiden spanners en dergelijke + kettingen kost je ca 375 euri en dan moeten ze er nog in

koppelingshuis moet er dan ook af en wat ga je dan weer doen met de koppeling ( gelijk vernieuwen of niet?)
en zo blijf je bezig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2015 14:10 #13 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Nokkenasketting of Koppeling en CDI
Wanneer je de boel los hebt om de kettingen te vervangen zie je snel genoeg of de spanners ingesleten zijn. Je kunt dan bepalen of vervanging nodig is of je vervangt alleen de veer van de spanner wanneer de rest er goed uitziet.
Tip je hoeft niet dat pennetje in het gaatje te prutsen om de spanner er uit te halen, dat gaat nl erg lastig. Je kan de pen er makkelijker indoen wanneer de spanner uit het blok is. De pen moet er nl wel in tijdens de montage.
Nog een tip, ga voorzichtig en secuur te werk bij het loshalen van de koppeling. Je moet een randje van de moer terugtikken/buigen en dat kan misgaan wanneer je niet netjes tussen de as en de rand van de moer kan komen en je geduld verliest. Je tikt de boel dan vaster ipv los.


Succes,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2015 16:41 #14 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Nokkenasketting of Koppeling en CDI
@Waffie Dat is wat ik ook dacht, daarom denk ik dat hij het klokje rond is gegaan. 160k is veel realistiser lijkt me. De spanners zal ik dan idd moeten bekijken als ze eruit zijn.

Het werk doe ik allemaal zelf dus dat drukt de kosten, is niet echt haast bij dus hij staat al half uit elkaar bij mijn ouders ;)
kettingen heb ik gekregen via japparts voor 80 euro per stuk. de spanners moet ik dan idd kijken waar ik ze voor ene leuk prijsje kan krijgen.

koppeling moet ik bekijken maar zou normaal nog goed zijn + koppeling vervangen is niet zoveel werk :D

@Ien dat was inderdaad ook mijn plan, eerst even eruit en dan zie ik wel of ze vervangen moeten worden of niet. Normaal werkt de veer toch in het elastische gebied dus zou die niet uitgerekt (verlengd) moeten worden?

Bedankt voor de tip, had al veel problemen gehoord i.v.m. dat pinnetje inderdaad.
Goed dat je het zegt van de koppeling, klinkt alsof ik voorzichtiger moet zijn dan de koppeling van mijn kdx, die vliegt eraf met de luchtsleutel :D

Groet Jeroen


Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2015 17:54 #15 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Nokkenasketting of Koppeling en CDI

@Ien dat was inderdaad ook mijn plan, eerst even eruit en dan zie ik wel of ze vervangen moeten worden of niet. Normaal werkt de veer toch in het elastische gebied dus zou die niet uitgerekt (verlengd) moeten worden?

Ik keek ff naar de onderdelen op cmsnl.com en zag dat de veer los te krijgen is dus wil je op een goedkope manier op safe spelen kun je dat doen. Een veer wil wel kracht verliezen nl

Succes
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden