Wat zijn de voor-/nadelen van tubeless band t.o.v. band met binnenband ?

09 juni 2015 15:33 #1 door Ceetje
Beste forumleden,

Omdat ik nieuwe banden moet aanschaffen, vraag ik me af wat de voor- en/of nadelen zijn van een tubeless band in vergelijking met een band met binnenband.

Groetsel, Ceetje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2015 16:28 #2 door dropken
de alpjes hebben allemaal een binnenband nodig dus is dit geen optie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2015 16:49 #3 door Mirko

de alpjes hebben allemaal een binnenband nodig dus is dit geen optie


De meeste banden zijn tubeless maar, zoals  hierboven al staat heeft een Transalp spaken en dus altijd een binnenband nodig.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2015 16:52 #4 door Waffie
Het nadeel van een tube type band  zorgt ervoor dat er ten alle tijde een binnenband nodig zal zijn om deze luchtdicht te houden.

het voordeel van een tubeless band is dat deze zelf ook al een lucht dichte laag mee gekregen heeft maar als voorwaarde wel op een lucht dichte velg gemonteerd dient te worden om van dit voordeel gebruik te maken 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2015 17:30 #5 door Ceetje
Dan is mijn vraag bij deze beantwoord.    :)  Ik wist niet dat de transalp een binnenband nodig had. Nu dus wel.  ;) Allen bedankt voor de reactie's.

Groetsel, Ceetje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2015 23:01 #6 door davey400
Voor de duidelijkheid:
Ligt dus niet zozeer aan de TransAlp, maar aan het gebruik van spaakwielen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2015 23:17 #7 door kees

..waarbij er ook weer uitzonderingen op de regel zijn,

De gehele BMW GS-serie bijvoorbeeld, heeft ondanks spaken, een tubeless velg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2015 11:45 #8 door dropken
maar die spaken zitten ook heel anders in het wiel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2015 23:06 #9 door SAH
Bij mtb's is het al jaren vrij gebruikelijk. Hetzij met een specifieke velg (met twee kamers), hetzij met een speciaal velglint en een beetje latex.

Is zoiets niet beschikbaar voor motorvelgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2015 23:14 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Wat zijn de voor-/nadelen van tubeless band t.o.v. band met binnenband ?
Jawel, dat bestaat idd voor motorvelgen ook wel, maar als ik 't goed begrepen heb is het niet alleen de afdichting van de spaakgaten waar je mee te maken hebt, maar bij een TT velg is het velgbed ook anders dan bij een TL velg, dus wellicht dat daar ook wat lekkage op gaat treden  :-\

Misschien kan Waffie eea nog verduidelijken en/of wat meer over vertellen  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2015 23:19 #11 door kees
Klopt, volgens mij zit daar dan een rand op die de hiel van de band tegen de velgrand drukt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2015 15:11 #12 door Waffie
er zijn ook velgen waarbij er een afdichting over de spaak gaten (tape) is aangebracht (ktm1190) o maar het is niet zo dat iedere velg een hub rand heeft

het is wel veiliger want  mocht de tubeless toch lek raken  blijft deze op zijn plaats zitten

voorbij bij het nemen van een bocht wordt de hiel van een band naar binnen gedrukt

lucht is dus erg belangrijk omdat dit het enige is wat de band stevigheid biedt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2015 18:56 #13 door Ceetje
Het achterwiel is toch 17 " ?

Groetsel, Ceetje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2015 20:08 #14 door kees
Klopt.

Alle typen Alp hebben een achterband maat (b. x h. x dia) 130 - 80 - 17".


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2015 20:32 #15 door Ceetje
Dank je wel, Brombeer. Ik heb trouwens de Michelin T 63 besteld. Ben benieuwd hoe die zich gaan houden.  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2015 20:39 #16 door len_tour
Um mijn 93'er heeft 120 breed, maar daar is idd wel wat verwarring over. Waffie heeft weer meer info of gebruik de zoekfunctie van het forum ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2015 22:35 #17 door Ceetje
Oh, mijn transalp uit 1993 heeft wel een 130-er  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2015 22:36 #18 door kees

Um mijn 93'er heeft 120 breed, maar daar is idd wel wat verwarring over.


Lennert, ik heb wat verder rond gekeken en ik begrijp wat je bedoelt. Ik refereer zelf naar Haynes en een web-bron.

Laat ik dan dit zeggen, een 130 band (10mm breder dan de 120) kan verder straffeloos worden gemonteerd en het heeft verder geen invloed op de handelbaarheid en/of veiligheid van de motor.

Het is mogelijk een paar euro duurder, maar het staat sosieso 'dikker'. Maar, Waffie zijn input kan hier wel de spec rechtzetten  ;)

De T63 is trouwens verder een prima band. En voor een nop, is hij erg slijtvast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2015 10:48 #19 door len_tour
Je hebt gelijk Brom, ik heb met een 130 michelin sirac (wegband met offroad uitstraling) gereden (advies motorzaak, die kijken ook maar in de computer) maar toen ik een 120 mitas e09 er om gooide ging het sturen makkelijker/fijner. Nu zit er een Mefo stonemaster 120 breed onder maar die is van nop tot nop breder dan de 130 sirac.

Waffies uitleg:
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7395.msg66004#msg66004

En over banden raak je nooit uitgepraat

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2015 21:04 #20 door kees
Er zit inderdaad verschil in welke referentie een fabrikant als breedte neemt.

Op zich wil het niet per se betekenen dat een bredere band minder bol staat en dus lastiger instuurt. Het heeft ook te maken met d vorm van verschillende banden, en het hoogte percentage.

Ik heb net een 150 achterband besteld voor de AT. Als ik bij 80 blijf, is hij wat hoger (grotere omtrek ook) dus ik nam een 70. Die is juist iets lager en daarmee ook wat korter dan origineel. Die zal dan inderdaad ook iets vlakker zijn over de breedte.

Inderdaad, bandjes.. gummen moet je d'r mee :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden