Ha allemaal,
Ik heb al een tijdje wat startproblemen met mijn Transalp uit '99 waarbij de accu telkens in een periode van een week ongeveer al zo leeg was dat de startmotor binnen een halve seconden al stilviel. De accu is recent vervangen omdat ik dacht dat het probleem daar lag, maar het probleem blijft bestaan. Gisteren gemeten voor een lekstroom (had ik veel eerder moeten doen) en er blijkt zo'n 3 mA weg te lekken uit de accu, met een volledig opgeladen accu is dit zo'n 3,4 mA. Dat leek me wel behoorlijk veel dus ben ik mbv het draadboomschema (
deze
) de oorzaak gaan achterhalen.
De lekstroom was volledig weg bij het lostrekken van de Main Fuse naast de accu. Door in dat pinnetje de vier polen afzonderlijk te verbinden ben ik erachter gekomen dat de lekstroom weer begint te lopen als ik de pinnetjes van de rode draad verbind, dus de Ignition Switch. Helaas is het contactslot logischerwijs nogal hufterproof beveiligd dus daar kom ik niet zo makkelijk bij. Het lijkt mij dat als het contactslot volledig uit staat er geen lekstroom door mag lopen? Ik heb nog alle zekeringen in het kastje naast het slot los getrokken om te kijken of ik daar verschil merkte, maar met alle zekeringen eruit liep er nog steeds lekstroom. Het lijkt dus echt in het slot zelf te zitten.
Nu kan ik wel m'n halve motor demonteren om bij het contactslot te komen en die eventueel vervangen, maar voordat ik met een dergelijk project begin dacht ik hier even om advies te vragen. Wie weet is het een bekend probleem dat veel makkelijker op te lossen is. Via de zoekfunctie ben ik in ieder geval niet veel wijzer geworden.
Alvast bedankt!