Tril/ schuddende Transalp 600

20 juni 2015 16:46 #1 door PietFolkertsma
Tril/ schuddende Transalp 600 werd gestart door PietFolkertsma
Hallo,

Ik heb nu zo'n 2000km rijervaring met mijn 1992 transalp 600, maar hij rijd nog niet naar wens.
Ik heb last van een trilling, voornamelijk op toer/ cruis snelheden rond de 50 a 80. laag in toeren in de 4 of 5e versnelling.
ook als ik de motor laat uitrollen vanaf 80kmph met de motor uit is de trilling er nog steeds.
De hele motor shud even, en er lijkt een soort ritme in te zitten.

zit niet in het motorblok, die loopt goed en bij stilstand gas geven trilt de motor niet.

Mijn voorband heb ik deze week vervangen voor een heidenau k60, die is goed en gebalanceerd. (nu al weer 350km mee gereden)
Kettingset heb vandaag ook vervangen, een setje van AD Mies.  dus dat is ook alllemaal prima.
In de oude kettingset zaten schakels vast geroest, en die gingen erg zwaar. met de tang moest ik ze los maken, en daarom heb ik maar een nieuwe set geplast. aangezien ik dacht dat het trillen werd veroorzaakt door de vast zittende schakels.
Maar hellaas naar een proefritje van 30km blijkt de trilling nog steeds aanwezig.


Ik heb zonet de motor op de bok gezet en in de tweede versnelling gedaan, en het gas vast gezet op 4.000 toeren.
Toen ik achter de motor stond viel mij op dat de achterband slingert, ook lijkt er een klein hoogte verschil in de band te zitten.
Velg lijkt wel gewoon recht, is echt de band die slingert.
Band is een Michelin anakee 2 uit 2009.  Met nog wel 4 mm profiel hellaas.

Zou dit de oorzaak van het schudden kunnen zijn??

Gr Piet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2015 17:22 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Tril/ schuddende Transalp 600
Ja.

Balanceren helpt maar tot zover. Je hebt van die banden..  :'(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2015 18:19 #3 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Tril/ schuddende Transalp 600
I'm with brommie hierboven. Hoogteslag in je band, wennen of vervangen.

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2015 21:01 #4 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Tril/ schuddende Transalp 600
Toch een heel grote kans dat het de banden zijn ja. De k60 is geen rustige band, en er zit soms een minder exemplaar tussen lijk het.

Ik ben gee  pro maar zpu de band opnieuw monteren helpen?

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2015 21:28 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Tril/ schuddende Transalp 600
Nou is het wel zo, dat als je het achterwiel onbelast laat draaien, er altijd een 'judder' optreedt en dan gaat de motor flink schudden. Dat komt door verschillende gewichtverschillen (buitenband/binnenband/ventiel/ketting etc.) die onder rij-omstandigheden op de weg gedempt worden.

Je kunt gemakkelijk en veilig slag in velg en/of band en hoogteverschil meten. Zet de brommert op de bok, in vrij. Neem een liniaal o.i.d. , en leg deze op de achterbrug, tussen achterveer en band. Draai het wiel rond terwijl je de liniaal na iedere omwenteling steeds dichter bij de band schuift. Als de band onrond is, zal deze ergens de linaal raken.

Om een slag op te sporen doe je het zelfde, ook met een liniaal op de achterbrug, maar dan van opzij. Je kunt dan de rechtheid van de velg meten, en/of van de band.

Vraag:

- staat je achterveer misschien wat hard? Harde vering kan dit effect versterken. Je kunt dit varieren?

- wat is de bandenspanning nu in de achterband? Je kunt dit varieren en kijken of het effect heeft.


Bromz.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2015 21:48 #6 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Tril/ schuddende Transalp 600
Wanneer je band slingert zou ik kijken of hij wel goed 'gezet' is. Er zou een rand op de band moeten zitten waaraan je kan zien of hij netjes overal op dezelfde afstand van de velg zit. Het kan natuurlijk zijn dat de band uit vorm is door te lang stilstaan met te weinig spanning. Je kan proberen de band leeg te laten lopen en dan rond de velg inspuiten met een zeep achtig iets en dan tot een bar of 6 oppompen om te kijken of de band weer goed op de velg schiet.

Trillen kan heel goed van de scout komen. Tis grof profiel dus dat voel je wanneer je fijn van zintuigen bent.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2015 22:36 #7 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Tril/ schuddende Transalp 600
Voor de duidelijkheid.

Het schudden is er altijd al geweest.
Hellaas niet opgevallen met de test rit, maar naar wat meer kilometers en wat rustigere rijstijl kwam ik er achter.

De voorband is alleen een k60 band.  die heb ik deze week nieuw erop gekregen. (oude was versleten)
de achterband zat al op de motor en is een anakee 2.
kettingset vandaag nieuw op gezet.


Ja, de band zit niet goed op de velg. ik zie dat randje van de band slingeren ten opzichte van de velg rand.
zal proberen om de lucht eruit te laten en dan opniew op te pompen 



Was zoiezo van plan om de band te vervangen voor mijn vakantie naar italy, aangezien de band nogal snel lijkt te slijten. (2009 bandje)
Maar denk dat ik hem nu maar meteen moet vervangen voor een k60scout
En ook maar lagers vervangen.
iemand een goedkoop adres voor lager+ keeringen en ook van de tandwiel krans


Hoop wel dat dit het is.



De achterband slingert, en dat moet dus ook wel de oorzaak zijn van het trillen lijkt mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2015 22:56 #8 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Tril/ schuddende Transalp 600
Voor lagers en keerringen zijn bij een goede lagerhandellaar te koop. FF google en je vindt wel wat in de buurt. Succes!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2015 23:07 - 20 juni 2015 23:10 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Tril/ schuddende Transalp 600
Japparts, of de lokale lagerboer.

Je moet hebben voor: 2x 6202 2rs.
achter: 2x 6203 2rs, 1x 6204 2rs.

Naaf van het achterwiel een beetje warm maken met de verfstripper helpt een hoop bij demontage.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2015 11:36 #10 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Tril/ schuddende Transalp 600
Bedankt,

Weet je de keeringen maat ook?  hoef ik het wiel er niet weer uit te halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2015 12:52 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Tril/ schuddende Transalp 600
keerring  remschijf zijde 40 x 25 x 7 en de andere is dus danig afwijkend dat deze alleen origineel is te krijgen

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2015 16:25 #12 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Tril/ schuddende Transalp 600
Zal maandag meteen een k60 scout achterband bestellen, en de lagers ook vervangen.

Zou het een goed idee zijn om die crush rubbers te vervangen?
Wanneer zijn die eigenlijk stuk versleten??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2015 16:32 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Tril/ schuddende Transalp 600
Over smaak valt niet te twisten dus dat zal ik niet doen, maar

Er zijn betere alternatieven dan die Heidenau grafband  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2015 16:46 #14 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Tril/ schuddende Transalp 600

Zou het een goed idee zijn om die crush rubbers te vervangen?
Wanneer zijn die eigenlijk stuk versleten??


Volgens mij gaan die niet zo snel. Wanneer je graag prutst kun je beter de lagers van de prolink invetten/vervangen/controleren (vaak vergetenonderdeel). Mocht je ze vervangen wil ik de oude wel, heb twee die zonder 'bruggetje'  ;)

Zie dat je uit Fryslan komt. De boer motorenimport in Liwadden heeft de lagers en keerring die van het tandwiel idd niet maar die kun je ertegenover bij motorado vast wel krijgen/bestellen.

Groeten, Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2015 20:30 #15 door PietFolkertsma
Beantwoord door PietFolkertsma in topic Tril/ schuddende Transalp 600
Mijn K60 Heidenau voor band bevalt mij tot nu toe anders prima (400km gereden)
Ik rij graag naast de weg, dus dan ist een mooie band. want stuurt nog best goed voor zo'n grof profiel band.


Ja kom uit fryslan, kwam laast wel telkens een transalp 600 tegen bij leeuwarden. met wat donke rood achtige kleur en koffers, met oud type kuip.
ben jij dat?

Lagers word geregeld. band ook.

Laat weten hoe het gaat na montage van de nieuwe band. hoop voor het beste

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2015 21:38 #16 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Tril/ schuddende Transalp 600
hallo piet,

Als je zoekt op: hobbelen transalp, vindt je nog enige informatie......
Kijk maar of je daar iets verder mee komt.

Succes

vriendelijke groet
Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2015 15:53 #17 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Tril/ schuddende Transalp 600

Ja kom uit fryslan, kwam laast wel telkens een transalp 600 tegen bij leeuwarden. met wat donke rood achtige kleur en koffers, met oud type kuip.
ben jij dat?

Nope, groene transalp, meestal niet gelijk herkenbaar als alp omdat er een enduro-lampje, hoog spatbord en minder plastic opzit.

Succes

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.238 seconden