Spanningsregelaar nummer 1277

22 juni 2015 17:05 #1 door Oldtimer
Spanningsregelaar nummer 1277 werd gestart door Oldtimer
Heel veel over te doen en nog steeds een van de kritische onderdelen van onze alpjes.
Maar er is nogal wat aftermarket verkrijgbaar en dan loop je tegen het volgende probleem aan.

Deze SR's hebben in plaats van 3 maar 2 uitgaande draden en nieuwsgierig als ik ben, even gekeken waar die 3e draad nu eigenlijk voor is.
Ik heb even de massa en de 3e draad in beeld gebracht door een kleurtje te geven.
De rood gekleurde lijn is van deze 3e draad, en die gaat naar verschillende  delen in het circuit, zoals remlicht, knipperlicht enz.
De groene is de massa en de overgebleven draad is natuurlijk de + draad die naar de accu gaat.

Wat is nu de functie van deze rode lijn/draad. Een 2e + uitgang die separaat naar de diverse punten gaat, naast de "master" die de accu moet laden.
Wanneer je dus een aftermarket SR hebt, zou je de overgebleven loze aansluiting moet koppelen met de uitgaande + op de SR.

Wie het weet mag het zeggen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2015 09:17 #2 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Spanningsregelaar nummer 1277
Ik ben geen vonkentrekker, maar stiekem wel een beetje werktuigbouwkundige.

Een spanningsregelaar met 2 draden, hoort (denk ik) bij een 1 fase dynamo. Op onze TA zit een 3 fase dynamo met 3 gele draden. Als je die 3 draden op 2 aansluitingen monteert, moet dat volgens mij gewoon netjes gelijkgericht moeten worden. Punt is alleen dat je niet het volledige vermogen van de dynamo gebruikt.

Wat je op de tekening ziet, met de gekleurde draden, is zover ik kan bepalen alleen maar verdeling van de gelijkgerichte fasen (vermogen).

De vraag is, de SR met 2 uitgangsdraden heeft ook 2 ingangsdraden uit de dynamo?

“Never Stop Exploring”

26 juni 2015 11:54 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Spanningsregelaar nummer 1277

Op onze TA zit een 3 fase dynamo met 3 gele draden. Als je die 3 draden op 2 aansluitingen monteert, moet dat volgens mij gewoon netjes gelijkgericht moeten worden. Punt is alleen dat je niet het volledige vermogen van de dynamo gebruikt.
Wat je op de tekening ziet, met de gekleurde draden, is zover ik kan bepalen alleen maar verdeling van de gelijkgerichte fasen (vermogen).
De vraag is, de SR met 2 uitgangsdraden heeft ook 2 ingangsdraden uit de dynamo?

Helaas deze redenatie klopt niet. Al onze clubmotoren hebben een dynamo met drie gele draden vanaf de dynamo maar niet alle clubmotoren hebben een Sr met drie uitgaande draden. De oudere TA's en AT's hebben dat alleen en volgens mij heeft dat te maken met de lay-out van het elektrisch laadsysteem. Het laadsysteem is bij de TA 600/650 en eigenlijk nog meer bij de AT's een punt van aandacht omdat het qua bedrading vrij licht is uitgevoerd. De  twee positieve draden kunnen gewoon bijelkaar worden genomen en rechtstreeks op de + van de accu worden aangesloten. De massa van de SR kan direct op de - van de accu. Deze wijze van monteren wordt ook door Motek in Duitsland, leverancier van gemodificeerde SR's, gepromoot.

26 juni 2015 12:58 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Spanningsregelaar nummer 1277
Dusssss, mijn stelling klopt dus wel Bram

26 juni 2015 13:34 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Spanningsregelaar nummer 1277
Marien, in jouw ingekleurde schema heeft 1 draad zowel de groene als de rode kleur dat is vreemd.
Maar inderdaad die derde draad kan je daar op de 'loze' draad aansluiten. Als ik zo naar het schema kijk lijkt het op een stuurstroom.

26 juni 2015 16:32 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Spanningsregelaar nummer 1277

groene als de rode kleur dat is vreemd.

Slip of the stift, maar waar het mij om gaat is de aftermarket SR's die dus maar 2 uitgaande draden hebben.
De 3e draad die in de stekker zit kan gewoon doorverbonden worden mat de + uitgaande draad die ook naar de accu gaat.

26 juni 2015 23:19 #7 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Spanningsregelaar nummer 1277

Al onze clubmotoren hebben een dynamo met drie gele draden vanaf de dynamo maar niet alle clubmotoren hebben een Sr met drie uitgaande draden.

Hmmkay, dat is inderdaad wel een beetje apart. Weer wat geleerd :)

“Never Stop Exploring”

27 juni 2015 00:28 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Spanningsregelaar nummer 1277

De  twee positieve draden kunnen gewoon bijelkaar worden genomen en rechtstreeks op de + van de accu worden aangesloten. De massa van de SR kan direct op de - van de accu.

Zo heb ik het ook altijd begrepen. De drie gele in zijn afzonderlijk, maar de plussen uit kun je inderdaad gewoon op een hoop gooien richting accu.

Ik heb zowel de plus(sen) als de min van de stekker afgehaald en ze met nieuwe kabels direct op de accu geplaatst (AT). De drie gele heb ik doorgesoldeerd. Er gaat vrij veel vermogen direct vóór en ná de SR door de draden en stekkers zijn dan de zwakkere overgangs verbinding.

Brmz

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.073 seconden