CDI 2.0

22 juni 2015 19:23 #1 door Michiel
CDI 2.0 werd gestart door Michiel
Hallo Iedereen

Ik ga nu de derde zomer in met mijn geliefde Transalp uit 1991.
Nu ja geliefde... de laatste periode wordt dit stevig op de proef gesteld door aanhoudende CDI problemen.
Problemen op cruciale momenten zoals vorige zomer op 700 km van huis in Engeland.

De eerste keer dat ik kennis maakte met de CDI was in Oktober 2013.
Via dit forum leerde ik wat het probleem was en verving ik een CDI met een klassieke niet-digitale CDI van deze verdeler:
www.motorbike-shop.de/index.php?a=2892

De tweede keer was in Engeland.
Jammer genoeg weet ik niet meer of ik de tweede originele CDI heb vervangen of het gekochte piraatstuk.
Ik verving de tweede CDI met een piraatstuk dat ik kocht in Duistland via Ebay voor €60

Nu was het onlangs, aan de Franse kust , wederom prijs !

Ik heb een aantal vragen die hier mee te maken hebben :

-  Vroeger las ik op dit forum dat één van de twee CDI's de toerenteller aanstuurt.
Ik vind deze info niet meer terug. Weet iemand welke dit is ?

- Is het normaal dat op deze (vrij) korte periode , mij driemaal CDI-pech tebeurt valt ?
Zo nee ; wat kan hier mogelijk de oorzaak van zijn ?

- Zijn er naast het doorzitten van het zadel , nog gekende oorzaken van een defecte CDI ?

Ik lees dat een aantal mensen aanraden om de digitale Dual line CDI te nemen.

Hoe zijn de ervaringen hiermee ?

Op zich is de website duidelijk over de voordelen.
Ik maak mij echter wat zorgen bij volgende zin:
"For vehicles with a side stand switch (regular case):
First it must be assured that the engine performs well with the CDI. "

Ik zou mijn transalp graag nog wat jaren in dienst houden, want ik rij er zeer graag mee.

U merkt het ;  heel wat vragen en bedenkingen ! 

Alvast bedankt om deze post te lezen.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2015 19:35 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic CDI 2.0
Pff, heel wat vragen ineens.
Laten we eens kijken.

Vroeger las ik op dit forum dat één van de twee CDI's de toerenteller aanstuurt.


Dat lees je vandaag ook nog gelukkig want het is gewoon zo.
Welke het is, kun je gemakkelijk vaststellen door 1 van de 2 los te koppelen.
Motor gaat slecht lopen en in geval je de CDI te pakken hebt die de toerenteller aanstuurt, doet die dus niets meer.

- Is het normaal dat op deze (vrij) korte periode , mij driemaal CDI-pech tebeurt valt ?


Domweg nee. Zeker niet normaal

Zo nee ; wat kan hier mogelijk de oorzaak van zijn ?


Oorzaken kunnen verschillend zijn, maar uitgaande van een normale cdi die goed gemonteerd is zou ik zeggen dat voornamelijk de boordspanning de boosdoener kan zijn.
Wanneer spanningsregelaar defect is bijvoorbeeld, kan de elektronica van de cdi stuk gaan door een te hoge laadspanning.

Zijn er naast het doorzitten van het zadel , nog gekende oorzaken van een defecte CDI


Eigenlijk is deze vraag al hierboven beantwoord maar als toevoeging. De leeftijd van de CDI kan een rol spelen in verband met uitdrogen van onderdelen, zoals condensatoren e.d.

Ik lees dat een aantal mensen aanraden om de digitale Dual line CDI te nemen.

Over het algemeen genomen zeer goede ervaringen, maar daar is de prijs ook wel naar.
De motor loopt er mooier op en minder haperingen en startproblemen.
Over defecte digitale cdi's heb ik nog geen berichten gezien.

Er zijn een paar verschillende cdi's in de handel die bruikbaar zijn voor jou type motor.
Afhankelijk van de zijstandaard schakelaar en ook van het toegepaste type.
Waffie ( hier op het forum ) kan je vertellen welke  ( digitale ) cdi voor jou motor geschikt is.


suc6


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2015 20:46 #3 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic CDI 2.0
Je kan herkennen welke cdi de toerenteller doet aan de bijbehorende kleurcode van de draden. Uit mijn hoofd geel-zwart.

Ik heb ooit ook meerdere keren achterelkaar een kapotte cdi gehad en daar zat 1 nep-analoge bij. Ik heb toen 2 digitale er ingehangen en een overspanningsbeveiliger (conrad.nl) op de accu gehangen. Nooit meer problemen met de cdi gehad.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2015 21:33 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic CDI 2.0
Onverkort eensch met Oldtimer.

Het is inderdaad de zwart/gele draad die de toerenteller aandrijft. Zowel aan de tachometer, als aan de stekker van één van beide cdi's moet je die terug kunnen vinden.

Heb je onlangs de laadspanning nog gemeten? Wat is de waarde nu?


Brmz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2015 14:44 #5 door Michiel
Beantwoord door Michiel in topic CDI 2.0

Bedankt voor de snelle respons.
Fijn om te zien dat dit forum zo leeft. 

Ik weet in ieder geval waar te beginnen nu.

Brombeer , ik meet dit weekend de laadspanning en post de resultaten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2015 15:36 #6 door Swijgerde
Beantwoord door Swijgerde in topic CDI 2.0
let bij het meten ook even op wat voor soort spanning je meet, of als je een multimeter heb waar je standen moet kiezen
meet even VDC (gelijkspanning) en VAC (wisselspanning). Als er iets met je gelijkrichter/spanningsregelaar is kan hij wisselspanning doorgeven daar houden de CDI's ook niet van geloof ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2015 16:01 #7 door Michiel
Beantwoord door Michiel in topic CDI 2.0
Hallo beste mensen

Ik heb (samen met een maat ) de metingen uitgevoerd

en dit zijn de resultaten:

Boordspanning: max 14.8 Volt,  wisselsp : enkele 10tal millivolt
gelijkrichter/spanningsregelaar: geen afwijkingen gemeten
primaires van de bobijnen  : 4 x    +- 0.40 ohm


Zou het kunnen dat een CDI kapot gaat door een kortsluiting van de bobijnen op secundaire kant ?

Fijn weekend !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2015 17:21 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic CDI 2.0

Zou het kunnen dat een CDI kapot gaat door een kortsluiting van de bobijnen op secundaire kant ?


Nee,
Domweg omdat het een gescheiden circuit is. ( spoel )
Verder doet dan een bougie, en waarschijnlijk de andere ook niet meer mee.

Het euvel heeft zich al eens eerder voorgedaan bij een van onze leden en uiteindelijk toen hij zowel de SR als de accu heeft vervangen is het probleem opgelost.

gelijkrichter/spanningsregelaar: geen afwijkingen gemeten


Wat zij de gemeten waarden, en verder 10 tal milivolt ??? ben veel meer benieuwd naar de weerstand die je losgekoppeld tussen de 3 gele draden onderling meet.
Verder de spanningen bij 5000 toeren, met en zonder ingeschakelde verlichting in DC.
Tot slot zou je nog de uitgaande wisselspanning kunnen meten van de stator  over deze 3 gele draden.
Moeten liggen tussen 60 en 70 volt wisselspanning.

Realiseer je ook dat losse contacten invloed kunnen hebben op het stukgaan van een cdi.
Wel/geen spanning, vonkjes en dergelijke hebben een negatieve invloed op de elektronica van de cdi.







PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2015 01:53 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic CDI 2.0
Dag Michiel,


De laadspanning DC lijkt mij goed, mits daarbij het dimlicht aan stond. Die (lage) ACV-meting durf ik niet te zeggen, maar volgens mij mag je niks meten (1-waarde op de multimeter).

De weerstand van de spanningregeling is na te meten (waarde, zie het WPH). Daarnaast kun je de diodes doormeten door de sondes van de multimeter om te keren (op de SR de gele draad naar rood/rode naar geel meten). Geel naar rood moet ongeveer dezelfde waarde geven, rood naar geel moet 1-waarde aangeven (geen meting).

Verder, de CDI 2.0 is maar één van de delen in de ontstekingslijn.

Je hebt achtereenvolgens: pick-up - cdi - bobine - bougie.

Pick-ups die aan het overlijden zijn, generen teveel weerstandswarmte en kunnen dan periodiek ook vervelend doen. Waardoor de CDI een onduidelijk signaal krijgt.. De weerstand van de pick-up is ook door te meten (waarde, zie WPH). Probeer die dan vooral ook te meten op het moment dat je problemen hebt. Of ruil hem voor een geleende, en kijk wat daarvan het resultaat is.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2015 12:55 #10 door Swijgerde
Beantwoord door Swijgerde in topic CDI 2.0
Die paar mV ac zou volgens mij geen probleem mogen zijn. Gelijkrichters laten altijd hele kleine hoeveelheid ac door.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2015 19:57 #11 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic CDI 2.0
Ik ben van plan 2 nieuwe digitale dual line cdi's te bestellen maar www.motorbike-shop.de/ is down. weet iemand of dit tijdelijk is of dat de webshop gestopt is? en waar kan ik ze anders bestellen?

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2015 20:41 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic CDI 2.0
stuur me een pm, ik kan je misschien wel helpen,

mvg waffie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2015 20:55 #13 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic CDI 2.0
Bij deze pm gestuurd :)

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden