Zijstandaard startonderbreking mogelijk bij pd06?

24 juni 2015 22:31 #1 door Freutel
Hallo,
Ik kom vandaag van de Duitse tuv voor een motorkeuring waarbij ze aangeven dat de zijstandaard verwijderd moet worden voor een goedkeuring. Idg ging het om een cb, die je makkelijk op de middenbok krijgt.
Voor mijn pd06 wordt dat anders. Die is niet vlot parkeren zonder zijstandaard. Ik weet ik kan de middenbok aanpassen, maar kan ik ook de zijstandaard van een pd06 voorzien van een schakeling voor startonderbreking? Iemand ervaring met het inbouwen van zoiets van een later model. De tuv in Duitsland keurt blijkbaar elke motor af met zijstandaard zonder startonderbreking, en ik wil eigenlijk de zijstandaard houden op mijn TA, vanwege het gemak.

Andere optie is de zijstandaard er alleen af te schroeven voor de keuring. Een middenbok aanpassing lijkt me dan wel nodig. Echter zo 'n onderbreking voor de zijstandaard is niet voor niets verplicht/standaard geworden, als ik denk aan het eerste bochtje naar links.

Ik zou graag horen wie er wel eens zon aanpassing heeft gedaan, en of dat in redelijkheid is uit te voeren.

Groet, Freutel

Transalp xl600 v (PD06) 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2015 23:38 #2 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Zijstandaard startonderbreking mogelijk bij pd06?
Ik geloof dat de CDI ervoor zorgt dat de boel niet start. Dus een nieuwere cdi en standaard en kabels freubellen  ;). Ik vindt het wel gek dat jouw oude brommer aan nieuwe regels moet voldoen want er zijn daar ook oude brommers die niet zo'n systeem hebben. Duik eens in de TUV regels zou ik zeggen. Zou niet de eerste keer zijn dat iemand loopt te slapen ivm regels.

Succes

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

24 juni 2015 23:54 - 25 juni 2015 00:20 #3 door kees
#edit

Ergens zit een witte sticker met daarop 'XL 600V' en daarna een letter. Bij een AT zit die onder het zadel, op het plastiek van achter binnenspatbord/accubak. Die letter refereert naar je electrisch schema.

Bromster

25 juni 2015 06:58 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Zijstandaard startonderbreking mogelijk bij pd06?
Wat Lennert zegt: als jouw motorfiets ooit zonder startonderbreking geleverd is zou hij nu ook zo door de TUV moeten komen lijkt mij  :-\

Naderhand er op freutelen word lastig denk ik. Wat je iig nodig hebt is een andere schetsplaat van de voetsteun, liefst dan gelijk compleet met schakelaar. Maar ik vraag me ook af of jouw draaiboom voorbereid is voor dit systeem, dus of er een aansluiting te vinden is waar je de stekker van de schakelaar in kunt prikken vraag ik mij af  :-\
Even het electrisch schema voor dat bouwjaar raadplegen dus, Brom vraagt er al om  :)

Zit er bij jouw motor wél een schakelaar bij het koppelingshendel?

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

25 juni 2015 11:26 #5 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Zijstandaard startonderbreking mogelijk bij pd06?
Hier http://www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1987-germany_model6522/partslist/F__1900.html#results
kun je zien dat de originele duitse uitvoering wel een jiffy had maar geen schakelaar. Toen is het model wel toegelaten in TUV-land... Rare jongens die Duitsers!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

25 juni 2015 18:27 - 25 juni 2015 18:30 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Zijstandaard startonderbreking mogelijk bij pd06?
uit ervaring weet ik dat het nog ereger kan

maar de zij standaard moet  ook uit zich zelf in klappen als je de motorfiets recht zet
ben dus zeker dat alles volgens het boekje nagezien wordt wat er worden nogal een foute gemaakt bij de interpretatie

succes maar ik zou het ding vlug verkopen en daar terplaatse iets gaan zoeken

26 juni 2015 22:35 #7 door Freutel
Beantwoord door Freutel in topic Zijstandaard startonderbreking mogelijk bij pd06?
Het is de XL600VH....

Of er een schakeling bij de koppelingshendel zit? hmm, ja die zit er. Volgens mij is dat de Clutch Switch uit het schema.
Daar zou ik wat mee kunnen als er een zijstandaard schakeling op komt.

De Tuv was redelijk stellig over die zijstandaard, Dat sindsdien die wetgeving is aangepast ze er niet meer op mogen tenzij voorzien van schakeling met startonderbreking. Mijn indruk is in eerste instantie de middenbok aan te passen.
Ik had er al eens een andere zijstandaard opgezet, kleine kans dat het er een is van een nieuwer model waardoor de aanpassing wellicht makkelijker wordt. Wat een vraag zeg, ik weet niet eens hoe het er op een nieuwer model uit zou moeten zien.....;-(

Goed,ik vraag het ook nog eens na bij de lokale motorzaak. 

Kortom ik zal wat opties af moeten wegen en kijken of het zich loont. Zou mooi zijn als er toch nog eens gereden wordt dit seizoen.

30 juli 2015 23:11 #8 door Freutel
Beantwoord door Freutel in topic Zijstandaard startonderbreking mogelijk bij pd06?
Ben weer wat verder gevorderd. Ik heb de middenbok 2,5 cm ingekort en dat werk goed! Motor gaat er soepel genoeg op, hefboom is een stuk beter geworden. Voor de keuring gaat de zijstandaard eraf, moet nog nakijken of ie met een andere veer nog vanzelf in kan klappen als je de motor rechtop zet.
Motor loopt nu goed, na kleppenstellen en carbs synchroniseren. Dus voorlopig gaan we nog even door.

Groet,
Freutel

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.068 seconden