Temperatuur cilinder

25 juni 2015 09:00 #1 door GK
Temperatuur cilinder werd gestart door GK
Beste,

Op mijn oude transalp met zwart blok heb ik geen temperatuursensor meer. Als oplossing heb ik nu een temperatuursensor die onder de bougie zit op de cilinder.

De temperatuur bij stevig doorrijden kan met dit zomerse weer naar de 120 graden Celsius oplopen. Ik vraag mij af of dit niet te heet is, en zo ja wat ik er aan kan doen.

Grt.

Kwafo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2015 17:48 #2 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic Temperatuur cilinder
Op mijn pd tientje is de tempmeter geen betrouwbare meter om te weten wat de temp van het blok is. Reageert pas laat of bij veel stadverkeer ivm weinig rijwind.
Ik heb een tempmeter als oliepeilstok. Dit geeft de temp van de olie aan. HET koelmiddel van je blok. Deze blijft redelijk constant rond de 80 gr.
Jij meet de temp op DE plek waar de klappen vallen. Ik denk dat daar de meeste warmte opgewekt wordt en dat een verkeerd beeld geeft van de temp van je gehele werkende gedeelte van het blok.
Ik kan er naast zitten.

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2015 18:18 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Temperatuur cilinder
Denk inderdaad dat je metertje een heel ietsie pietsie klein beetje afwijkt. >:D

Het blok zelf is watergekoeld, dus  ( behalve als de koelvloeistof onder druk zou staan)  zou de temperatuur niet boven de 100 graden uitkomen.
Wanneer je in plaats van de standaard temperatuur meter een analoge zou monteren zul je tot de conclusie komen dat de temperatuur niet boven de 86 graden uit komt. Ook het moment dat je thermostaat open gaat.

Maar je kunt gewoon een "normaal "temperatuur metertje aanschaffen en die op de plek van de bestaande sensor aansluiten.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2015 19:16 #4 door GK
Beantwoord door GK in topic Temperatuur cilinder
Hahahha, oke, dat snap ik

maar is het niet mogelijk dat de cilinder warmer wordt dan het koelwater?

koelwater kan een maximale temperatuur opnemen natuurlijk, maar ik snap de principes ook nog niet helemaal.

Ik kan er als ik het goed begrijp wel vanuit gaan dat het koelwater niet boven de 100 graden komt omdat er anders leidingen zouden knappen ofzo :-p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2015 19:35 #5 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Temperatuur cilinder
Gelukkig staat het koelsysteem van jouw Transalp gewoon onder druk. De temperatuur van de koelvloeistof loopt tijdens warme dagen ook best wel boven de 80 graden op.

De thermostaat opent volgens specificatie tussen 80-84 graden Celsius, wat betekent dat bij die temperatuur de koelvloeistof ook door beide radiateurs begint te stromen. Bij ongeveer 95 graden Celsius staat de themostaat volledig open.

De druk op het koelsysteem ligt ergens tussen de 0.8 en 1.3 bar overdruk. Dit is overigens de reden dat je niet moet proberen het deksel van je radiateur ineens los te draaien als je motor goed warm is. Dan heb je grote kans op een bezoekje aan Beverwijk ;)

Omdat het koelsysteem gesloten is en onder druk staat en er gebruik gemaakt wordt van koelvloeistof (chemisch mengseltje) ligt het kookpunt ongeveer bij 125 graden Celsius.

Wat ik niet helemaal begrijp is de sensor 'onder' de bougie. Kan je die toelichten?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2015 08:03 #6 door GK
Beantwoord door GK in topic Temperatuur cilinder
zie de bijlage,

dit ringetje zit onder een van je bougie's waardoor je de temperatuur op dat punt meet.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2015 08:57 #7 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Temperatuur cilinder
Aha ok.

De temperatuurmeter in de cockpit, meet alleen wel een heel andere temperatuur (koelvloeistof). Je kunt beiden eigenlijk nauwelijks met elkaar vergelijken?

Ik zou kijken of je de meter in de cockpit kan herstellen. Heb je al eens naar een nieuwe sensor gekeken?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2015 11:42 #8 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Temperatuur cilinder
De sensor zit in de thermostaat en die is niet makkelijk los te maken. Je kan van Koso ook sensors krijgen voor in de koelslang.

Voor de motor is de temp van de olie van belang. Te koud betekend overmatige slijtage en te warm ja das ook niet fijn. De koelvloeistof is sneller warm dan de olie. Olie werkt perfect op een temp tussen 80 en 130 graden heb ik ergens gelezen dus ik denk dat 130 graden strak boven het heetste deel van het blok wel ok is.

Ik heb trouwens het gevoel dat de oude twins soms wat te goed gekoeld zijn. De temp loopt maar niet echt op tijdens het voorjaar en najaar en alleen wanneer het warm is komt het koelwater aan de 80 graden of daarboven.  Dus volgens mij rijden we vaak rond met een te koud blok en misschien beginnen daardoor al die 'doorrij-blokken' olie te nemen. Maar das maar een brainstorm.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2015 13:36 #9 door GK
Beantwoord door GK in topic Temperatuur cilinder
Ik ga er maar van uit dat 120 graden van het blok een prima temperatuur is dan.

Hij blijft bij flink doorrijden heel constant op 121 graden en gaat hier niet overheen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2015 16:26 #10 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic Temperatuur cilinder
GK,
Probeer het anders uit op een andere motor om te kijken wat constant is.

Len_tour,
Mijn olie tem is constant +/-90gr, ongeacht de koelvloeistof temp. Die kan wisselen tussen een meter die niet uitslaat en halverwege.
Koeltemperatuur zegt niks over blok temperatuur. Aangezien er aardig wat rijwind langs de slangen en radiateur gaan. Vandaar bij koudweer weinig uitslag en bij warm weer meer uitslag.
Daarnaast wordt de voorste cilinder blootgesteld aan rijwind en dus kouder dan de achterste cilinder, de buitenkant althans.

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2015 00:00 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Temperatuur cilinder
Ik zie een hoop zinnige posts.

Allereerst, de temperatuurmeters op onze motoren geven alleen het bereik van pakweg 90 tot 95 graden C. aan. Kortom, als de watertemperatuur 89 gr. C. is, slaat de meter niet uit. Het is niet zo dat je van 20 gr. C. af de meter op ziet lopen zoals in ouwe Opeltjes. Hij geeft alleen het veilig werkbereik aan.

Koelwatertemperatuur aan de thermostaatsensor = koelwatertemp van rond de cylinders. Zowel in auto's als motoren zie je dat de koelwater temperatuur rond 90 gr. C word gehouden. Overpeinzing: water koelt tot 250x sneller af dan lucht.

Van olie is het vrij normaal dat die bij gemiddeld gebruik zo rond de 90 gr. C. hangt. Met onschuldige uitschieters naar boven, zoals Lennert weet. Olie werkt naast smerend, vooral als koelend middel.

Jij plaatst een sensor aan de voet van de heetste plek in het motorblok, de verbrandingskamer. Ter plekke kan die temperatuur intern oplopen tot wel 400 gr. C. Maar alle metaal rond die sensorplek, word ook weer gekoeld door water en olie.

Jij meet dan 120 gr. C. OK, das dan blijkbaar de temperatuur van het metaal rond die plek. Een getal. Niemand wist het tot vandaag. Nergens aan te refereren. Als wij nou allemaal zo'n ding erin duwen en het resultaat hier posten, heb je een referentiepunt. Natuurlijk doen wij dat niet voor je. Honda geeft geen olietemperatuur aan, enkel koelwatertemperatuur onder voorwaarde dat dit systeem naar behoren werkt. Honda meent dat als die koelwatertemperatuur binnen de waarden valt, alle andere temperatuursafhankelijke componenten veilig kunnen functioneren.

Het enige dat je kunt doen is een meting realiseren die een koelwatertemperatuur aangeeft van maximaal 90-95 gr. C. Met de rest moet het dan verder goed zitten.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2015 00:18 #12 door GK
Beantwoord door GK in topic Temperatuur cilinder
duidelijk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden