verschillen motorblok 1987-1988 en verder

29 juni 2015 16:42 #1 door jeroenmeertens
verschillen motorblok 1987-1988 en verder werd gestart door jeroenmeertens
Naar aanleiding van het blok van Bochtenking wat hij tekoop heeft vraag ik mij even af of er verschillen zijn in het motorblok van een 1987 alp en een 1988 alp?

Met andere woorden, kan ik ieder schroefje of tandwielletje overzetten of zitten hier toch nog verschillen in?

Groet Jeroen

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2015 16:52 #2 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder
Ik ben hier niet degene met de meest Transalp kennis, maar volgens mij zit er puur in het blok geen verschil. (Handboek voor die modellen is hetzelfde). Wel weet ik dat de eerste modellen een andere CDI hebben.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2015 17:23 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder

Wel weet ik dat de eerste modellen een andere CDI hebben.


Ik weet wat dat aangaat niet veel van Alpjes, maar als dat i.d.d. zo is,

Bij AT RD04 en RD07 is dat ook zo. Die hebben daarmee ook bijbehorende pick-ups en vliegwielen. De blokken zijn mechanisch gelijk en je kunt ze onderling uitwisselen, onder voorwaarde dat je bepaalde delen terug overzet.


Puntje van aandacht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2015 17:46 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder
Verschillen zitten  meer in de externe in zaken, zoals jiffy schakelaar e.d. kabelboom en Europees of Amerikaanse modellen
Blok zelf is geheel identiek.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2015 18:08 #5 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder
dat is goed om te horen, aangezien het puur om het blok gaat, thanks mannen :)

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2015 19:56 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder
Maar, Mirko's verhaal over die verschillen in cdi?

Bij RD04/07 is het juist de (aansluiting op) de kabelboom die gebiedt dat spul over te zetten.


Of zijn aantal cdi's/type aansluitstekkers voor alle Alpen gelijk?  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2015 09:17 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder
Aansluitingen van cdi heeft meer te maken met externe zaken, zoals jiffy e.d.
Uiteraard ook kabelboom en eventueel de opnemers die bij de stator zitten.
Het blok zelf is in elk geval helemaal identiek.
Vanaf 1991/1992 en na 1995 zijn de cdi's ook weer anders.
Bij de Transalp dan tenminste.

Ben geen Twinner Brom.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2015 11:16 #8 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder

Maar, Mirko's verhaal over die verschillen in cdi?

Bij RD04/07 is het juist de (aansluiting op) de kabelboom die gebiedt dat spul over te zetten.


Of zijn aantal cdi's/type aansluitstekkers voor alle Alpen gelijk?  ::)


Ik heb een 1988 er Transalp gezien die slechts 1 CDI heeft voor alle functies

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2015 11:44 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder

Ik heb een 1988 er Transalp gezien die slechts 1 CDI heeft voor alle functies


Kan inderdaad wel, maar dan zijn de opnemers, kabelboom en nog wat klein geneuzel van een later type ( na 1995 ) gehaald.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2015 12:04 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder
Hebben de oude modellen niet een externe olieleiding? Kwam het tegen in het wph maar was niet op mijn brommer van toepassing.

Verdere verschillen zijn remklauw en rempomp. De modellen van voor '93 hebben iig een andere mastercilinder.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2015 13:05 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder
Klopt Len, die vind je alleen bij de zwarte blokjes.
En voor de rest, zoals je zegt.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2015 13:08 #12 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder
Heren er is nu een bijkomend probleem. Ik had al nieuwe nokkenaskettingen besteld maar toen ik deze vergeleek bleken ze niet hetzelfde te zijn. Ik heb hier foto's van gemaakt en opgestuurd naar die zaak (Roukama) en die zeggen nu dat de ketting die ze geleverd hebben voor 1987-1989 is en dat ik dus een nieuwer blok heb?  :o

Nou ik snap er even niets meer van, heb ik nu een '87 blok? heb ik een nieuwer blok? heeft iemand al eens niet originele kettingen erin gezet? wie o wie heeft raad :P

Mailtje van Roukama: Beste Jeroen ,

Na wat uitzoeken zijn er 2 soorten kettingen voor de Transalp.
Degene die jij hebt ontvangen is tot bouwjaar 1989 daarna zijn ze anders.

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2015 13:11 #13 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder
met foto's

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2015 14:00 #14 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder
Heb je externe olieleiding leiding nr 4? Dan is het een blok van voor '90 ofwel 89 of eerder.

www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1989...E__0300.html#results

Ik zie op cmsnl tot aan 93 dezelfde ketting dus ik vindt het maar gek! Tis dezelfde als de '92 NX650 als ik het goed lees.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2015 14:08 #15 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder
hmm die externe olieleiding zegt me even helemaal niets :P kan dit weekend pas weer kijken thuis. weet wel dat het blok zwart is  ;)

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2015 14:44 #16 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder
De ketting ziet er hetzelfde uit als in mijn 93 Alp misschien past het wel gewoon prima als de pennetjes op dezelfde afstand zitten enzo lijkt het alsof de ketting alleen maar meer 'plaatjes' heeft

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2015 16:01 #17 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder
Welke van de 2 bedoel je Lennert ?? die op jou 93ér zitten

Ik zal eens even in mijn rommelbakje kijken, want er ligt nog wat spul van een 87ér

Het lijkt me raar als de kettingen zijn veranderd terwijl de tandwielen hetzelfde zijn gebleven.
Qua afstand dan tussen de schakels.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2015 16:51 #18 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder
De donkere ketting, ofwel de nieuwe volgens mij is hetzelfde als de 93er. Linker op het bovenste plaatje

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2015 18:38 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder
Mijn 89'er XR had ook die linker (bovenste pic). Das een standaard morseketting.

Die gekke rechtse heb ik nog nooit gezien. Heeft Roukama het wel goed??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2015 18:43 #20 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic verschillen motorblok 1987-1988 en verder
Volgens mij heeft TS deze aangetroffen in het blok Harm.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden