Slag in wiel na poedercoaten

03 juli 2015 12:15 #1 door PALMSTAD
Slag in wiel na poedercoaten werd gestart door PALMSTAD
Goedemiddag allemaal!

Zoals het onderwerp doet vermoeden heb ik een slag in mijn voorwiel (Transalp 650) nadat ik mijn wielen heb laten coaten. De wielen zijn in 1x gecoat, met spaak en al. Dit schijnt het te hebben veroorzaakt. Nu zit ik alleen met de volgende vragen:

- gaat deze slag groter worden? Oftewel, moet het direct verholpen worden?

- Wat is volgens jullie de beste oplossing om deze slag eruit te krijgen? Er zijn namelijk niet veel bedrijven die spaakvelgen kunnen richten. (Haan Wheels etc. zijn bekend)

- Het richten van gecoate velgen schijnt sowieso lastig te zijn, omdat de spaken 'vast' zijn gezet. Kan zo 1,2,3 niet tweedehands wielen voor een 650 vinden onder de 150 euro... iemand ergens een website of is dit de prijs die er voor betaald wordt?

Alvast bedankt!



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2015 12:45 #2 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Slag in wiel na poedercoaten
je moet wielen nooit compleet poedercoaten die vervormen door de temperatuur in de moffeloven.
je kunt nu maar een ding doen en dat is de spaken eruit slijpen en nieuwe spaken erin laten zetten dan heb je kans dat de boel weer recht komt. altijd de naven en velgen apart laten coaten en naderhand opnieuw spaken of met natlak laten spuiten zonder dat er een moffeloven aan te pas komt dat zal wel goedgaan.
maar is minder slagvast als poedercoating.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2015 15:31 #3 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Slag in wiel na poedercoaten
vaag dat een coater zo een wiel compleet gaat coaten. je zou verwachten dat ze daar tegen adviseren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2015 16:45 #4 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Slag in wiel na poedercoaten
tegenwoordig is het werk, Okee dan doen we dat, en de meeste coaters zijn geen motorrijders en hebben er de ballen verstand van. Of verdiepen zich niet in die problemen, meestal hebben ze autovelgen en die hebben dat probleem niet omdat er meestal geen spaken in zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2015 18:46 #5 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Slag in wiel na poedercoaten

tegenwoordig is het werk, Okee dan doen we dat, en de meeste coaters zijn geen motorrijders en hebben er de ballen verstand van. Of verdiepen zich niet in die problemen, meestal hebben ze autovelgen en die hebben dat probleem niet omdat er meestal geen spaken in zitten.


Een poedercoater die velgen met spaken gaat poederen die spoort echt niet.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2015 18:57 #6 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Slag in wiel na poedercoaten
Ja dat bedoel ik. Je zou toch bepaalde kennis en ervaring daar verwachten waar de klant het niet heeft. Wie draait nu voor de ellende op.. wielen blijven een duur onderdeel gezien de originele kwaliteit alu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2015 19:58 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Slag in wiel na poedercoaten
beste

ik wil niet lullig doen maar ik betwijfel of een wiel krom trekt van de moffel oven omdat de warmte te gelijkmatig is


maar ooit komt er een moment dat de wielen lelijk worden en dan zijn er 2 mogelijkheden

een nieuwe velgrand incl nieuw spaken (de beste oplossing) of je wiel op proberen te knappen
en dat is echt wel wat meer als een poeder lakje
uit ervaring is de anodiseer laag meestal te erg beschadigd en is stralen en polijsten voor een  beetje deugelijk lakwerk beslist nodig
de spaken zijn er vaak niet beter aan toe en probeer daar maar eens netjes bij te komen als je deze niet verwijderd

de spaken apart gaat ook niet werken want dan passen deze niet  meer in de gaten van de naaf
zelfde geld voor de spaak gaten in de velg dus ja  dan kun je de boel beter laten zitten en de slag maar accepteren
anders kom je weer uit bij de eerste optie.. nieuwe velg rand met nieuwe spaken echter je naaf is nu ook een beetje vernageld
want voordat je daar de spaken uit hebt gekregen.. tja ::)

mijn mening is duidelijk.. je hebt de verkeerde oplossing gekozen
en nee.  lees de leveringsvoorwaarden van de poeder coater maar eens door

iets over aanleveren van materialen
maakt alles heel duidelijk over wie verantwoordelijk is  en voor wat
nogmaals. mijn excuses maar je hebt een beetje pech vrees ik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2015 20:14 #8 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Slag in wiel na poedercoaten
In een moffeloven kunnen die Alu velgen zeker wel krom trekken, hoewel dat niet perse hoeft te gebeuren. Maar dat is niet waar het hier om gaat. Ook de voorwaarden van de poedercoater vind ik niet zo interessant.

Waar het om gaat is vakkennis. Een pedercoater weet dat als je een velg inclusief spaken gaat poederen dat je die spaken nooit meer los krijgt, zonder dat de poedercoating er afbreekt. Hij had dit moeten afraden. Athans mijn mening.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2015 20:24 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Slag in wiel na poedercoaten
beste mirko

we weten beiden niet wat de exacte opdracht was

ik zie het vaker dat wielen incl spaken worden gecoat omdat het alternatief gewoon een nieuw wiel is,
het dat kost knaken
nu kan de coater wel trots roepen dat het niet gaat maar de klant wilt dit want de andere oplossing (namelijk  opnieuw inspaken) wenst hij niet te doen
want ook een gecoate velg moet ingespaakt worden en  dan wordt het verschil met een nieuw wiel  niet groot
hoe dan ook.. op dat moment moet je keuzes maken .
Ik wordt vaak genoeg gevraagd een band te herstellen met minder als 2 mm profiel
economisch niet rendabel maar de klant heeft geen centen voor een nieuwe band maar wel voor de herstelling
en wat ga ik doen denk je..

zo simpel is dat..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2015 21:42 #10 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Slag in wiel na poedercoaten
Ad,

Ik snap wat jij bedoeld. Een klant kan natuurlijk erg dwingend zijn en koste wat kost iets willen, maar stel dat iemand bij jou komt met een versleten band om op te knappen, maar dan zo ver versleten dat het gevaarlijk is. Jij weet dat dit gevaarlijk is en ik mag aannemen dat jij die klus dan niet doet.

Een velg met spaken en al poederen en in een oven vraagt om problemen en een goede coater zou dit werk niet moeten aannemen. Maar zoals ik al schreef is dit mijn persoonlijke mening.

Mirko

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2015 14:53 #11 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Slag in wiel na poedercoaten
en zoals ik al schreef werk is werk en als een klant het zo wil dan gebeurd dat zo ook al is het advies negatief.
vaak het resultaat ook maar dat is dan niet anders het werk is gedaan zoals gevraagd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2015 10:12 #12 door PALMSTAD
Beantwoord door PALMSTAD in topic Slag in wiel na poedercoaten
Bedankt voor alle reacties!

Ik was zelf niet op de hoogte van het feit dat de velg kan vervormen bij het coaten.. dit had de coater mij wel mogen vertellen uiteraard. Maar goed, ik had het ook zelf kunnen opzoeken.  Heb inderdaad gewoon pech lijkt het op.

Als ik wist dat mn wiel terugkwam met een slag had ik het uiteraard niet laten uitvoeren.

Ik denk dat ik nu een andere velg ga halen, en deze opnieuw ga laten coaten.

Iemand nog interesse in een mooi gecoat wiel voor een transalp 650? ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2015 11:20 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Slag in wiel na poedercoaten

Iemand nog interesse in een mooi gecoat wiel voor een transalp 650


Probeer de schroothandelaar eens  >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2015 15:18 #14 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Slag in wiel na poedercoaten
de naaf zal nog goed zijn en na wat schuurwerk en opnieuw coaten weer prima her te gebruiken.
nieuwe velg en spaken en je bent weer het heertje op de alp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.085 seconden