Gasnaalden vervangen

21 juli 2015 10:09 #1 door Harm
Gasnaalden vervangen werd gestart door Harm
Hallo allemaal,

Ik weet inmiddels vrij zeker dat mijn gasnaalden versleten zijn; eerst liep de voorste cylinder te rijk, toen heb ik de gasnaalden omgewisseld en nu is het volgens mij de achterste. Nu vroeg ik mij af, is het ook mogelijk om de busjes waar de gasnaalden doorheen bewegen te vervangen? De vorige keer dat ik mijn carburateurs uit elkaar had leken deze goed vast te zitten (geperst?).

Harm
Discussie gesloten.
21 juli 2015 18:57 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Gasnaalden vervangen
Dag Harm,


De naald beweegt zich op en neer door de gasbuis. Die 2 regelen de hoeveelheid doorgelaten brandstof tot 3/4 gas. Daarna, tot volgas, geeft de hoofdsrpoeier dat maximum aan. Zowel gasnaald als gasbuis, lopen daarmee slijtage op en dat geeft  een verhoogd brandstofverbruik.

De hoofdsproeier zit onder in de gasbuis geschroefd. Op zowel de gasbuis, als de hoofdsproeier, zit een zeskant. Om enkel de hoofdsproeier te lossen, neem 2 gelijke steek- of ringsleuteltjes. Hou met de één de gasbuis tegen, en met de nader draai je de hoofdsproeier los. Daarna kun je de gasbuis lossen. Beiden hebben normale draad.

Zorg dat je aan één carb tegelijk werkt, zodat onderdelen niet verwisseld raken. Bijvoorbeeld, de maten hoofdsproeier tussen vóór en achter, verschilt.

Maar, zolang de bougies nog enigszins naar bruin neigen, zou ik er niks aan doen. Zijn ze echter zwart, of ruikt het uitlaatgas erg naar benzine, dan wel.


Bromz
Discussie gesloten.
22 juli 2015 14:43 #3 door Harm
Beantwoord door Harm in topic Gasnaalden vervangen
Hoi Brombeer,

Ik heb het al eens uit elkaar gehad. Probleem is dat de gasbuis waar de hoofdsproeier in zit niet dezelfde buis is als waarin de gasnaald heen en weer beweegt (als ik het goed heb gezien). De buis waar de naald wél doorheen beweegt zat bij mij vast en ik durfde er geen brute kracht op te zetten. Dus nu vraag ik mij af of deze los te krijgen is, en of het nodig is deze te vervangen.

Harm
Discussie gesloten.
22 juli 2015 18:10 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Gasnaalden vervangen
de gasnaald buis  is te vervangen (heb het al eens gedaan incl gas naald

valt er los in maar is maar vanaf 1 zijde te benaderen

en loopt sindsdien weer rete strak

Discussie gesloten.
22 juli 2015 23:50 - 22 juli 2015 23:55 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Gasnaalden vervangen
Harm,

Je hebt niet aangegeven welk type Alp je hebt, maar bijvoorbeeld:



Zo ziet zo'n ding eruit.
Bijlagen:
Discussie gesloten.
23 juli 2015 10:11 #6 door Harm
Beantwoord door Harm in topic Gasnaalden vervangen

Je hebt niet aangegeven welk type Alp je hebt,


Nu je het zegt: een PD06 uit 1996.

Die houder schroef je inderdaad in de vlotterkamer ergens in en dan schroef je daar de hoofdsproeier in. Die gasnaaldbuis (of hoe het ook heten mag) wordt vanuit de 'binnenkant' van de carburateur naar buiten toe geduwd. Zie foto:



Dit is overigens een willekeurige google-carburateur. :)

Ad, waar kan je die gasnaaldbuizen kopen? Ik zie ze niet op cmsnl.com...

Harm


Bijlagen:
Discussie gesloten.
23 juli 2015 10:29 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Gasnaalden vervangen
Jaaa er begint me weer wat te dagen. Nou weet ik het ook niet zeker meer. Ik heb met verschillende typen carbs gewerkt en ze zijn inderdaad niet allemaal hetzelfde.

Ik meen dat je die naar beneden toe er uit kan duwen, daarvoor moet de gasschuif eruit om bij te kunnen. Maar het kan goed dat ik in de war ben met een ander type!


Dus, vraag het eerst even na bij een Honda dealer, of beter, Honda Nederland (die hebben een technische afdeling).
Discussie gesloten.
02 aug 2015 20:05 #8 door Harm
Beantwoord door Harm in topic Gasnaalden vervangen
Het probleem is toch wat complexer dan gedacht, dus ik start even een nieuw topic met wat meer gedetailleerde uitleg!
Discussie gesloten.
02 aug 2015 20:48 #9 door Huib@1100
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden