Nokkenaskettingspanner vervangen?

14 aug 2015 11:34 #1 door Tijmenb
Nokkenaskettingspanner vervangen? werd gestart door Tijmenb
Beste leden,
Uit het blok van mijn Transalp uit 92 (pd06) komt een akelig getik. Nu heb ik mij laten vertellen dat dit de nokkenaskettingspanners zijn.
Nu heb ik her en der gelezen dat je kan checken of ze aan vervanging toe zijn, hoe kan ik dit checken? ik heb 50000 op de teller staan, even ter informatie.

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2015 11:43 #2 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Nokkenaskettingspanner vervangen?
Hallo Tijmeb,

Getik uit je blok kan idd de nokkenas kettingen zijn alhoewel 50k op de teller erg weinig is hiervoor.

Om te controleren haal je de cilinder deksel of hoe dat ding ook heet eraf en dan zie je de ketting en spanner zitten.

Bij de spanner zit een wig wat maximaal 7mm mag uitsteken ofzoiets anders is de ketting aan vervanging toe.

Ik heb ze toevallig zelf ook paar weken geleden vervangen en het valt reuze mee kwa werk.

Als niemand foto's voor je heeft kan ik proberen deze vanmiddag of vanavond voor je te maken uit de manual ;)

Hoor wel als er vragen zijn,

Jeroen

Ps sorry voor de taalfouten, telefoon op vakantie ;)

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

14 aug 2015 12:06 #3 door Tijmenb
Beantwoord door Tijmenb in topic Nokkenaskettingspanner vervangen?

Hallo Tijmeb,

Getik uit je blok kan idd de nokkenas kettingen zijn alhoewel 50k op de teller erg weinig is hiervoor.

Om te controleren haal je de cilinder deksel of hoe dat ding ook heet eraf en dan zie je de ketting en spanner zitten.

Bij de spanner zit een wig wat maximaal 7mm mag uitsteken ofzoiets anders is de ketting aan vervanging toe.

Ik heb ze toevallig zelf ook paar weken geleden vervangen en het valt reuze mee kwa werk.

Als niemand foto's voor je heeft kan ik proberen deze vanmiddag of vanavond voor je te maken uit de manual ;)

Hoor wel als er vragen zijn,

Jeroen

Ps sorry voor de taalfouten, telefoon op vakantie ;)

Om dit te checken, moet ik dan het motorblok eruit halen, of kan dit ook gewoon zonder dit te doen?
Als ik de spanners moet vervangen moet ik het blok er wel uithalen neem ik aan? Hoeveel werk is dit om dat hele blok eruit te halen?

Bedankt voor je reactie!

14 aug 2015 12:22 #4 door jeroenmeertens
Om te checken hoeft het blok er niet uit. Om ze te vervangen durf ik niet zeker te zeggen of jet blok moet uitbouwen
Ik heb dit wel gedaan want het is opzich niet zoveel werk. Tank weg, carb weg, slangetjes los en 3 bevestigingsbouten. Valt goed mee en daar staan wel wat handleidingen voor op het forum.

Het blok weegt wel behoorlijk wat ;)

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

14 aug 2015 13:00 #5 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Nokkenaskettingspanner vervangen?
Volgens mij moet het blok er uit. Je krijgt de kleppendeksels er nl niet af. Heel misschien kun je ze net genoeg oplichten om te meten maar voor een wissel moet het blok er echt uit.

Mocht je dit gaan doen zorg voor een werkplaatshandboek. Je kan dan stap voor stap alles netjes doen. Dat scheelt gedoe en verminderd de kans op fouten.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

14 aug 2015 13:05 #6 door jeroenmeertens
Klepdeksels krijg ik er bij mijn 87gewoon af hoor ;) is wel wat prielwerk natuurlijk :p

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

14 aug 2015 13:39 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Nokkenaskettingspanner vervangen?
het kunnen ook zoveel andere dingen zijn,

nieuwe spanners kosten je nieuw gauw 200 euri en meestal doe je er dan ook goed aan om de kettingen ook mee te nemen en dat is nog eens 100 euri

nu is 50.000 km niet en vandaar uit zou ik zeker goed diagnose stellen
het zou dan spijtig zijn om eerst 300 euri uit te geven om erachter te komen dat het dat toch niet was
mischien is het wel veel klepspeling
of een te laag oliepeil etc
lokaliseer dus eerst het probleem
zo kun je bij v goed aan de voorste cylinder werken en alles vernieuwen mocht dat nodig zijn

14 aug 2015 13:57 #8 door jeroenmeertens
Is het niet andersom waffie? Als je de kettingen (die dus te uitgerekt zijn) vervangt het verstandig is de spanners mee te nemen?

Alhoewel ik alleen de spanveertjes en de kettingen heb vervangen omdat de spanner zelf maar een geleider is, op spanning getrokken Door de veer.

Of zie ik dit fout?

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

14 aug 2015 14:20 #9 door Tijmenb

het kunnen ook zoveel andere dingen zijn,

nieuwe spanners kosten je nieuw gauw 200 euri en meestal doe je er dan ook goed aan om de kettingen ook mee te nemen en dat is nog eens 100 euri

nu is 50.000 km niet en vandaar uit zou ik zeker goed diagnose stellen
het zou dan spijtig zijn om eerst 300 euri uit te geven om erachter te komen dat het dat toch niet was
mischien is het wel veel klepspeling
of een te laag oliepeil etc
lokaliseer dus eerst het probleem
zo kun je bij v goed aan de voorste cylinder werken en alles vernieuwen mocht dat nodig zijn

De diagnose nokkenaskettingspanner is gesteld door een motorzaak. Ik mag dus hopen dat ze enigszins gelijk hebben. Is het mogelijk dat het alleen een kwestie is van iets aandraaien, of moet er sowieso iets vervangen worden? Ik ben nogal een leek hierin, dus misschien zijn het een beetje domme vragen.

14 aug 2015 15:01 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Nokkenaskettingspanner vervangen?

Klepdeksels krijg ik er bij mijn 87gewoon af hoor ;) is wel wat prielwerk natuurlijk :p

Weer wat geleerd, doorpriegelen dus. Heb het wel eens geprobeerd maar opgegeven  ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

14 aug 2015 16:50 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Nokkenaskettingspanner vervangen?
dealer of niet .....Er is niemand in staat  100 % diagnose te stellen zonder demontage van het betreffende onderdeel
de transalp geeft zeer zelden problemen met de nokkenas spanners
de symptomen zijn dus ook zeer slecht zonder demontage te voorspellen

ik heb het in 17 jaar tijd 1 x meegemaakt en  ik zie tot aardig wat XL 600 modellen voorbij komen
mocht je er wel op willen vertrouwen dan zou ik de herstelling uitbesteden en  offerte laten op[stellen en ze daar op vast gaan pinnen mocht het toch iets anders zijn.

meest voorkomend euvel (gebroken veer van de spanner of gewoon vast zitten doordat de bevestigings bouten tegen de spanners aan drukken en deze niet meer kan verschuiven

14 aug 2015 17:38 #12 door Tijmenb
Bedankt voor de reacties. Het geeft mij in ieder geval weer wat hoop. Is er ergens op dit forum een handleiding hoe het blok eruit te halen?

14 aug 2015 17:50 #13 door jeroenmeertens
Zal vast wel op het forum staan (gebruik zoek functie) maar misschien handiger om de Haynes repair manual te bemachtigen.

Weet niet of ik op het forum downloadlinkjes mag plaatsen maar Google is je grootste vriend ;)

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

14 aug 2015 18:02 #14 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Nokkenaskettingspanner vervangen?
Iemand heeft t Haynes handboek aangeboden deze week op dit forum: www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12944.0

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.081 seconden