Hulp met nakijken motorblok met tikkend geluid

15 aug 2015 21:27 #1 door Tijmenb
Beste leden,

Na mijn eerdere post over het tikkende geluid heb ik besloten het blok eronderuit te halen. Nu vroeg ik mij af, kan iemand mij uitleggen, met hopelijk foto's of iets defgelijks, hoe ik na kan kijken of de spanners nog goed zijn? Wat mij wel opviel is dat de nokkenasketting zelf behoorlijk los zat, en dat met 50.000 op de teller.
Hulp zou ik erg waarderen!

Mvg Tijmen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2015 23:05 #2 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Hulp met nakijken motorblok met tikkend geluid
met deze foto kan je zien of je spanners de maximale lengte hebben bereikt.

als dat niet zo is, zitten de spanners misschien vast? of zijn ze geblokkeerd door de bevestigingsschroeven of is het gewoon niet de ketting die te slap staat maar iets anders?

De spanners zelf weet ik niet echt hoe je kan kijken of ze nog goed zijn. Ik heb gewoon gekeken of het geleidende deel niet ingesleten is en heb voor 3.50 euro er een nieuwe veer op gezet voor de zekerheid ;)

hoop dat je er wat mee kan.

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2015 23:45 #3 door Tijmenb
Beantwoord door Tijmenb in topic Hulp met nakijken motorblok met tikkend geluid
Bedankt, ga ik morgen even naar kijken!
Nu zit ik met nog een vraag, mijn transalp heeft een aardig hoog olie verbruik. Er komt behoorlijk veel (zwart grijzige) rook uit de uitlaat als ik veel gas geef. ook blakert mijn achterlicht zwart.
Waardoor zou dit kunnen komen?ik heb al gehoord dat het zuigerveertjes kunnen zijn. Wat zouu het nog meer kunnen zijn? waar kan ik zuigerveertjes kopen?

Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2015 01:11 - 16 aug 2015 01:13 #4 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Hulp met nakijken motorblok met tikkend geluid
Ik wil je niet deprimeren maar het klinkt alsof er iets goed mis is met je blok. De ketting zou met 50000 nog goed moeten zijn en je achterlicht zou niet zwart moeten worden van de rook.

Rook kan klepseals, klepgeleiders en zuigerveren  zijn. Wanneer je geen handige vrienden hebt of dat zelf bent gaat het veel geld kosten. Op cmsnl.com vindt je onderdelen maar een motorzaak kan ze ook voor je bestellen. Roukama.nl is ook een goed adres voor onderdelen maar ze hebben niet alles.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2015 08:38 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Hulp met nakijken motorblok met tikkend geluid
Het klinkt bijna alsof het geen 50.000, maar 150.000 km is dat dit blok gelopen heeft.

Koop het haynes handboek. Daar staat werkelijk alles in wat je moet weten en hoe je waar/wat moet vervangen en wat de slijtage marges zijn.


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2015 11:14 - 16 aug 2015 11:19 #6 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Hulp met nakijken motorblok met tikkend geluid
Ik denk jammer genoeg dat Rob gelijk heeft. Toen ik mijn alpje kocht stond er ook 59000 op de teller, toen ik helaas mijn blok openmaakte ook voor het getik van de nokkenasketting zag het er uit alsof hij toch wel wat meer heeft gelopen dan die 59000 en waarschijnlijk 159000.

Maar laat dit je niet ontmoedigen, met behulp van haynes is alles redelijk makkelijk te vervangen, kost alleen wat tijd (en uiteraard wat geld)

Na het vervangen van de nokkenaskettingen en de veertjes van de spanners was bij mij het getik weg (was 160 euro totaal).
Nu heb ik ook nog soms last van zwarte/grijze rook die eruit komt, deze ruikt naar onverbrande benzine en niet olie. de oorzaak hiervoor lijkt te wijzen op een cdi die erg veel haperde en nu dus ook kapot (cdi werkt niet -> brandstof ontbrand niet maar komt wel bij -> cdi werkt plots -> dikke zwarte rook)

dit is bij mij het geval maar het kan zijn dat je in hetzelfde schuitje zit.

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.069 seconden