Beste Transalpers,
Voor een kennis ben ik bezig aan een transalp uit '93, hij had hem destijds nieuw gekocht en er staat nu 20,000 km op de teller. Hij heeft de motor 15 jaar geleden weggezet, maar gelukkig met benzine in de tank, en hij heeft de carburateurs leeg laten lopen.
Ik heb de tank gecheckt op roest, en die was nog schoon.
De reden dat hij de motor 15 jaar geleden had weggezet was dat de motor niet meer lekker liep, nadat hij een tijdje niet had gereden. De motor klonk ruw, klom niet makkelijk in z'n toeren, en bleef zonder gas te geven alleen stationair lopen met volle choke.
Ik heb nu de oude benzine in de tank vervangen voor nieuwe, de olie en kvs vervangen, nieuwe bougies geplaatst en een nieuwe accu. De motor start met de choke er vol op en het gas een beetje open meteen, maar hij loopt niet mooi, hij ploft uit de uitlaat en qua geluid doet het mij denken aan toen mijn GS750 (viercillinder) maar op 3 cillinders liep omdat er een bobine defect was. Ook wordt de voorste uitlaatbocht minder snel warm dan de achterste.
De CDI's heb ik omgewisseld, en als daar een probleem mee was had de toerenteller problemen moeten geven toch?.
De 4 bobines (transalp heeft 4 bougies, 2 per cillinder) heb ik gedemonteerd en doorgemeten, 3 van de bobines zaten netjes tussen de 7.4 en 12.8 K ohm, maar bij 1 bobine gaf de multimeter geen waarde weer. Die bobine heb ik vervangen, maar de motor loopt nog even slecht.
Wie weet waar we verder kunnen zoeken? Het eerstvolgende wat ik wil doen is de carburateurs laten ultrasonen.