En toen kwam er toch geen benzine ??

23 aug 2015 16:57 #1 door gewoon Piet
En toen kwam er toch geen benzine ?? werd gestart door gewoon Piet
Vreemd, vreemd . . . we zijn bezig onze motoren in te pakken voor de grote trip in Zuidelijk Afrika, 7 weken 4 man op KTM, BMW, Honda en Honda. De mijn is een Transalp van 1994. Onze motoren worden, ivm de kosten verscheept van Rotterdam naar Durban en eind oktober volgen wij per vliegmachine.
Bij het verschepen dient de benzinetank nagenoeg leeg te zijn en moest ik dus ruim 10 liter aftappen. Geen probleem dacht ik, kraantje dicht, slangetje eraf, nieuw slangetje erop, jerrycan erbij, kraantje open en aftappen dat ding. Maar . . . .  er kwam geen benzine, een klein beetje uit de carburateur en toen was het klaar, geen drup uit de tank.
En aangezien ik technisch alleen linkerhanden heb, weet ik niet hoe dit kan en wat ik moest doen. Chris, mijn offroad Honda-vriend gebeld en die had ook geen oplossing. Bleven de communicerende vaten over, slang in de tank, aanzuigen, NIET slikken zei ik toch en 10 liter aftappen. Da's inmiddels gebeurd, maar wie kan mij vertellen waarom er geen benzine uit de tank vloeit als ik de kraan open zet en het eind van de slang los hangt.

Zoals zo vaak: opzoek naar antwoorden.
Groet
Piet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2015 17:06 - 23 aug 2015 17:13 #2 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic En toen kwam er toch geen benzine ??
Was je tankdop en vacuumslang eraf?

Voor de duidelijkheid, een Transalp heeft zover ik weet een vacuum bediende brandstofkraan (naast de stand waar je hem zelf op zet). Kort gezegd: geen vacuum, geen benzine (als hij goed functioneert).

Je hebt dit nodig, omdat anders al je benzine in de carburateurs loopt als je motor stil staat. Heb je dan een lekje, of werkt je vlotter niet goed, dan ga je een mooie plas benzine in je carter of onder je motorfiets vinden.

Om benzine uit je kraan te laten komen, heb je dus vacuum nodig. Kraan open en aan het vacuumslangetje zuigen zou voldoende moeten zijn.

“Never Stop Exploring”

23 aug 2015 19:12 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic En toen kwam er toch geen benzine ??
samengevat,

een correct werkende  brandstof kraan laat alleen brandstof door als de motor draait omdat de afsluiter  door onderdruk open getrokken wordt
het principe van de stof zuiger. ;D

23 aug 2015 19:14 #4 door Timy
Beantwoord door Timy in topic En toen kwam er toch geen benzine ??
Hij doet het dus perfect! Geen zorgen maken en lekker rijden  ;)

Al willen wij ook foto's zien tzt en zal je dus afentoe moeten stoppen hiervoor.  ;D

Liberté - Egalité - Fraternité

23 aug 2015 22:03 #5 door gewoon Piet
Beantwoord door gewoon Piet in topic En toen kwam er toch geen benzine ??
het is inderdaad een vacuum gestuurde benzinekraan en dat is de oorzaak geweest. Maar de tank is voldoende leeg om de TA te versturen.
Dus met dank aan allen, alweer wat geleerd vandaag. Het kan zo niet op.
En wat de foto's betreft, zeker zal ik eea posten. Zelf vind ik het ook altijd machtig mooi, foto's kijken met een korte omschrijving en zo een stukje meebeleven wat anderen meemaken.

Dus tot de volgende vraag maar weer
Groet
Piet

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden