Nokkenasketting

28 aug 2015 20:42 #1 door Ary
Nokkenasketting werd gestart door Ary
Goedenavond,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Transalp uit 1992. Momenteel ben ik bezig het motorblok eens flink onder handen te nemen. Maar ondanks het lezen van Haynes en de servicemanual kom ik er niet achter hoe de voorste nokkennasketting te vervangen. Ben een eind op weg, alleen hoe krijg ik hem er uit? Zie ook de bijgevoegde foto's of via de link. Moet ik het vliegwiel demonteren? Zo ja, hoe? Rechtsom? Die bout zit echt vast... Iemand hier ervaring mee? Kan iemand mij tips geven hoe dit te doen?

Kom uit Apeldoorn, dus als iemand langs wil komen voor technisch onderricht en een biertje of whiskeytje in return, van harte welkom.

Hoop op jullie reacties!

Hartelijke groet,

Ary

www.mupload.nl/img/gh5odmnh2sb.jpg

www.mupload.nl/img/0oadfipwrvd.jpg






Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2015 22:25 #2 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Nokkenasketting
Het vliegwiel moet er idd af.  Je kan een lange strip op het aandrijf tandwiel (die waar de aandrijfketting op zit) bouten en met de koppelling gemonteerd en in een hoge versnelling moet hij loskomen. Evt een doekje steken  tussen de tandwielen bij de koppeling wanneer de boel slipt. Is idd draad andersom ;) zoals in haynes vermeld. Succes!


Owja ff zoeken en ik heb een topic met veel foto's en een paar tips van een blokdemontage

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2015 22:59 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Nokkenasketting
Hoi,

Bij en AT is de draad van de vliegwielbout is een normale draad, dus linksom is los. Het vliegwiel draait tegen de klok in. Ik kan me niet voorstellen dat een 600-blok ineens anders is. Een doekje tussen krukastandwiel en koppelingstandwiel volstaat.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2015 23:11 #4 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Nokkenasketting

Hoi,

Bij en AT is de draad van de vliegwielbout is een normale draad, dus linksom is los. Het vliegwiel draait tegen de klok in. Ik kan me niet voorstellen dat een 600-blok ineens anders is. Een doekje tussen krukastandwiel en koppelingstandwiel volstaat.


Brom


Hmm sorry normaal check ik mijn beweringen met het handboek. In het vervolg maar weer doen dus

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2015 01:21 #5 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Nokkenasketting
Antwoord is hierboven al gegeven echter adviseer ik als je zelf geen lucht sleutel hebt, even langs te gaan bij een Motor zaak. Die haalt je de bout zo los en met een vriendelijke los trekt hij ook ff het vliegwiel eraf :)

Geen geklungel en geen kapotte krukas (als je niet voorzichtig bent) + het kost je normaal geen 5 euro

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2015 10:09 #6 door Ary
Beantwoord door Ary in topic Nokkenasketting
Mag ik jullie danken voor de waardevolle bijdragen? Ben nog wel even verward over linksom of rechtsom. Maar dat zal dan wel links zijn als ik jullie goed begrijp. Ik zal eens informeren bij een motorzaak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2015 10:37 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Nokkenasketting
En voor het afnemen van het vliegwiel, als je geen trekker hebt,

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=11598.msg112163#msg112163

Ook weer krukas blokkeren, fluitje van een cent.


Heren, even voor mijn eigen weet, want ik heb nog niet eerder een nokkenas ketting vervangen met het blok ineen. Je zult in dit geval de nieuwe ketting met de oude door moeten trekken en klinken, omdat de ketting door de zijkant van cilinder loopt, toch? Die kan er toch niet van onder/opzij via die opening bij het vliegwiel? Of wel..?  ::)


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2015 14:48 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nokkenasketting
Ja hoor, dat lukt wel Brom  :). Vliegwiel er af is voldoende, voorzover ik me herinner tenminste  :-\ Blok hoeft iig niet gesplitst te worden  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2015 17:22 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nokkenasketting
Klopt inderdaad Rene.
Je moet wel even het vliegwiel eraf halen en dat is  "verkeerd om " draad. Dus los draaien met de klok mee om elke spraakverwarring te voorkomen.
De draad in het vliegwiel zelf is dan weer wel gewoon rechts.
Ik gebruik die binnendraad om met een bout van een vrachtwagen wiel het vliegwiel eraf te draaien.
Zal de maat wel eens opzoeken, en het is een verrekt handig stukje gereedschap.

Het is inderdaad M22 x 1,50. Dat is een standaard Mercedes truck wielbout.


Zag net dat Brommie dit al eens heeft gepost.
En ik heb de ervaring ermee opgedaan  :-*

Werkt perfect en het hoeft niet perse van een Mercedes te zijn  hoor. Is een standaard maat .



PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2015 18:29 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Nokkenasketting
Mja ik heb me laten vertellen dat 1.50 (b.v. Mercedes ) en 1.75 (b.v. Scania) allebei standaard zijn voor trucks.

Het gaat i.i.g. om diameter 22mm x spoed 1.50.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2015 19:11 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Nokkenasketting
De (Buzetti) vliegwiel trekker van een Tomos a35 past ook. Wel even opletten op de diameter en spoed van de draad want Tomos heeft 4 verschillende ontstekingen gemonteerd door de jaren heen.

Die kun je bij de betere bromfiets winkel aanschaffen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2015 00:15 #12 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Nokkenasketting
Heb zelf beide kettingen en spanner veertjes vervangen. Inderdaad vliegwiel en/of koppeling eraf en dan kan hij via de zijkant erover :) daarna spanner weer terugplaatsen ;)

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden