bout in frame onderdeel prolink verwijderen?

13 sept 2015 14:04 - 13 sept 2015 14:20 #1 door downunder
bout in frame onderdeel prolink verwijderen? werd gestart door downunder
Beste mensen,
Zijn er nog bruikbare tips.om een zover ik kan zien kromme bout uit het frame te verwijderen?

Het draadeind dat nog uitstak was sowieso al scheef dus afgezaagd. Zware hamer en drevel biedt geen uitkomst en kruipolie doet ook relatief weinig met een kromme bout, al heb ik dat wel geprobeerd.
Ik sta bijna op het punt die prolink ertussenuit te zagen :).

Mijn eigen frame is beetje krom, dit is het oude frame van Bill dat ik in gebruik ga nemen, maar eerst opknappen, coaten nieuwe lagertjes etc.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2015 14:26 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic bout in frame onderdeel prolink verwijderen?
tja, die bouten willen inderdaad nog wel eens muur vast zitten.
Het blijft een gedulds kwestie Inspuiten, paar uur wachten, rammen... en dan bedoel ik ook echt rammen !!!!
Opnieuw inspuiten en nachtje wachten, en weer rammen......  en tja.., dat kan best wel een aantal keren nodig zijn om te herhalen voordat ie er eindelijk uit zal komen.....
Voordeel is dat je het frame plat kunt leggen, en de boel dus niet mee schuift bij het rammen....

Misschien dat verhitten en afkoelen ook nog wil helpen... (vlam erop, en daarna de ice-spray ?? maar dat heb ik ook nog nooit geprobeerd.)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2015 14:32 #3 door downunder
Beantwoord door downunder in topic bout in frame onderdeel prolink verwijderen?
ok, doorgaan op de ingeslagen weg dus  :P. Vreemde zaak dat die zo vast gaan zitten, is dat gewoon de invloed van vocht en roestvorming?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2015 14:42 #4 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic bout in frame onderdeel prolink verwijderen?
Heel hard meppen met een heel grote hamer. Wel goed afvangen

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2015 14:43 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic bout in frame onderdeel prolink verwijderen?
Die prolink draait op naaldlagers zonder binnenring. Er zit dus een geslepen stalen bus door het onderdeel waarop de lagers draaien.

Vaak gaan de bouten vastroesten in die bus (er word wel vet in het lager gesmeerd maar niet altijd op de bout).

Zelfde geldt voor de achterbrug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2015 14:47 #6 door downunder
Beantwoord door downunder in topic bout in frame onderdeel prolink verwijderen?
hij zit weer in de kruipolie. Ik zal dat eens een paar keer herhalen deze week en dan nog eens los gaan met de moker .

Het lastige met verhitten is dat je vooral de prolink verhit, maar daaronder zie je inderdaad een bus, en die draait braaf mee met de bout  >:(.

zijn er ook vervangingslagers die zoals wiellagers afgesloten zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2015 14:51 - 13 sept 2015 14:54 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic bout in frame onderdeel prolink verwijderen?
Naaldlagers van dit type bestaan niet als afgedicht, als het goed is zitten er aan weerszijden in het pro-link een keerring.

Maar dat is het probleem niet, want de roestvorming ontstaat tussen bout en bus. Enige remedie is de bout goed in het vet zetten voor montage en ''regelmatig'' uit elkaar halen en opnieuw invetten.

Meestal word de prolink vergeten, maar hij zit vol in de bagger daar onderaan je motor. Als je er nooit naar omkijkt rotten de lagers kompleet weg.
Af en toe een likje vet en meteen de bouten goed schoonmaken/invetten doet heel veel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2015 15:00 #8 door downunder
Beantwoord door downunder in topic bout in frame onderdeel prolink verwijderen?
En dat geldt natuurlijk ook voor dat stuk 'driehoek' waarmee de link weer vastzit aan de schokdemper denk ik?
bij mijn eigen frame heb ik daar wel een laag lagervet op de bout gedaan, maar niet jaarlijks herhaald. Voor de zekerheid maar wel gaan doen dus :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2015 15:02 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic bout in frame onderdeel prolink verwijderen?
Klopt, de pro-link is beide onderdelen samen.

Wat dat betreft is de achterbrug ook zo'n onderdeel waar (bijna) niemand ooit naar omkijkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2015 15:09 #10 door downunder
Beantwoord door downunder in topic bout in frame onderdeel prolink verwijderen?
klopt. Kan me nog goed herinneren dat ik die lange bout voor het eerst moest verwijderen (eindeloze ketting monteren). Dat was ook even hameren. Nu gaat het wel, laatst nog in de handen gehad na een paar tikjes met de hamer.

ik spuit de boel nog eens in met kruipolie. Hoopte deze week de boel te laten coaten maar dat zal wel een weekje later worden  :P. Aan de reacties te zien ben ik tenminste niet de enige die dit probleem wel eens heeft gehad  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2015 16:24 #11 door downunder
Beantwoord door downunder in topic bout in frame onderdeel prolink verwijderen?
Nou hij is eruit hoor. Toch maar even de brander erop en toen ontstond al wat meer speling. Flink met de moker los gaan en toen kwam hij al. We kunnen weer verder  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2015 19:51 #12 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic bout in frame onderdeel prolink verwijderen?
Ik heb zelf de hele Transalp een keer platgelegd zodat de achtervork-bout enkele dagen kon inweken met kruipolie en wd-40.......

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2015 19:54 #13 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic bout in frame onderdeel prolink verwijderen?
De prolink van mijn transalp (1987) bestond uit koperen bussen waar de pennen dan inzitten. Dat is makkelijk reviseren/opknappen: waterproof schuurpapier met wd-40.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2015 20:01 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic bout in frame onderdeel prolink verwijderen?
Doe nou ajb niet voluit beuken op dat ding. Dat zijn naaldlagers he, of je slaat de schetsplaten aan het frame hartstikke krom.

Kruipolieen tot in den treure en dan warm stoken is het veiligst i.d.d. Je moet dan hooguit opnieuw vetten en de keerringetjes vervangen.


En wat Pim zegt, ook de schachten van de bouten periodiek invetten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2015 20:10 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic bout in frame onderdeel prolink verwijderen?

De prolink van mijn transalp (1987) bestond uit koperen bussen waar de pennen dan inzitten. Dat is makkelijk reviseren/opknappen: waterproof schuurpapier met wd-40.


Zolang je geen speling hebt... Je drukt er geen vet in naderhand?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden