TA XL650V, luchtfilter vervangen, zijkappen (kuipdelen) eraf??

15 sept 2015 19:19 #1 door Peter2527
Om het luchtfilter te kunnen vervangen, moet de benzinetank eraf. Is het noodzakelijk /  beter / aan te raden (of juist af te raden) om de zijkappen er geheel af te halen?

Alvast bedankt,
Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2015 20:19 #2 door robgoesdakar
Formeel moeten ze er af.
Maar als je heel..., heel..., heel voorzichtig bent, kan het ook zonder. Maar dan zijn een paar extra handjes wel handig om de zijkappen voorzichtig uit elkaar te houden zodat je de beruchte nokjes niet af breekt...

Dus ik blijf aanraden om ze geheel te verwijderen.
Bovendien zou je normaal gesproken als je luchtfilter vervangen moet worden toch ook toe zijn aan bougies vervangen en dan moet het er sowieso vanaf.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2015 21:09 #3 door Sandra
Hier ook ervaring met afbreken van nokjes.. :( sindsdien doen we altijd wat lithiumvet (vaseline kan denk ik ook wel of nivea) aan die nokjes en de rubbers zodat het verwijderen van de kapjes wat makkelijker gaat en de nokjes niet al te veel belast worden.
Nokjes zijn best goed te repareren.... blokje lego 24 uur op laten lossen in een lege jampot met 1 el aceton,

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2015 17:49 #4 door Peter2527
Bedankt voor de snelle reacties. Naast mijn luchtfilter moet ik inderdaad ook de bougies vervangen.
Er is dus geen keuze, ik zal de zijkappen (kuipdelen) dus met de nodige voorzichtigheid gaan demonteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2015 18:21 #5 door kees
Als je er een beetje bij kunt van binnenuit, kun je ook een smeermiddeltje op de nokjes/rubbertjes spuiten of doen voor je ze eraf wurmt. Sommige spuitbusjes hebben een handig verleng rietje om ergens tussen te komen.

En dan het truukje van Sandra bij monteren.

Hoef je ook niet de lego van je kind te kannibaliseren  :-[

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2015 19:30 #6 door DinO
Beetje late reactie, over t maken van plastic lijm bij kap scheuren of afgebroken delen bij demontage..
Maar oude helmen die van thermoplastisch materiaal zijn gemaakt, zijn vaak van hetzelfde soort plastic als de Lego blokjes zijn gemaakt.
Wellicht dat plastic topkoffers of zijkoffers ook van hetzelfde materiaal zijn gemaakt (ABS, ofwel Acrylonitril-Butadieen-Styreen).
En een oude helm of kapotte koffer lijken mij betere/goedkopere plastic bronnen dan lego blokjes..

Het is deze arme student gelukt om een mooie Transalp 650 RD11 te kopen en nog net geen faillissementsaanvraag te hoeven doen!!
Nu nog m'n schuld afbetalen en daarna sparen voor een TCN lidmaatschap!!
-- Plan gewijzigd na m'n aanrijding.. Eerst m'n Schatje weer levend krijgen met hulp...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2015 19:51 #7 door kees

Cheapo helmen zijn toch van poly carbonaat?  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2015 09:53 #8 door Sandra

Beetje late reactie, over t maken van plastic lijm bij kap scheuren of afgebroken delen bij demontage..
Maar oude helmen die van thermoplastisch materiaal zijn gemaakt, zijn vaak van hetzelfde soort plastic als de Lego blokjes zijn gemaakt.
Wellicht dat plastic topkoffers of zijkoffers ook van hetzelfde materiaal zijn gemaakt (ABS, ofwel Acrylonitril-Butadieen-Styreen).
En een oude helm of kapotte koffer lijken mij betere/goedkopere plastic bronnen dan lego blokjes..

Een simpel lego blokje (ieder kind, buurjongen, neefje heeft toch wel lego..en in ruil voor ieys lekkers kun je al gauw een paar blokjes scoren) in een jampotje doen met een el aceton lijkt me toch comfortabeler dat eerst een zaag te moeten zetten in een oude helm lijkt me....
Die helmen kunnen ook van glasfiber, carbon oid gemaakt zijn. Daar ga je alweer met andere materialen...dubbel werk als dit niet hecht!
Hoef je  geen chemicus voor te zijn om dit te bedenken... Ga dadelijk maar eens een pan hachee maken, over chemie gesproken  ;D

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2015 20:22 #9 door DinO
Dat klopt brombeer, kijk maar bij webshops.
Bij de meeste wat goedkopere helmen staat als materiaal "thermoplast" o.i.d. genoemd.
En nu heeft Sandra gelijk dat het ook andere thermoplasten (kunststoffen uit dezelfde categorie) kunnen zijn, maar vaak staat zoiets wel ergens in of op de helmschaal.


Overigens hoef je geen zaag te gebruiken Sandra.
De gemiddelde (metalen) hamer krijg je een helm voor zover ik weet ook kapot mee.
Kan er meteen wat frustratie geuit worden terwijl je die helm aan girt slaat.

En ik was vroeger gek opspelen met lego.. M'n verzameling staat nu allemaal in dozen op zolder..
Vandaar dat ik de legoblokjes liever niet sloop, maar het eerst met oude helmen probeer.

Maar het is aan eenieder vrij om hetgeen te doen dat hem/haar goeddunkt.
Ik probeer alleen een bijdrage te leveren aan het vergroten van de kennis van ons allen. ?

Het is deze arme student gelukt om een mooie Transalp 650 RD11 te kopen en nog net geen faillissementsaanvraag te hoeven doen!!
Nu nog m'n schuld afbetalen en daarna sparen voor een TCN lidmaatschap!!
-- Plan gewijzigd na m'n aanrijding.. Eerst m'n Schatje weer levend krijgen met hulp...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.080 seconden