Hoe vaak breekt ketting?

22 sept 2015 16:00 #1 door Ralph
Hoe vaak breekt ketting? werd gestart door Ralph
Misschien een wat rare vraag, maar toch. Ik ga in november de Amsterdam-Dakar Challenge rijden, dwars door de Sahara naar Senegal, waar mijn Transalp geveild wordt voor Riders for Health. Nu wil ik de essentiële reserveonderdelen meenemen, maar ik twijfel over een ketting en tandwielset. Dat is toch 130 euro en de kans dat een ketting breekt is klein, toch? Of is dat een toch wel regelmatig voorkomend probleem? Ik hoor graag jullie ervaringen en advies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2015 16:13 #2 door Danielb
Beantwoord door Danielb in topic Hoe vaak breekt ketting?
He Ralph jij hier  ;D

als je goed smeert en geen stenen gaat vreten overkomt je ketting niets

22 sept 2015 17:05 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Hoe vaak breekt ketting?
Ik zou me eerder druk maken over de staat van de ketting nu en tegen het eind van je trip.

Zou geen reserve meenemen, hooguit een paar extra schakeltjes mocht hij breken (kan ik me niet voorstellen). Zou eerder overwegen om de set hier te vervangen.

22 sept 2015 18:33 #4 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Hoe vaak breekt ketting?
Bij mij breekt mn ketting 1x per elf jaar..... maar ik rij de laatste jaren niet zoveel meer dus dat zal wel meer worden....

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

22 sept 2015 18:59 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Hoe vaak breekt ketting?
Ik rij nu al jaren veel motor, waaronder ook rally's en heb pas 1x een gebroken ketting gehad tijdens een offroad ritje van de KNMV.
Maar dat kwam eigenlijk ook nog alleen maar omdat de ketting te strak gespannen was en de boel bij de landing na een klein sprongetje knapte.

Geen zorgen over maken dus.
Je kunt wat schakels meenemen, maar zelfs dat lijkt een beetje overbodig. Gewoon met een nieuwe ketting vertrekken, dan komt het wel goed.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

22 sept 2015 23:21 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Hoe vaak breekt ketting?
Niet dat het veel zegt, maar mij is het nog niet overkomen  :angel:

Maar op zich zegt dat niets. Een kiezel die je voorwiel opgooit en tussen ketting en achtertandwiel terecht komt, kan de zomaar ketting breken. En anders wel het tandwiel van de versnelling waarin je rijdt..

Beide gevallen gezien, maar zelf niet meegemaakt. Zoals Pim en Rob opperen, neem een paar extra kettingschakels mee. Gewoon die met een 'visje', ik rij er met mijn AT al tijden mee. Klinken met een woestijnsteen kan, maar beter 'één vis in de hand dan 10 in de lucht'  :)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.080 seconden