Groot licht/dimlicht

26 sept 2015 22:52 #21 door GK
Beantwoord door GK in topic Groot licht/dimlicht
Ja ik denk dat het toch een aarde ergens is, want het tussen het controleren en testen door vloog de zekering eruit en na hier en daar wat kabels opnieuw verbonden te hebben werkte het vlekkeloos, heb nu al weer wat gereden en morgen een lekkere offroad rit hier in het heerlijke brabant dus kan ik het goed testen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2015 15:24 #22 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Groot licht/dimlicht
Als je zekering eruit vliegt heb je waarschijnlijk kortsluiting gemaakt. Misschien van een kabeltje de isolatie weggeschuurd? Gebeurd nog wel eens bij het balhoofd.

If you didn't find the bug, you didn't fix the bug ;D

27 sept 2015 15:38 #23 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Groot licht/dimlicht

Ja ik denk dat het toch een aarde ergens is, want het tussen het controleren en testen door vloog de zekering eruit en na hier en daar wat kabels opnieuw verbonden te hebben werkte het vlekkeloos, heb nu al weer wat gereden en morgen een lekkere offroad rit hier in het heerlijke brabant dus kan ik het goed testen

Een beetje off-topic hoor, maar waar in Brabant heb je gereden? Woon daar zelf namelijk ook. Kom oorspronkelijk uit Zeeland (Walcheren), maar daar vind ik het toch wat tegenvallen met de mooie (kronkelige) routes.

Edit: oh je bent hier natuurlijk mee rijden  ;D www.transalpclub.nl/forum/index.php?topi...126905;boardseen#new

27 sept 2015 20:54 #24 door GK
Beantwoord door GK in topic Groot licht/dimlicht
even om de afsluiter aan dit topic te geven

@Pim,
er waren inderdaad wat verdachte puntjes die ik dus opnieuw heb vastgemaakt en ingetapt/krimpkous, dus denk dat ik het probleem wel te pakken heb gehad.

@Rob,
Die rit bedoelde ik met morgen ;-) en ja offroad, er zijn stukjes bos met wat technische gedeeltes waar motorcrossers of mountainbikers gebruik van maken, die vind ik wel leuk, maar inderdaad minder lange stukken. Maar heb vandaag ook weer nieuwe paadjes ontdekt

08 okt 2015 21:47 #25 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Groot licht/dimlicht

100 % aarding probleem.
Grootlicht functioneert als aarde voor de rest.

Ik weet dat je pijn aan je voet hebt, maareh... "aarde" in een circuit van gelijkstroom?

Zal ik je een fruitmandje met een aardpen opsturen, of zullen we het erop houden dat je massa bedoelde...?  ::) ::) ::)

“Never Stop Exploring”

09 okt 2015 08:50 #26 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Groot licht/dimlicht
Dah bedoel ik  ;D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

09 okt 2015 12:33 - 09 okt 2015 12:35 #27 door kees
Beantwoord door kees in topic Groot licht/dimlicht

Ik weet dat je pijn aan je voet hebt, maareh... "aarde" in een circuit van gelijkstroom?

(..) of zullen we het erop houden dat je massa bedoelde...?  ::) ::) ::)

Toch refereert bijvoorbeeld Haynes in haar elektrisch diagrammen ook naar 'earth', inclusief het mondiaal afgesproken pictogrammetje daarvoor, zoals het ook in AC-diagrammen wordt gebruikt bij aarde-aanduidingen.

Allebei een beetje pijn on de voet?  :P :P :P
Bijlagen:

09 okt 2015 16:16 #28 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Groot licht/dimlicht
Helemaal gelijk Harm
Ik gebruik de termen ook altijd door elkaar.
Vooral in de geluidstechniek zijn aarde en massa gelijk aan elkaar. De zgn aardlussen theorie bijvoorbeeld.
Maar mijn pijn begint al een beetje te verzachten door je support  ;D ;D

Volgende week de motorlaarzen maar eens proberen weer.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

09 okt 2015 16:38 #29 door Frank
Beantwoord door Frank in topic Groot licht/dimlicht
Om ook nog maar een duit in het zakje te doen.
Elektrische spanning is het potentiaal verschil tussen twee punten
Aarde als referentie vlak is een keuze en onafhankelijk van wissel of gelijkspanning. Bij aarde wordt echter wel onze moeder-aarde bedoeld en dus niet het frame van onze motor.
De hier bedoelde massa is de nullijn of referentie en is in ons geval verbonden met -12V en het frame. Het gebruikte symbool en de tekst earth is dus onjuist.

Als je echter niet al te puristisch bent ingesteld en het symbool niet met tipp-ex hebt verwijderd uit het Haynes  boek dan geeft het redelijk aan wat hier bedoeld wordt (nullijn/referentievlak) en is het gebruik van  het woord “aard fout”ook weer acceptabel.

Let life surprise you

09 okt 2015 16:45 #30 door Frank
Beantwoord door Frank in topic Groot licht/dimlicht
Vreemd overigens dat er bij mij staat “geen TNC lid” terwijl de bijdrage wel afgeschreven wordt ;) Weet iemand waar ik dit correct kan instellen?

tnx

Let life surprise you

09 okt 2015 17:09 #31 door kees
Beantwoord door kees in topic Groot licht/dimlicht

Maar mijn pijn begint al een beetje te verzachten (..)

Volgende week de motorlaarzen maar eens proberen weer.

Oh je hebt echt pijn in je voet!  ;D Beterschap dan maar..

Om ook nog maar een duit in het zakje te doen.
Elektrische spanning is het potentiaal verschil tussen twee punten
Aarde als referentie vlak is een keuze en onafhankelijk van wissel of gelijkspanning. Bij aarde wordt echter wel onze moeder-aarde bedoeld en dus niet het frame van onze motor.
De hier bedoelde massa is de nullijn of referentie en is in ons geval verbonden met -12V en het frame. Het gebruikte symbool en de tekst earth is dus onjuist.

Als je echter niet al te puristisch bent ingesteld en het symbool niet met tipp-ex hebt verwijderd uit het Haynes  boek dan geeft het redelijk aan wat hier bedoeld wordt (nullijn/referentievlak) en is het gebruik van  het woord “aard fout”ook weer acceptabel.

Klopt. Een aardcircuit met pennen of platen in Moeder Aarde dient om spanning af te voeren als die besluit via een andere geleider dan de nul te gaan lopen. Aarding is een op zich staand circuit dat enkel aangesloten is op onbedoelde geleiders  bedoeld om installaties en personen te beschermen. Behalve verliesstroom, gebeurt er niks. Als je de nul in een DC circuit als aarde gebruikt gaat door sluiting de zekering eruit en dat is een heel andere situatie :angel:

Vreemd overigens dat er bij mij staat “geen TNC lid” terwijl de bijdrage wel afgeschreven wordt ;) Weet iemand waar ik dit correct kan instellen?

Volgens mij  hier,bij 'stap 7'.

http://transalpclub.nl/lidmaatschap/lid-worden

Bromz

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.081 seconden