uitvoeren compressietest

06 nov 2015 13:04 #1 door Freutel
uitvoeren compressietest werd gestart door Freutel
Hallo,
omdat ik een compressietestsetje heb aangeschaft zou ik de test zo goed mogelijk uit willen voeren op mijn TA.
Nu vind ik in een ander onderwerp: rokende Alp het volgende:

"Volgens mijn schaalverdeling zou het op 6,5 bar komen. Ok ik heb motor warmgereden. Bougie er uit toen de killswitch op uit zodat de motor geen vonk geeft. Paar omwentelingen met de startmotor (om vervuiling vd meter te voorkomen stond op de verpakking) Meter er opdraaien en op de startmotor draaien tot de wijzer niet meer springt en dat is dan de waarde"
en daarbij:
"de meting moet je doen terwijl je de gashandle open draait anders krijg je weinig mengsel om samen te drukken"

Ik begrijp de werking van "het mengsel" niet op de uitwerking van de test als er geen ontbranding plaats vind. Waarom is de uitleeswaarde anders met alleen lucht of een rijk dampmengsel in de cilinderkop?

2de vraag is op welke vervuiling kan gedoeld worden die met een paar slagen van de motor verdwenen is?

Als er nog meer zaken zijn om rekening mee te houden in de test dan hoor ik dat graag.

Groet!

Transalp xl600 v (PD06) 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2015 13:27 #2 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic uitvoeren compressietest
Als je je gashendel dicht hebt, zuigt de motor bijna niets binnen bij de inlaatslag, geen mengsel maar ook geen lucht. Dus dan krijg je een onderdruk in de cylinder als de zuiger beneden is en is er weinig gas (lucht, mengsel) om samen te drukken tijdens de compressieslag. En dus zal je meter een te lage compressie aangeven.

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2015 14:12 #3 door Freutel
Beantwoord door Freutel in topic uitvoeren compressietest
Aha, dat ie dan ook minder lucht zou krijgen had ik me niet gerealiseerd. Achteraf gezien kan ik me er iets bij voorstellen. Om terug te komen naar de test: hoe meer gas hoe beter de druk bij de test?  Wat is beter: een beetje gas, half gas, vol gas?

Transalp xl600 v (PD06) 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2015 15:25 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic uitvoeren compressietest

de killswitch op uit


Volgens mij werkt dan de startmotor toch ook niet !!

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2015 16:04 #5 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic uitvoeren compressietest

Aha, dat ie dan ook minder lucht zou krijgen had ik me niet gerealiseerd. Achteraf gezien kan ik me er iets bij voorstellen. Om terug te komen naar de test: hoe meer gas hoe beter de druk bij de test?  Wat is beter: een beetje gas, half gas, vol gas?

Vol gas!

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2015 16:47 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic uitvoeren compressietest

Volgens mij werkt dan de startmotor toch ook niet !!

Marien, dat verschilt per type. Er zijn inderdaad een aantal motoren waar de startmotor dan helemaal niets doet, maar een groot aantal waar hij wel doodleuk gaat draaien, maar niet aan slaat .......

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2015 21:46 #7 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic uitvoeren compressietest
Ik meet compressie altijd zonder gas geven. Theoretisch kan de druk idd iets lager zijn, maar als alles in orde is meet je zeker binnen specificatie. Met een goede compressiemeter hoef je maar heel kort te meten.

Verschil met of zonder gas geven in bar? Zou het niet precies weten, maar hoor het hier graag.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2015 21:59 #8 door Freutel
Beantwoord door Freutel in topic uitvoeren compressietest
Ik ga van de week eens testen. Ik laat het hier wel weten hoe het is verlopen.

Groet,

Transalp xl600 v (PD06) 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2015 22:38 #9 door Freutel
Beantwoord door Freutel in topic uitvoeren compressietest
Okay, ik heb de test gedaan.
Even een keer op een neer in de straat gereden, terug sloeg de motor af.
Daarna in de garage even laten lopen, zag wat wittige rook na verloop van tijd. De 2 toegankelijke bougies bekeken, zagen er normaal uit, volgens Haynes.
Compressietest:
Kill switch off, startmotor doet het zonder vonk op de bougies.
compressietester gemonteerd, bougie tegen het blok gehouden en de startmotor een paar slagen laten maken tot een stabiele waarde.
achterste cilinder met gas dicht gemeten: ruim 6 bar.
Daarna luchtfilter verwijders, en met half gas gemeten 9,5 bar.

Voorste cilinder ook gemeten zelfde methode, zelfde waarde.

Waarde zou moeten zijn tussen de 11-13 bar.

Doe ik de meting goed? Wat zou ik aan kunnen passen? Vindt het gek dat ik op beide cilinders dezelfde waardes meet.
De omschrijving van de test in Haynes vind ik niet eenduidig. Waarom zou ik de benzine kraan dicht moeten draaien?
Ik heb nog niet gemeten met wat extra olie op de cilinderkoppen.

Ik hoor graag wat advies over aanpassingen in de meting.

Transalp xl600 v (PD06) 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2015 20:09 #10 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic uitvoeren compressietest
Zelfde waardes geeft aan dat cilinders gelijk gesleten zijn. Dat is alleen maar goed. Benzinekraan dicht zeggen ze, omdat je hem anders verzuipt.

Verschil tussen ģas open en gas dicht is groter dan ik had gedacht.

Waarde van 9.5 bar, terwijl hij 11-13 moet zijn duid op slijtage. lijkt mij nog wel mee te rijden, maar revisie is wel nodig. Misschien kan een van de Alp specialisten, zoals Waffie hier wat meer over zeggen. Maar naar mijn mening moet hij met een compressie van 9.5 nog gewoon rijden.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2015 20:53 #11 door Freutel
Beantwoord door Freutel in topic uitvoeren compressietest
Hi Mirko,
dank voor je reactie, hij loopt ook wel, maar een revisie bij 51k al? Misschien omdat ie bij de vorige eigenaar 2 jaar heeft stilgestaan?
ik las ergens van Waffie nog een tweetal toevoegen om de boel te reinigen bovenin:
" Top End Treatment  of  Valve Cleaner van forté (ik heb verstand van deze producten) gebruiken" in het onderwerp: Tik in achterste cilinder. Is dat hier van toepassing?

Ik test hem nog eens met de kraan dicht en het gas vol open. Zonder en met een theelepeltje olie op de cilinderkop.

Groet!


Transalp xl600 v (PD06) 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2015 21:32 - 11 nov 2015 21:35 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic uitvoeren compressietest
even resumeren voor mijn beeld

je spreekt over het hebben van een tik in het blok (duidt op een probleem en vraagt om nader onderzoek) want die staat los van de meting maar kan wel van invloed zijn op de meting

en je voert een compressie test uit:

meter op een bougie gat plaatsen en de motor laten draaien mbv de start motor met gas helemaal open (niet half) en het luchtfilter hoeft er niet af.
(waarom zou je dat doen)
daarna een tweede meting doen met een thee lepel olie  er in (door het bougie gat) om vast te stellen of de waarde hoger is.

want als de waarde flink afwijkt van de eerste zul je naar de reden  moeten kijken.
de olie dicht de zuigerveren beter af waardoor je kunt uitsluiten of het lekkende kleppen  of versleten zuigerveren.
klein verschil mag er zijn maar alles gangbaar boven de 10 bar beschouw ik als okee
meetfouten  blijf je houden.

lage km standen zelf zeggen niets over een mogelijk probleem, net zoals hoge km standen niet  vanzelfsprekend op een probleem duiden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2015 22:17 #13 door Freutel
Beantwoord door Freutel in topic uitvoeren compressietest
Kijk aan, da's snel ....
Nee, ik heb geen tik in mijn blok, ik refereerde alleen naar het onderwerp waar je eerder op hebt gereageerd. Wellicht een tik in mijn eigen bovenkamer, maar da's weer wat anders.
Ik heb wel het idee dat het blok nog niet lekker loopt. Maar echt erop gereden heb ik nog niet, hij is net door de Tuv gekomen.
Kleppen zijn gesteld, carbs gesynchroniseerd en schoongemaakt,

Het idee van het luchtfilter eraf was de weerstand voor luchtinlaat kleiner te maken. Ik zal de metingen doen zoals voorgesteld met vol gas.
Laten we kijken of we een en ander kunnen uitsluiten of kunnen vaststellen dat er geen acuut probleem is.
Ik kom erop terug...

Transalp xl600 v (PD06) 1987

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.085 seconden