Snelheidsmeter werkt niet meer

09 nov 2015 16:47 #1 door Marty90
Snelheidsmeter werkt niet meer werd gestart door Marty90
Hallo,

De snelheidsmeter van mijn Transalp 600 uit 1999 is er tijdens het rijden spontaan mee gestopt.

Zelf heb ik de volgende punten al gecontroleerd:
- Snelheidsmeterkabel is aan beide einden aangesloten
- De snelheidsmeterkabel is niet gebroken en kan in het omhulsel vrij bewegen
- Wanneer ik met een boortol de kabel laat draaien, dan werkt de snelheidsmeter wel
- Het kleine pennetje (speedometer drive housing) waarop de kabel wordt aangesloten draait rond wanneer ik het voorwiel rond draai

Nadat ik de kabel opnieuw aangesloten had, werkte de snelheidmeter weer toen ik het voorwiel liet ronddraaien. Maar zodra ik daadwerkelijk een stukje wilde gaan rijden niet meer. Ik heb hierna de kabel weer los gehaald en ben alle stappen weer gaan controleren. Het viel me op dat de snelheidsmeter soms wel werkt wanneer ik aan het voorwiel draai en later weer niet. Het pennetje van de speedometer drive housing draait wel altijd.

Iemand enig idee waar het probleem kan zitten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2015 16:51 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Snelheidsmeter werkt niet meer
Toch even de housing loshalen, het kan heel goed dat de kunststof tandwieloverbrenging kapot is maar pas de geest geeft bij draaien onder last.

Aan de speedo-unit gaat niet zo snel iets stuk, die werkt als ik het goed heb contactloos.

Zolas je zelf al aangeeft, je hebt geconstateerd dat alles na de housing het doet...

09 nov 2015 19:39 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Snelheidsmeter werkt niet meer
Kan zijn dat wat Pim zegt, maar kan ook zijn dat de 'opnemer' die het kuntstof tandwiel moet laten draaien iets verbogen zijn, en net niet goed genoeg grip op het wieltje verloren hebben.
(Zal eigenlijk ook niet zomaar tijdens het rijden gebeuren)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

09 nov 2015 21:27 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Snelheidsmeter werkt niet meer
Eerder lijkt me dat de plastic nokjes dan versleten zijn, de vertanding kan dan nog prima in orde zijn. Heeft de Dominator hier ook gehad, als ik aan het wiel draaide ging het pieletje wel mooi rond maar de teller deed het of heel kort of niet.

09 nov 2015 22:01 #5 door Marty90
Beantwoord door Marty90 in topic Snelheidsmeter werkt niet meer
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de behuizing uit elkaar halen en zien of er ergens slijtage is.

10 nov 2015 22:40 #6 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Snelheidsmeter werkt niet meer
Als het kunststof tandwiel versleten is is hoogst waarschijnlijk je opnemer huis uitgesleten. Op te lossen door een nieuw tellerhuis of het oude repareren mbv een spanbus.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.229 seconden